ILPB1/415-1041/11-4/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1041/11-4/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2011 r. (data wpływu 24 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 14 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 28 października 2011 r. znak ILPB3/423-407/11-2/EK, ILPB1/415-1041/11-2/AA na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 2 listopada 2011 r., a w dniu 14 listopada 2011 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 9 listopada 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W Spółce funkcjonuje Regulamin refundacji kosztów zakupu okularów korygujących wzrok, w którym wskazano wysokość refundowanej kwoty oraz zasady postępowania związane ze zwrotem pracownikom kosztów zakupu okularów korygujących wzrok do pracy przy obsłudze monitorów ekranowych.

W Regulaminie wskazano, że częstotliwość zwrotu kosztów wynika, z częstotliwości wykonywania badań okresowych, ustalonej przez lekarza medycyny pracy, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie Pracy (Dz. U. Nr 69. poz. 332 z późn. zm.). W odniesieniu do jednego zaświadczenia przysługuje jedna refundacja. Regulamin przewiduje ograniczenie kwotowe jednorazowej refundacji do wysokości 320 złotych (do 200 zł za szkła, do 120 zł za oprawę).

W dniu 16 marca 2011 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną (nr DD3/033/30/CRS/11/95), w której stwierdził, iż zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 Ustawy PIT podlega zarówno zrefundowany pracownikom zakup okularów, jak szkieł kontaktowych.

W związku z tą interpretacją zaistniała potrzeba rozważenia kwestii dotyczącej ewentualnego zwrotu pracownikom wydatków za zakup szkieł kontaktowych spełniających wymogi wskazane w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe do wykonywania pracy przy monitorze ekranowym (Dz. U. Nr 148, poz. 973).

Spółka planuje zatem w Regulaminie dodatkowo zapisać, iż pracownikowi przysługuje w tych samych granicach i na identycznych zasadach prawo do zwrotu kosztów nabycia soczewek korekcyjnych (zamiast tradycyjnych okularów). Z faktury/rachunku musi jednoznacznie wynikać, że dane soczewki są szkłami korekcyjnymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy każda kwota wydatkowana przez pracowników na zakup soczewek korekcyjnych zrefundowana przez Spółkę podlegać będzie zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 237/6 § 1 i 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm. dalej, "Kodeks pracy") pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować go o sposobach posługiwania się tymi środkami. Pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi środki ochrony indywidualnej, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności określone w odrębnych przepisach.

Przepis art. 237/15 § 1 i 2 Kodeksu pracy wskazuje natomiast, iż Minister Pracy i Polityki Socjalnej w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określi, w drodze rozporządzenia, ogólnie obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące prac wykonywanych w różnych gałęziach pracy oraz, że Ministrowie właściwi dla określonych gałęzi pracy lub rodzajów prac w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określą w drodze rozporządzenia, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące tych gałęzi lub prac. W rozpatrywanym przypadku należy odwołać się do przepisu § 8 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973, dalej też: "rozporządzenie bhp"), na podstawie którego pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Powyższe oznacza, że kwestią zasadniczą jest, aby pracownik - względem którego stwierdzono, na podstawie badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, potrzebę stosowania przy obsłudze monitora okularów korygujących wzrok - został zaopatrzony w okulary zgodne z zaleceniem lekarza, tj. o określonych parametrach (odpowiednich do stanu wzroku pracownika), przeznaczone do pracy przy monitorze.

Jak wynika ze wskazanej w stanie faktycznym interpretacji ogólnej, zwolnieniu od podatku, dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 Ustawy PIT podlega zarówno zrefundowany pracownikom zakup okularów, jak i szkieł kontaktowych. Uznano, powołując się na opinię Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, że soczewki kontaktowe niewątpliwie pełnią tę samą funkcję, co okulary korekcyjne. Jeżeli więc lekarz specjalista w wyniku badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, zaleci stosowanie przy obsłudze monitora zamiast okularów-soczewki kontaktowe, gdyż przy danej wadzie wzroku pracownika nie jest możliwe skorygowanie wzroku przy pomocy okularów, to pracodawca ma obowiązek je również zapewnić. Z dalszych wyjaśnień zawartych w ww. interpretacji ogólnej wynika również, iż pracodawca winien tak skalkulować wysokość środków finansowych przeznaczonych na okulary i soczewki kontaktowe, aby umożliwić ich zakup zgodnie z zaleceniem lekarza.

Jeśli chodzi o wady wzroku, które mogą być korygowane jedynie przy pomocy soczewek kontaktowych, to ich lista została przedstawiona m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 30 września 2010 r. nr IPPB2/415-599/10-4/MK1, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, iż "Z wyjaśnień Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wynika bowiem, że w pewnych przypadkach pracodawca jest zobowiązany na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy do zapewnienia pracownikom soczewek kontaktowych.

Chodzi, tu o sytuacje, kiedy lekarz specjalista w wyniku badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, zaleci, stosowanie przy obsłudze monitora zamiast okularów - soczewki kontaktowe, gdyż przy danej wadzie wzroku pracownika nie jest możliwe skorygowanie wzroku przy pomocy okularów, tj. w szczególności:

* gdy różnica wady wzroku pomiędzy jednym okiem a drugim jest większa niż 4 dioptrie (wada w jednym oku jest duża, a drugim mała lub jej wcale nie ma),

* przy dużym astygmatyzmie wzroku.

Zdaniem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w takich sytuacjach należy uznać, soczewki (szkła) kontaktowe przeznaczone (zgodnie z zaleceniem lekarza) do korekty wzroku pracownika przy obsłudze monitora spełniają ten sam cel, co okulary korygujące wzrok. Pracodawca powinien wówczas, zgodnie z zaleceniem lekarza zapewnić pracownikowi soczewki (szkła) kontaktowe".

W ocenie Spółki, mając na uwadze powyższe, niewątpliwie można w Regulaminie dodatkowo zapisać, iż pracownikowi przysługuje w uzasadnionych jedynie przypadkach, prawo do zwrotu kosztów nabycia soczewek korekcyjnych (zamiast tradycyjnych okularów).

Jednakże, jak wynika z cyt. przepisu § 8 ust. 2 rozporządzenia bhp pracodawca jest obowiązany zapewnić okulary korygujące wzrok zgodnie z zaleceniem lekarza, o określonych parametrach odpowiednich do stanu wzroku pracownika, przeznaczone do pracy przy monitorze ekranowym. Zatem dotyczy to sytuacji, gdy okularów noszonych na co dzień, pracownik nie powinien stosować przy obsłudze monitora ekranowego.

O tym, że pracownik powinien mieć okulary czy soczewki kontaktowe do pracy z monitorem, decyduje lekarz okulista, wystawiając przy tym odpowiednie zaświadczenie. W zaświadczeniu tym lekarz powinien, określić dokładnie m.in. moc szkieł oraz że w przypadku tej wady do pracy przy obsłudze monitora ekranowego można wyłącznie stosować soczewki kontaktowe.

Takie zalecenie co do zasady może zostać wydane w związku z okresowymi, badaniami lekarskimi, którym podlega każdy pracownik, niezależnie od rodzaju wykonywanej pracy. Częstotliwość badań okresowych określa rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. Nr 69, poz. 332 z późn. zm.). W zakresie zagrożenia związanego z obsługą monitorów ekranowych częstotliwość badań okresowych wynosi 4 lata. Nie ma jednak szczegółowych przepisów normujących częstotliwość refundacji kosztów okularów korekcyjnych pracownikom pracującym przy komputerach. Zgodnie z Regulaminem Spółki refundacja kosztów zakupu okularów korekcyjnych, przysługuje pracownikowi raz na 3 lata, na podstawie zaświadczenia lekarza medycyny pracy i przeprowadzonych badan profilaktycznych i wskazaniem, konieczności ich używania do pracy przy monitorze komputerowym.

Należy także zauważyć, iż przepisy odnoszące się do zapewnienia przez pracodawcę okularów korekcyjnych nie ograniczają wysokości kosztów związanych, ich nabyciem. Niewątpliwie wskazują natomiast, że okulary korekcyjne zapewnia pracodawca, natomiast nie wyznaczają udziału pracodawcy w kosztach zakupu takich okularów pracownikowi, który pracuje przy monitorze komputerowym. Oznacza to, zdaniem Spółki, że wysokość środków finansowych przeznaczonych na ten cel określi pracodawca. Pracodawca może zatem w przepisach wewnętrznych firmy - Regulaminie - ustalić, że zwrotowi podlegają jedynie określone kwoty (np. koszt najtańszych na rynku szkieł i oprawek).

Również taką samą zasadą należy - zdaniem Spółki - objąć szkła kontaktowe. W ocenie Spółki, uzupełniając Regulamin dotyczący refundacji kosztów zakupu okularów korygujących wzrok o soczewki kontaktowe, okres za który przysługuje refundacja i kwota refundacji powinny być tożsame.

Zdaniem Spółki okres, za który przysługuje refundacja jest powiązany z okresem profilaktycznych badań lekarskich i dlatego też jedynie po otrzymaniu przez pracownika zaświadczenia lekarskiego w oparciu o badania okresowe Spółka ma prawo dokonać refundacji.

Wydatkowana przez pracowników kwota na zakup okularów korekcyjnych lub soczewek korekcyjnych zrefundowana przez Spółkę podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 11 Ustawy PIT wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw. Jak wskazano na wstępie w interpretacji ogólnej Minister Finansów stwierdził, że jeżeli lekarz specjalista w wyniku badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej zaleci pracownikowi stosowanie przy obsłudze monitora zamiast okularów szkieł (soczewek) kontaktowych, pracodawca ma obowiązek je zapewnić. Z tych względów należy uznać, że w tych szczególnych sytuacjach świadczenie w postaci zapewnienia szkieł (soczewek) kontaktowych również korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 Ustawy PIT.

Spółka zapewnia pracownikom zlecone przez lekarza medycyny pracy w trakcie badań okresowych okulary korekcyjne poprzez refundację, której zasady określone są w Regulaminie. Z uwagi na okoliczność, iż przy niektórych wadach wzroku nie jest możliwe skorygowanie wzroku przy pomocy okularów Spółka zamierza uzupełnić Regulamin o objęcie refundacją również zakup soczewek kontaktowych w takich właśnie przypadkach. W związku z przyjęciem w Regulaminie tożsamych zasad dla refundacji okularów korekcyjnych, jak również szkieł kontaktowych Spółka będzie więc miała prawo uznać, że tylko określona Regulaminem kwota refundacji zakupu szkieł korekcyjnych będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zatem jeżeli:

* badania okulistyczne przeprowadzone w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę stosowania okularów korygujących wzrok lub soczewek kontaktowych podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego, co potwierdzi aktualne zaświadczenie lekarza medycyny pracy,

* zakup udokumentowany jest fakturą, przy czym bez znaczenia jest, czy fakturę wystawiono na pracownika, czy na pracodawcę,

* pracownicy stosownie do § 2 pkt 4 rozporządzenia użytkują monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, to uzyskane przez pracownika dofinansowanie kosztów zakupu okularów korekcyjnych lub soczewek kontaktowych korzystać będzie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 11 Ustawy PIT.

Podsumowując, otrzymana przez pracowników refundacja, jedynie do kwoty wynikającej z Regulaminu będzie podlegała zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, przysługujące na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, jeżeli zasady ich przyznawania wynikają z odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.

Ze złożonego wniosku wynika, że w Spółce funkcjonuje Regulamin refundacji kosztów zakupu okularów korygujących wzrok, w którym wskazano wysokość refundowanej kwoty oraz zasady postępowania związane ze zwrotem pracownikom kosztów zakupu okularów korygujących wzrok do pracy przy obsłudze monitorów ekranowych.

Spółka planuje w Regulaminie dodatkowo zapisać, że pracownikowi przysługuje w tych samych granicach i na tych samych zasadach prawo do zwrotu kosztów nabycia soczewek korekcyjnych (zamiast tradycyjnych okularów).

Ponadto w związku z przyjęciem w Regulaminie tożsamych zasad dla refundacji okularów korekcyjnych, jak również szkieł kontaktowych Spółka będzie więc miała prawo uznać, że tylko określona Regulaminem kwota refundacji zakupu szkieł korekcyjnych będzie zwolniona od podatku dochodowego od osób fizycznych. Zatem jeżeli:

* badania okulistyczne przeprowadzone w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę stosowania okularów korygujących wzrok lub soczewek kontaktowych podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego, co potwierdzi aktualne zaświadczenie lekarza medycyny pracy,

* zakup udokumentowany jest fakturą, przy czym bez znaczenia jest, czy fakturę wystawiono na pracownika, czy na pracodawcę,

* pracownicy stosownie do § 2 pkt 4 rozporządzenia użytkują monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy, to uzyskane przez pracownika dofinansowanie kosztów zakupu okularów korekcyjnych lub soczewek kontaktowych korzystać będzie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 11 Ustawy PIT.

Zgodnie z art. 2376 § 1 i § 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.), pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz informować go o sposobach posługiwania się tymi środkami. Pracodawca jest obowiązany dostarczać pracownikowi środki ochrony indywidualnej, które spełniają wymagania dotyczące oceny zgodności określone w odrębnych przepisach.

Przepis art. 23715 § 1 i § 2 Kodeksu pracy wskazuje natomiast, iż Minister Pracy i Polityki Socjalnej w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określi, w drodze rozporządzenia, ogólnie obowiązujące przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące prac wykonywanych w różnych gałęziach pracy. Ministrowie właściwi dla określonych gałęzi pracy lub rodzajów prac w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrem Zdrowia i Opieki Społecznej określą, w drodze rozporządzenia, przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące tych gałęzi lub prac.

W rozpatrywanym przypadku należy odwołać się do przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. Nr 148, poz. 973).

Zgodnie z § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom okulary korygujące wzrok, zgodne z zaleceniem lekarza, jeżeli wyniki badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, o której mowa w ust. 1, wykażą potrzebę ich stosowania podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Formę zapewnienia okularów korygujących wzrok określa pracodawca; istotne jest, aby pracownik został zaopatrzony w okulary zgodnie z zaleceniem lekarza.

Soczewki kontaktowe, niewątpliwie pełnią tę samą funkcję, co okulary korekcyjne, tzn. znoszą lub zmniejszają skutki wrodzonej lub nabytej wady wzroku, takiej jak nadwzroczność, krótkowzroczność, astygmatyzm (niezborność), czy starczowzroczność.

W świetle uregulowań ww. rozporządzenia, jeżeli:

* badania okulistyczne przeprowadzone w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej wykażą potrzebę stosowania okularów korygujących wzrok lub soczewek kontaktowych podczas pracy przy obsłudze monitora ekranowego, co potwierdzi aktualne zaświadczenie lekarza medycyny pracy,

* pracownicy stosownie do § 2 pkt 4 rozporządzenia użytkują monitor ekranowy co najmniej przez połowę dobowego wymiaru czasu pracy,

to uzyskane przez pracownika dofinansowanie kosztów zakupu okularów korekcyjnych lub soczewek kontaktowych korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym, bez znaczenia jest, czy zakup okularów korekcyjnych lub soczewek kontaktowych udokumentowany jest fakturą wystawioną na pracownika czy na pracodawcę.

Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że kwota wydatkowana przez pracowników na zakup soczewek korekcyjnych, zaleconych przez lekarza specjalistę w wyniku badań okulistycznych przeprowadzonych w ramach profilaktycznej opieki zdrowotnej, zrefundowana przez Spółkę będzie podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma urzędowego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl