ILPB1/415-1033/09-2/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 grudnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1033/09-2/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2009 r. (data wpływu 28 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od podatku dochodowego otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako wspólnik spółki cywilnej. Wspólnicy Spółki są beneficjentami środków otrzymywanych w ramach EFS program operacyjny "Kapitał Ludzki" na lata 2007 - 2013. w chwili obecnej Wnioskodawca realizuje 5 projektów finansowanych z EFS. Struktura otrzymywanych środków w ramach tego programu: 85% Unia Europejska, 15% środki krajowe pochodzące z budżetu państwa. Środki przekazywane są transzami. Rozliczenie transzy poprzedniej uruchamia następną. Otrzymywane kwoty nie są dzielone na środki krajowe i pochodzące z funduszy Unii Europejskiej.

Środki otrzymywane są od instytucji pośredniczącej II stopnia, tj. Wojewódzkiego Urzędu Pracy lub Urzędu Marszałkowskiego w ramach EFS Program Operacyjny "Kapitał Ludzki" na lata 2007 -2013: Priorytet VI "Rynek Pracy", Priorytet VIII "Regionalne Kadry Gospodarki", Priorytet IX Rozwój Wykształcenia i Kompetencji w Regionach Realizowane m.in. przez Wnioskodawcę projekty to projekty szkoleniowe lub badawcze. z otrzymanych kwot stanowiących wydatki kwalifikowane, podlegające rozliczeniu w ramach projektu, finansowane są głównie wydatki na:

* zakup materiałów papierniczych i dydaktycznych,

* czynsz za lokale i media,

* wynagrodzenie dla personelu zarządzającego projektów (kierownikiem projektu jest Wnioskodawca oraz Jego wspólnik),

* wynagrodzenie pracowników i osób realizujących zadania na podstawie umów cywilnoprawnych pracujących przy projekcie,

* koszty dojazdów, wynagrodzenia dla podmiotów gospodarczych - wykonawców poszczególnych zadań, np. szkoleniowych, badawczych.

Dwa z wyżej wymienionych projektów to projekty szkoleniowe realizowane jedynie przez Wnioskodawcę i Jego wspólnika, trzy z wymienionych projektów to projekty badawcze (które analizują i diagnozują zjawiska związane z rynkiem pracy) realizowane w partnerstwie z podmiotem gospodarczym, wskazanym imiennie we wniosku. w ramach ww. projektów szkoleniowych i badawczych wspólnicy spółki cywilnej są osobiście zaangażowani w prace dotyczące realizacji projektów pełniąc kluczowe funkcje związane z zarządzeniem, monitoringiem realizacji, rozliczeniem merytorycznymi finansowym projektu - rozliczając swoje zaangażowanie w realizacji projektu w postaci księgowej noty wewnętrznej.

Wnioskodawca realizuje ww. projekty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a nie jako zatrudniony przez spółkę ekspert. Spółka cywilna, której Wnioskodawca jest wspólnikiem planuje również w przyszłości postępować do kolejnych konkursów ogłaszanych przez instytucje wdrażające i realizować następne projekty finansowane z EFS.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody z osobiście wykonywanej pracy wspólnika spółki cywilnej na rzecz projektu finansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane z tytułu realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, jako wynagrodzenie za swoją pracę i zaangażowanie w realizacje projektu, są zwolnione przedmiotowo z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. u z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Natomiast w myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków.

Z kolei stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa luz ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych. Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych. w myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego - polegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizacje programów finansowych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Według Zainteresowanego, jak wynika z powyższego środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano środki. w konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizacje programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

W opinii Wnioskodawcy, w świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007 - 2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, według Zainteresowanego, przyznana dotacja będzie wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych u jej beneficjenta. Wspólnicy realizują projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a nie jako zatrudnieni przez spółek eksperci do realizacji tych projektów. Zatem otrzymane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego dofinansowanie (w tym przychody osobiście wykonywanej pracy wspólnika spółki cywilnej na rzecz projektu finansowanego z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki) nie stanowi wynagrodzenia dla wspólników Spółki cywilnej, lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazał, iż dla wspólnika spółki cywilnej wydano w dniu 18 września 2009 r. interpretacje indywidualną nr ILPB2/415-658/09-2/TR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), został złożony przez jednego ze wspólników spółki cywilnej-beneficjenta, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla pozostałych wspólników.

Pozostali wspólnicy, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinni wystąpić z odrębnymi wnioskami o jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma urzędowego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl