ILPB1/415-1/09-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-1/09-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2008 r. (data wpływu 17 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wartości początkowej nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ustalenia wartości początkowej nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej zwana Spółką) zamierza założyć w 2009 r. spółkę komandytową. Spółka będzie komplementariuszem spółki komandytowej. Komandytariuszem spółki komandytowej będzie osoba fizyczna.

Osoba fizyczna zamierza wnieść do spółki komandytowej wkład gotówkowy. Spółka wniesie do spółki komandytowej wkład niepieniężny w postaci zabudowanego gruntu. Na gruncie tym znajdują się budynki i budowle, które obecnie Spółka z o.o. wykorzystuje do prowadzenia działalności gospodarczej. (Zabudowany grunt będący przedmiotem aportu jest jednym ze składników majątku Spółki z o.o. Przedmiotem aportu nie będą inne składniki majątkowe stanowiące własność Spółki). Obecnie budynki i budowle są środkami trwałymi w Spółce. Spółka wnosząc aport do spółki komandytowej określi wartość wnoszonego wkładu (wartość nieruchomości) przy uwzględnieniu jego wartości rynkowej (Spółka wskaże wartość rynkową gruntu, budynków i budowli).

Umowa spółki komandytowej będzie przewidywała określony podział zysków. Udział w zysku danego wspólnika spółki komandytowej nie będzie miał związku z wysokością wkładu wniesionego do spółki komandytowej.

Wniesiona do spółki komandytowej nieruchomość będzie wynajmowana przez spółkę komandytową. w przyszłości, nieruchomość wniesiona do spółki komandytowej może być przez spółkę komandytową sprzedana

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie ustalenia wartości początkowej nieruchomości.

Jak określić wartość początkową budynków i budowli wniesionych tytułem aportu do spółki komandytowej... w szczególności, czy wartość początkowa budynków i budowli powinna być ustalona przy uwzględnieniu wartości budynku i budowli wskazanej przez Spółkę w dniu wniesienia aportu do spółki komandytowej (zakładając, że wartość wskazana przez Spółkę odpowiadać będzie wartości rynkowej budynku i budowli).

Zdaniem Wnioskodawcy wartość początkowa budynków i budowli wniesionych aportem do spółki komandytowej powinna być ustalona przy uwzględnieniu wartości tych środków trwałych, wskazanej przez Spółkę w dniu wnoszenia wkładu niepieniężnego. Wartość początkowa budynków i budowli nie może być jednak wyższa od ich wartości rynkowej ustalonej na dzień wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komandytowej.

Spółka uważa, że w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest przepisów wprost odnoszących się do ustalania wartości początkowej wkładów wnoszonych przez osobę prawną do spółki osobowej. Dlatego też należy pomocniczo stosować art. 16g ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Przepis ten dotyczy ustalania wartości początkowej środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych wniesionych przez wspólnika będącego osobą prawną do spółki kapitałowej. Zgodnie z tym przepisem, wartością początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych wniesionych w postaci aportu do spółki kapitałowej - jest wartość środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych ustalona przez podatnika na dzień wniesienia wkładu, nie wyższa jednak od ich wartości rynkowej.

Przyjęcie takiego stanowiska jest zasadne również z uwagi na to, że w art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nabytych w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej uważa się ustaloną przez wspólników na dzień wniesienia wkładu wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej, z dnia wniesienia wkładu. Sytuacja podatkowa wspólników spółki komandytowej powinna być taka sama, niezależnie od tego, czy wspólnikiem jest osoba prawna, czy też osoba fizyczna.

Prezentowane przez Spółkę stanowisko potwierdzone zostało między innymi w interpretacjach wydanych przez:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 26 marca 2008 r., znak IBPB3/423-245/08/SD/KAN-3279/12/07,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 października 2008 r., znak IPPB3/423-1001/08-5/MK,

* Dyrektora Izba Skarbowej w Warszawie z dnia 17 października 2008 r., znak IPPB3/423-1069/08-2/MS,

* Dyrektora Izba Skarbowej w Warszawie z dnia 8 września 2008 r., znak IP-PB3-423-960/08-2/MS,

* Dyrektora Izba Skarbowej w Warszawie z dnia 28 lipca 2008 r., znak IP-PB3-423-655/08-3/MB,

* Dyrektora Izba Skarbowej w Warszawie z dnia 22.07. 2008 r., znak IP-PB3-423-752/08-2/MS,

* Dyrektora Izba Skarbowej w Warszawie z dnia 30 czerwca 2008 r., znak IP-PB3-423-531/08-2/MS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Jak wynika z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), jej regulacje prawne mają zastosowanie m.in. do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.

Zatem podstawę do ustalenia wartości początkowej wkładu niepieniężnego wnoszonego do spółki osobowej stanowią przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie więc - odpowiadający co do treści i zasady przepisowi zawartemu w art. 16g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - przepis art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 22g ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się w razie nabycia w postaci wkładu niepieniężnego (aportu) wniesionego do spółki cywilnej lub osobowej spółki handlowej - ustaloną przez wspólników na dzień wniesienia wkładu lub udziału, wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej, z dnia wniesienia wkładu.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż tut. Organ uznał, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe ze względu na błędne uzasadnienie tego stanowiska, określające jako właściwe dla przedmiotowej sprawy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednak mimo to, jak wskazano wyżej, spółka osobowa powinna określić wartość początkową Nieruchomości, w wysokości ustalonej przez wspólników na dzień wniesienia aportu, nie wyższą jednak od wartości rynkowej tych składników, określonej w umowie spółki osobowej na moment wniesienia wkładu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Spółkę pism urzędowych tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów, został rozstrzygnięty odrębną interpretacją z dnia 6 marca 2009 r. nr ILPB1/415-1/09-3/IM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl