ILPB1/415-104/07-5/GM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-104/07-5/GM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana A. Ł. przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2007 r. (data wpływu 26 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków pokrytych ze środków podstawowego wsparcia pomostowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu otrzymania podstawowego wsparcia pomostowego i jednorazowej dotacji inwestycyjnej z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków pokrytych ze środków podstawowego wsparcia pomostowego.

W związku z faktem, iż we wniosku zostały przedstawione dwa zaistniałe stany faktyczne, zaś opłata została uiszczona w kwocie 75 zł, tj. w wysokości nie odpowiadającej dwóm zaistniałym stanom faktycznym, pismem z dnia 7 listopada 2007 r. nr ILPB1/415-104/07-2/GM wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie, którego stanu faktycznego dotyczy uiszczona kwota, bądź uzupełnienia opłaty o brakującą kwotę 75 zł.

Zgodnie bowiem z treścią art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej, w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 14 listopada 2007 r.

Uzupełnienie opłaty o brakującą kwotę 75 zł nastąpiło w dniu 14 listopada 2007 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma O. S. Centrum Edukacji Językowej A. Ł. od września 2006 r. jest jedną z organizacji w Z. G., prowadzących projekt EFS z działania 2.5 ZPORR. Celem projektu jest promocja przedsiębiorczości poprzez zachęcanie do zakładania własnej działalności gospodarczej.

Beneficjenci projektu otrzymują pomoc w postaci:

* wsparcia szkoleniowo-doradczego,

* podstawowego wsparcia pomostowego, które wynosi maksymalne 700,00 zł miesięcznie i wypłacane jest przez okres 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej; fundusze z tej pomocy przeznaczane są na pokrycie obligatoryjnych opłat m.in. składek na ubezpieczenie społeczne oraz fundusze pozaubezpieczeniowe takie jak np. opłata czynszu wynajmowanego lokalu, faktury za paliwo, rachunki telefoniczne,

* jednorazowej dotacji inwestycyjnej, przyznawanej w wysokości nie wyższej niż 20.000 zł, która stanowi 75% wartości inwestycji, pozostałe 25% zostaje pokryte z własnych środków. Fundusze z dotacji mogą być przeznaczone na pokrycie wydatków inwestycyjnych uznanych za niezbędne dla rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej, odpowiednio uzasadnionych przez Beneficjenta Ostatecznego (w tym m.in. na środki transportu, środki obrotowe, składniki majątku trwałego, koszty prac remontowych i budowlanych). Środki z tej dotacji nie stanowią pomocy operacyjnej służącej pokryciu kosztów bieżącej działalności przedsiębiorstwa (np. czynszu, reklamy, promocji, ubezpieczenia).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki pokrywane ze środków wsparcia pomostowego będą kosztem uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki pokrywane ze środków podstawowego wsparcia pomostowego nie będą kosztami uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W świetle powyższych przepisów wydatki pokryte dofinansowaniem w zależności od tego na co będą przeznaczone stanowić będą koszt uzyskania przychodu, na podstawie art. 22 ust. 1, lub na podstawie art. 23 ww. ustawy, nie będą uznawane za koszty uzyskania przychodów.

Pomoc finansowana z funduszy strukturalnych ze względu na kierunki jej przeznaczenia można podzielić na środki, z których finansowane są programy:

* inwestycyjne,

* o charakterze społecznym i edukacyjnym, jak np. szkolenia, praktyki zawodowe w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub reorientacji zawodowej, usług doradczych, informacji zawodowej, pomocy stypendialnej dla młodzieży, a także subsydiowanie zatrudnienia.

Kierując się takim podziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych, do otrzymanej przez beneficjentów ostatecznych pomocy finansowanej z tych środków, obowiązujące przepisy w zakresie podatku dochodowego stosuje się w zależności od celu, na jaki przeznaczone są te środki.

Jeżeli pomoc jest przeznaczona na wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich (świadczenie usług doradczych i szkoleniowych) bądź wsparcie pomostowe (opłaty za czynsz, faktury za paliwo, rachunki za telefon), wydatki sfinansowane z tych przychodów będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, stosownie do uregulowań zawartych w art. 22 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeśli natomiast uzyskana pomoc przeznaczona jest na dofinansowanie zakupu bądź wytworzenie środka trwałego, to zgodnie z treścią art. 23 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek w zakresie zaistniałego stanu faktycznego dotyczącego opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu otrzymania podstawowego wsparcia pomostowego i jednorazowej dotacji inwestycyjnej z Europejskiego Funduszu Społecznego, został rozstrzygnięty pismem z dnia 21 grudnia 2007 r. nr ILPB/415-104/07-4/GM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl