III-2/443-66/50430/05/PJ - Przywóz do Polski towarów dopuszczonych do obrotu na terytorium innego państwa członkowskiego Unii.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 listopada 2005 r. Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty III-2/443-66/50430/05/PJ Przywóz do Polski towarów dopuszczonych do obrotu na terytorium innego państwa członkowskiego Unii.

Pytanie podatnika

Czy przywóz do Polski towarów zaimportowanych przez Podatnika z Chin i dopuszczonych do obrotu na terytorium innego Państwa Członkowskiego UE należy uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, czy też za import towarów?

Działając na podstawie przepisów: art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 września 2005 r.

Z wniosku z dnia 22 września 2005 r. wynika, że Spółka sprowadza towary z Chin. Objęcie tych towarów procedurą dopuszczenia do obrotu na terytorium Wspólnoty następuje w Niemczech przez działającego w imieniu Spółki przedstawiciela niemieckiego. Następnie towary są przewożone do Polski. Spółka nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w Niemczech.

W przedstawionym stanie faktycznym Podatnik wystąpił z pytaniem: czy przywóz do Polski towarów zaimportowanych przez niego z Chin i dopuszczonych do obrotu na terytorium innego Państwa Członkowskiego UE należy uznać za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, czy też za import towarów?

Zdaniem Podatnika przesunięcie własnych towarów (wykonane przez podatnika VAT) jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na podstawie art. 36 ust. 1 ww. ustawy, w przypadkach gdy towary zostaną objęte, na terytorium państwa członkowskiego innym niż Rzeczypospolitej Polskiej, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Stosownie do zapisu art. 11 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy. W art. 12 cyt. ustawy zostały enumeratywnie wymienione sytuacje, w których przemieszczenia towarów, o którym mowa w powołanym art. 11 ust. 1 nie uznaje się za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Zatem przywiezienie do kraju towaru uprzednio zaimportowanego i dopuszczonego do obrotu na obszarze Wspólnoty (np. w Niemczech) będzie dla Spółki wewnątrzwspólnotowym nabyciem, co rodzi skutki w zakresie obowiązku rozliczenia w Polsce podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzam, iż przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od towarów i usług (uprzednio zaimportowanych przez niego i odprawionych w Niemczech) z Niemiec do Polski jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, a zatem na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej i rozliczyć podatek VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia w Polsce. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 cyt. ustawy kwota podatku należnego w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia stanowi kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć przy spełnieniu warunków określonych w ustawie. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy (art. 86 ust. 10 pkt 2 cyt. ustawy) lub w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług).

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w pytaniu oraz stan prawny obowiązujący na dzień udzielenia odpowiedzi.

Opublikowano: www.izbaskarbowa.lodz.pl