III/443/69/P-2/06 - Usługi finansowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 stycznia 2006 r. Urząd Skarbowy w Żaganiu III/443/69/P-2/06 Usługi finansowe.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, usług świadczonych przez Podatnika, Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje za nieprawidłowe stanowisko Podatnika przedstawione w ww. wniosku.

UZASADNIENIE

Pismem, które wpłynęło do tut. Urzędu Skarbowego, Podatnik zwrócił się w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej o udzielenie pisemnej interpretacji: czy świadczone przez niego usługi zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 67.13.10-00.00 "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Z treści wniosku oraz pisma uzupełniającego wynika, że Podatnik na podstawie umów współpracy zawartych z Bankiem oraz spółką X prowadzi działalność w zakresie:

- oceny sytuacji majątkowej i rodzinnej wskazanych przez zleceniodawcę kredytobiorców, na podstawie ustaleń dokonanych bezpośrednio w miejscu ich zamieszkania, pod kątem możliwości terminowej spłaty zaciągniętych zobowiązań,

- badania zdolności kredytowej klienta przed zawarciem umowy,

- oceny prawidłowości zawierania umów kredytowych przez jednostki współpracujące ze Spółką X,

- sprawdzania faktu wydania towaru przy zawieraniu umowy kredytowej,

- dostarczania książeczek spłat klientom wskazanym przez Spółkę X,

- pobierania od kredytobiorców na zasadach dobrowolności, w imieniu i na rzecz banku należności wynikających z umowy kredytowej oraz kosztów obsługi należności przeterminowanych,

- ustalania aktualnego miejsca, w którym znajduje się przedmiot zabezpieczenia kredytu oraz jego stanu,

- ustalanie aktualnego miejsca zamieszkania kredytobiorcy,

- przyjmowania wyjaśnień od kredytobiorcy na temat zaległości w spłatach,

- przejmowania za pokwitowaniem przedmiotu kredytowania,

- współpracy z organami powołanymi do ścigania przestępstw,

- ścisłej współpracy z pracownikami Zleceniodawcy w zakresie objętym umową

Zdaniem Podatnika wykonywanie czynności zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 67.13.10.-00.00 jest zwolnione od podatku VAT na podstawie załącznika nr 4 do ustawy niezależnie od osiągniętego obrotu. Dokonując interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w powyższym zakresie, Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje:

Zgodnie z art. 113 ust. 1 cyt. ustawy zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwot podatku. Do wartości sprzedaży nie wlicza się również odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o czym stanowi ust. 2 art. 113. Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzystają usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji nr 3 ww. załącznika wymienione zostały usługi pośrednictwa finansowego zaklasyfikowane pod symbolem PKWiU Sekcja J ex (65-67) z wyłączeniem między innymi usług ściągania długów oraz faktoringu.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie z dnia 14.11.2005 r. w zakresie świadczonych przez Pana usług, zaklasyfikowanych wg Urzędu Statystycznego do grupowania PKWiU 67.13.10.-00.00 "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" mieszczą się między innymi usługi, które w swej istocie zmierzają do odzyskania od dłużnika kwot należnych (odzyskania długu), np. przejmowanie za pokwitowaniem przedmiotu kredytowania, współpraca z organami powołanymi do ścigania przestępstw. Również z dokumentów będących w posiadaniu tut. Urzędu, w tym umów współpracy w zakresie czynności pomocniczych związanych z usługą pośrednictwa finansowego zawartych przez Pana ze Spółki X oraz Bankiem, wynika, że na mocy ich postanowień jest Pan między innymi zobowiązany do wykonywania czynności windykacyjnych w zakresie kredytów i pożyczek udzielanych przez te instytucje.

W świetle wyżej cytowanego art. 43 ust 1 pkt 1 świadczone przez Pana usługi windykacyjne, które co do zasady zmierzają wprost do odzyskania długu, nie mogą korzystać z ustawowego zwolnienia od podatku od towarów i usług określonego w załączniku nr 4 pod pozycją 3, bowiem ze zwolnienia od podatku VAT określonego w tym przepisie wyłączono usługi polegające na ściąganiu długów. Usługi tego rodzaju opodatkowane są podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, tj. według stawek podatku właściwych dla danego rodzaju usługi, a wartość ich sprzedaży powinna być uwzględniana przy ustalaniu limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT, na podstawie cyt. art. 113 ust. 1. Natomiast pozostałe usługi (niepolegające na ściąganiu długów) wymienione przez Pana w piśmie uzupełniającym z dnia 14 listopada 2005 r., zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny do grupowania PKWiU 67.13.10.-00.00 "Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane" korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie cyt. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i pozycji nr 3 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje więc stanowisko przedstawione we wniosku, iż wszystkie świadczone przez Pana usługi są zwolnione od podatku VAT na podstawie załącznika nr 4 do ustawy niezależnie od osiągniętego obrotu, za nieprawidłowe. Niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu wydania postanowienia i stan faktyczny przedstawiony we wniosku. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia, wyłącznie w drodze decyzji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl