III/443-35/07 - Wystawianie faktur korygujących z związku z udzieleniem rabatu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 czerwca 2007 r. Urząd Skarbowy w Zgierzu III/443-35/07 Wystawianie faktur korygujących z związku z udzieleniem rabatu.

Wnioskiem z dnia 7 maja 2007 r. Podatnik zwrócił się z zapytaniem w kwestii wystawiania faktur korygujących w związku z udzieleniem rabatu.

Jak wynika z treści pisma w sprawie udzielenia interpretacji Strona prowadzi działalność gospodarczą polegającą, m.in. na sprzedaży skupionych warzyw i owoców dla odbiorców hurtowych. Warunki sprzedaży każdorazowo określa umowa. Na 2007 r. z jednym z odbiorców została podpisana umowa, zgodnie z którą Spółdzielnia ma obowiązek zastosowania tzw. rabatu retrospektywnego - po sprzedaży (za kwartał). Podstawą do udzielenia 5-procentowego rabatu jest wystawiona przez Spółdzielnię faktura korygująca za każdy poprzedni kwartał. W danym kwartale na rzecz jednego kontrahenta zostało wystawionych kilkadziesiąt faktur sprzedaży. System informatyczny wnioskodawcy nie pozwala na sporządzenie jednej zbiorczej faktury korygującej dla całego okresu rabatowego. Dodatkowo w związku z dużą ilością wystawionych faktur utrudniona byłaby procedura korygowania poszczególnych wystawionych w danym okresie faktur.

Zdaniem wnioskodawcy w celu uproszczenia procedury rozliczania rabatu, zamiast korygowania wszystkich faktur wystawionych w danym okresie, sprzedawca może wybrać kilka największych faktur i w odniesieniu do każdej z nich dokonać maksymalnej korekty do poziomu obejmującego należny dla kontrahenta rabat za umówiony okres.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W myśl § 16 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygująca. Faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca: a) określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3, b) nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę podatku i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Stosownie do treści § 16 ust. 4 powołanego rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę (nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju). Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe regulacje prawne w odniesieniu do stanu faktycznego niniejszej sprawy należy stwierdzić, iż zarówno przepisy ww. rozporządzenia, jak również przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie regulują ani kwestii wystawienia zbiorczej faktury korygującej, ani kwestii związanych z ilością faktur, które może skorygować podatnik w związku z udzielonymi rabatami.

Uwzględniając zapis § 16 cytowanego rozporządzenia w kontekście okoliczności faktycznych przedstawionych przez Podatnika, jeżeli wystawione korekty faktur będą zawierać zgodne z rzeczywistością dane wymienione w § 16 rozporządzenia, zdaniem tut. organu podatkowego postępowanie Podatnika należy uznać - za prawidłowe. Rozpatrując bowiem dopuszczalność skorygowania kilku spośród wszystkich faktur wystawionych w danym okresie należy wziąć pod uwagę skutki podatkowe takich korekt. Wpływ dokonanej korekty na obrót i wysokość zobowiązania następuje nie w miesiącu, w którym dokonano sprzedaży, lecz dopiero w miesiącu potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Wystawienie faktur korygujących VAT do faktur, które były wystawiane za dany kwartał z tytułu dodatkowego rabatu skutkuje obniżeniem podatku należnego po stronie jednego kontrahenta o daną kwotę i obniżeniem kwoty podatku naliczonego po stronie drugiego kontrahenta o tę samą kwotę.

Dodatkowo tut. organ podatkowy wskazuje, iż nie jest podmiotem właściwym do badania poprawności wykonywania postanowień wynikających z zawartych między stronami umów, w szczególności nie jest właściwy w kwestiach związanych z wysokością i sposobem udzielania rabatów w transakcjach pomiędzy stronami.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stosownie do przepisu art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl