ILPB1/415-1050/11-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1050/11-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego i finansowego.

Niezależnie od prowadzonej działalności gospodarczej został partnerem "Wspólnoty (...)", którą zarządza "L" w Szwajcarii. Podstawowym celem Systemu "L" jest zwrot gotówki za robienie zakupów u wybranych partnerów handlowych w 25 krajach we wszystkich branżach, oraz polecanie innym osobom możliwości korzystania z takiej formy zakupów, które przynoszą korzyści finansowe.

System rozliczeniowy powoduje przesyłanie prowizji od handlowców (za robione zakupy) na konto bankowe, oraz gromadzenie środków finansowych na koncie zakupowym.

Dodać należy, że każdy partner systemu może zaliczkować z własnych prywatnych środków kwoty powyżej 225 zł, które tworzą jednostki rozliczeniowe w systemie binarnym i "pracują" na rzecz przyszłych zakupów, powiększając w ten sposób konto zakupowe. Po wygospodarowaniu przez całą Wspólnotę (...) środków finansowych, które powstają z prowizji handlowców, system wypłaca prowizje lub premie systemowe stosownie do ilości posiadanych jednostek rozliczeniowych.

Ponieważ system dynamicznie rozwija się powiększając stan liczebny Wspólnoty (...) oraz partnerów handlowych, prawie w każdym tygodniu zaczynają wpływać na konto Wnioskodawcy środki finansowe od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Przeznaczone są one na zakupy wynikające z potrzeb gospodarstwa domowego Wnioskodawcy lub zwiększanie ilości nowych jednostek rozliczeniowych, które będą tworzyć po wygospodarowaniu kolejne środki finansowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca powinien dochody z rozliczenia Systemu "L" wpływające na Jego konto połączyć z dochodami z działalności gospodarczej.

2.

Tym samym rozliczając należny podatek dochodowy, wpłacać zaliczkę miesięczną (tytułem PIT-5) na konto właściwego Urzędu Skarbowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, należy połączyć dochód z działalności gospodarczej z dochodami z rozliczenia Systemu "Wspólnoty (...)", a nie rozliczać dochód z systemu na koniec roku podatkowego składając rozliczenie roczne w Urzędzie Skarbowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 powołanej ustawy, źródłem przychodów są m.in.:

* pozarolnicza działalności gospodarcza (pkt 3),

* inne źródła (pkt 9).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego i finansowego. Natomiast niezależnie od prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca został partnerem "Wspólnoty (...)", której podstawowym celem jest zwrot gotówki za robienie zakupów u wybranych partnerów handlowych w 25 krajach we wszystkich branżach, oraz polecanie innym osobom możliwo korzystania z takiej formy zakupów które przynoszą korzyści finansowe. Prawie w każdym tygodniu zaczynają wpływać na konto Wnioskodawcy środki finansowe od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Przeznaczone są one na zakupy wynikające z potrzeb gospodarstwa domowego Wnioskodawcy lub zwiększanie ilości nowych jednostek rozliczeniowych, które będą tworzyć po wygospodarowaniu kolejne środki finansowe.

W związku z powyższym zrodziły się wątpliwości Wnioskodawcy, czy powinien dochody z rozliczenia Systemu "L" wpływające na jego konto połączyć z dochodami z działalności gospodarczej i tym samym rozliczając należny podatek dochodowy, wpłacać zaliczkę miesięczną (tytułem PIT-5) na konto właściwego Urzędu Skarbowego.

Wnioskodawca wyraził pogląd, iż dochód z działalności gospodarczej należy połączyć z dochodami z rozliczenia Systemu "Wspólnoty (...)", a nie rozliczać dochód z systemu na koniec roku podatkowego składając rozliczenie roczne w Urzędzie Skarbowym.

Z powyższym poglądem nie sposób się jednak zgodzić. Jak wspomniano bowiem wcześniej, ustawodawca w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyróżnia kilka źródeł przychodów, a między nimi pozarolniczą działalność gospodarczą oraz inne źródła.

Z przedstawionych informacji wynika bowiem, iż Zainteresowany niezależnie od prowadzonej działalności gospodarczej uzyskuje przychody z tytułu udziału w zyskach "Wspólnoty (...)", a uzyskane środki finansowe przekazuje na zakupy wynikające z potrzeb gospodarstwa domowego.

Reasumując, mając na uwadze przedstawione informacje oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że dochodów z rozliczenia Systemu "L" wpływające na konto Wnioskodawcy nie należy łączyć z dochodami z działalności gospodarczej. Dotyczą one bowiem odrębnego źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy. Tym samym, rozliczając należny podatek dochodowy, Wnioskodawca nie powinien wpłacać miesięcznych zaliczek (tytułem PIT-5) na konto właściwego Urzędu Skarbowego, lecz uzyskane z ww. źródła dochody rozliczać na koniec roku podatkowego składając rozliczenie roczne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl