ILPB1/415-1035/11-5/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1035/11-5/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 22 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 18 listopada 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu ustalenia przychodu z wygranych w konkursach nieobjętych dyspozycją art. 21 ust. 1 pkt 68 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu ustalenia przychodu z wygranych w konkursach z zakresu statystyki oraz metodologii badań społecznych oraz w zakresie obowiązków płatnika z tytułu ustalenia przychodu z wygranych w konkursach nieobjętych dyspozycją art. 21 ust. 1 pkt 68.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 8 listopada 2011 r., znak ILPB1/415-1035/11-2/TW, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

W dniu 18 listopada 2011 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 15 listopada 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka (Wnioskodawca) jest organizacją specjalizującą się w badaniach społecznych i marketingowych, która realizuje badania dla szerokiego grona zainteresowanych podmiotów, w tym sektora publicznego (jednostki samorządu terytorialnego) oraz klientów biznesowych na terenie całego kraju.

Aby poprawić jakość, ilość oraz terminowość danych dostarczanych przez osoby współpracujące, Spółka zamierza organizować dla nich rozmaite konkursy. Przeważać będą akcje, gdzie uczestnicy będą nagradzani za osiągnięcia związane z terminowością, ilością i jakością dostarczanych danych. Planowane są jednak akcje, gdzie uczestnicy będą rywalizować na polu wiedzy, głównie w zakresie statystyki oraz metodologii badań społecznych. Konkursy będą ogłaszane za pomocą Internetu. W projekcie regulaminu oraz ogłoszeniu o każdym konkursie, zawarte zostaną informacje dotyczące warunków uczestnictwa oraz zasad wyłaniania laureatów. Konkursy nie będą podlegać przepisom ustawy o grach losowych i zakładach wzajemnych. Spółka nie prowadzi działalności w zakresie środków masowego przekazu (prasa, radio, telewizja).

Każdorazowo formuła konkursu zostanie określona w formie regulaminu i ogłoszenia o konkursie, które szczegółowo zagadnienia takie jak:

a.

zasady rywalizacji

b.

wyłonienie zwycięzców przez komisje konkursową według ustalonych kryteriów

c.

sposób wydania i przekazania nagród zwycięzcom.

Uczestnicy konkursu otrzymają określone nagrody, które podlegają przyjętym regułom gradacji w zależności od osiągniętego przez nich wyniku. Będą one miały formę rzeczową, pieniężną lub też mieszaną (tj. rzeczowo-pieniężną).

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany podał, że jeżeli uczestnicy będą nagradzani za osiągnięcia związane z terminowością, ilością i jakością dostarczanych danych, nie będą to nagrody wręczane w ramach konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa ani sportu.

Natomiast jeżeli uczestnicy będą rywalizować między sobą na polu wiedzy, głównie w zakresie statystyki oraz metodologii badań społecznych, to nagrody będą wręczane w ramach konkursów z dziedziny nauki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie obowiązków płatnika z tytułu ustalenia przychodu z wygranych w konkursach nieobjętych dyspozycją art. 21 ust. 1 pkt 68.

Czy wygrane w pozostałych konkursach nieobjętych dyspozycją art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., gdzie uczestnicy będą nagradzani za osiągnięcia związane z terminowością, ilością i jakością dostarczanych danych, będą w całości podlegały zryczałtowanemu podatkowi w wysokości 10% uzyskanego przychodu, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Co do zasady w myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Z kolei wedle art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f. wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 PLN; zwolnienie od podatku nągród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą stanowiących przychód z tej działalności.

Termin "konkurs" zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) oznacza imprezę, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., lub postępowanie mające na celu wybranie najlepszego kandydata na jakieś stanowisko. W ocenie Spółki, bazując na przytoczonej definicji, można stwierdzić, iż dane przedsięwzięcie stanowi konkurs" w rozumieniu przepisów podatkowych, jeżeli zawiera element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu.

Stąd powszechnie przyjmuje się, iż "konkurs" to postępowanie mające na celu wybór najlepszego zwycięzcy, bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna organizowanego przez Spółkę przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa całej akcji, organizator, jego uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia laureatów.

W związku z powyższym wygrane w konkursach organizowanych przez Spółkę w całości będą podlegać regulacji art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f., tj. zryczałtowanemu podatkowi w wysokości 10% uzyskanego przychodu, o ile do takiego przychodu nie znajdzie zastosowanie któreś ze zwolnień przewidzianych w ustawie.

Według Słownika Języka Polskiego (http://sjp.pwn.pl) nauka to "ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień; dyscyplina badawcza odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości; zespół poglądów stanowiących usystematyzowaną całość i wchodzących w skład określonej dyscypliny badawczej". Z kolei statystyka to: "nauka zajmująca się analizowaniem i liczbowym opisem zjawisk masowych". Z powyższego wynika że konkursy, gdzie uczestnicy będą rywalizować między sobą na polu wiedzy, głównie w zakresie statystyki oraz metodologii badań społecznych, stanowią konkursy z dziedziny nauki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f.

Konkludując wygrane w konkursach, gdzie uczestnicy będą rywalizować między sobą na polu wiedzy, głównie w zakresie statystyki oraz metodologii badań społecznych, będą podlegały zwolnieniu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., o ile jednorazowa wartość wygranej nie przekroczy 760 PLN.

Wygrane uzyskane w pozostałych konkursach organizowanych przez Spółkę, które nie spełnią przesłanek opisanych w art. 21 ust. 1 pkt 68 u.p.d.o.f., będą w całości podlegać zryczałtowanemu podatkowi w wysokości 10% uzyskanego przychodu, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów został uregulowany w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na mocy art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłami przychodów są inne źródła.

Za przychody z innych źródeł, zgodnie z dyspozycją art. 20 ust. 1 powołanej ustawy uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Przedstawiony katalog jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie sformułowania "w szczególności". Oznacza to, że o przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe. Istota bowiem przychodu podatkowego polega właśnie na tym, że ma on charakter trwałego przysporzenia w majątku podatnika.

Na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Natomiast art. 30 ust. 8 ww. ustawy stanowi, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W świetle powyższego, warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

Ponadto należy wskazać, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęcia "konkurs" oraz "nagroda", wobec czego w celu jego określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN konkurs jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast nagroda to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp.

Z definicji tych wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie najlepszego zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jako element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

W myśl art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2.

Dodatkowo, zgodnie z dyspozycją art. 41 ust. 7 pkt 1 ww. ustawy jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza organizować dla szerokiego grona zainteresowanych konkursy gdzie uczestnicy będą nagradzani za osiągnięcia związane z terminowością, ilością i jakością dostarczanych danych. Nie będą to nagrody wręczane w ramach konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa ani sportu. Konkursy będą ogłaszane za pomocą Internetu. Zainteresowany nie prowadzi działalności w zakresie środków masowego przekazu (prasa, radio, telewizja). Każdorazowo formuła konkursu zostanie określona w formie regulaminu i ogłoszenia o konkursie, które szczegółowo będą zawierały zagadnienia takie jak: zasady rywalizacji, wyłonienie zwycięzców przez komisję konkursową oraz sposób wydania i przekazania nagród zwycięzcom.

W przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym występuje zatem element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu, a co za tym idzie nagrody przyznawane osobom, stanowią nagrody w konkursie. Konkurs nie będzie dotyczył dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa ani sportu.

Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane przepisy uznać należy, iż wygrane nagrody uzyskane przez uczestników konkursów, które nie dotyczą dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa ani sportu (związane będą z terminowością, ilością i jakością dostarczanych danych) organizowanych przez Spółkę, stanowią przychód uczestnika konkursu, który nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nagrody te podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z przytoczonym powyżej art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek w zakresie obowiązków płatnika z tytułu ustalenia przychodu z wygranych w konkursach z zakresu statystyki oraz metodologii badań społecznych w dniu 22 listopada 2011 r. został rozstrzygnięty odrębną interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-1035/11-4/TW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl