III-2/443-143/05/JP - Ulga na złe długi w podatku VAT - zawiadomienie dłużnika o dokonaniu korekty podatku należnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 września 2005 r. Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście III-2/443-143/05/JP Ulga na złe długi w podatku VAT - zawiadomienie dłużnika o dokonaniu korekty podatku należnego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście, działając na podstawie:

*

art. 216, art. 217, art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

*

art. 1, art. 2 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

*

art. 89a ust. 1, art. 89a ust. 2 pkt 6, ust. 5, ust. 6, art. 89b ust. 1, art. 89b ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej w dalszej części "ustawą",

-

po rozpatrzeniu wniosku w sprawie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (wpływ do tutejszego organu podatkowego 08.06.2005 r.), który został uzupełniony w dniu 29 czerwca 2005 r., uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku, co do zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 6 ustawy.

W dniu 8 czerwca 2005 r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek z dnia 3 czerwca 2005 r. Podatnika o udzielenie interpretacji w zakresie podatku od towarów i usług w przedstawionej indywidualnej sprawie. W ww. piśmie Wnioskodawca w związku z wejściem w życie z dniem 1 czerwca 2005 r. noweli ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. (Dz. U. Nr 14, poz. 113) do ustawy z dnia 11 marca 2004 r., działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r., zwrócił się "o udzielenie odpowiedzi na trzy pytania". Po wezwaniu Podatnika do sprecyzowania pytania numer 2 i 3, podatnik w piśmie uzupełniającym sformułował ostatecznie osiem pytań, w związku z czym tutejszy organ wydał 8 postanowień o numerach od III-2/443-143/05/JPG do III-2/443-150/05/JPG.

Niniejsze postanowienie stanowi odpowiedź na pytanie numer 1, które Podatnik sformułował w następujący sposób:

-

Czy przepis art. 89b ust. 5 ma odpowiednie zastosowanie do zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 6 ww. ustawy o PTU?

Stan faktyczny przedmiotowej sprawy przedstawia się następująco: Podatnik ma "...uzasadnione podejrzenia, iż stały klient niebawem popadnie w tarapaty finansowe: na razie nie ma podstaw prawnych rozwiązania z nim obowiązującej umowy, którą można wypowiadać raz do r. ze skutkiem na rok przyszły. Z ww. pisma Wnioskodawcy wynika ponadto, że "...charakter przedmiotu usługi zobowiązuje Podatnika do systematycznego comiesięcznego wystawiania faktur Vat (nie później niż umowny termin płatności) niezależnie od zapłaty. W związku z zaistniałą sytuacją Podatnik przypuszcza, że już od czerwca br. klient zaprzestanie płatności za faktury. Nowe przepisy uprawniałyby go do możliwości uzyskania zwrotu podatku należnego zapłaconego od nieściągalnych wierzytelności pod warunkiem zachowania określonych w ustawie warunków i procedury postępowania.

Zdaniem Wnioskodawcy "...procedura opisana w art. 89b ustawy o PTU w nowym brzmieniu nie jest jasna. W szczególności, o ile art. 89b ust. 5 ww. ustawy jasno stanowi, że do zawiadomienia, o którym mowa w art. 89b ust. 1 ustawy, który odnosi się z kolei do zawiadomienia opisanego w art. 89a ust. 2 pkt 6 ustawy - stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej o doręczeniach, o tyle nie ma bezpośredniego powołania przepisów do zawiadomienia kierowanego do dłużnika, o którym mowa w art. 89a ust. 6 ustawy o PTU". W konkluzji do własnego stanowiska w sprawie będącej przedmiotem wniosku z dnia 3 czerwca 2005 r. Wnioskodawca napisał: "Uważamy, że wykładnia celowościowa powołanych przepisów wskazuje, iż w odniesieniu do zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 6 ustawy o PTU, winno się stosować także przepis zawarty w art. 89b ust. 5 tej ustawy.

Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy:

1.

art. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: - Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), który stanowi, że ustawa ta normuje zobowiązania podatkowe, informacje podatkowe, postępowanie podatkowe, kontrolę podatkową i czynności sprawdzające oraz tajemnicę skarbową,

2.

art. 2 § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym przepisy ustawy stosuje się do podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, do których ustalania lub określania uprawnione są organy podatkowe,

3.

art. 89a ust. 1 ustawy, który stanowi że podatnik może skorygować podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności odpisanych jako nieściągalne, stanowiących koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 2-7. Korekta podatku dotyczy również kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności odpisanej jako nieściągalna,

4.

art. 89a ust. 2 pkt 6 ustawy, który stanowi że przepis ust. 1 stosuje się w przypadku, gdy spełniony jest następujący warunek: wierzyciel zawiadomił dłużnika o odpisaniu wierzytelności jako nieściągalnych, a dłużnik w ciągu 28 dni od dnia otrzymania zawiadomienia nie uregulował należności w jakiejkolwiek formie,

5.

art. 89a ust. 5 ustawy, zgodnie z którym podatnik obowiązany jest wraz z deklaracją podatkową, w której dokonuje korekty podatku należnego określonej w ust. 1, zawiadomić o korekcie, o której mowa w ust. 1, właściwy dla podatnika urząd skarbowy wraz z podaniem kwot korekty podatku należnego,

6.

art. 89a ust. 6 ustawy, zgodnie z którym podatnik w ciągu 7 dni od dnia dokonania korekty podatku należnego wymienionej w ust. 1 obowiązany jest również zawiadomić dłużnika o dokonaniu tej czynności. Kopia zawiadomienia jest przesyłana do właściwego dla podatnika urzędu skarbowego,

7.

art. 89b ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w przypadku otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w art. 89a ust. 2 pkt 6, i nieuregulowaniu należności w terminie 28 dni od dnia otrzymania tego zawiadomienia, podatnik (dłużnik) jest obowiązany do pomniejszenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu lub w przypadku jego braku, do powiększenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku wynikającą z nieuregulowanych faktur, poprzez korektę deklaracji za okres, w którym dokonał odliczenia lub w którym otrzymał te faktury,

8.

art. 89b ust. 5 ustawy, który stanowi że do zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1 (art. 89b), stosuje się odpowiednio przepisy ordynacji podatkowej o doręczeniach.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że brak odesłania w treści art. 89a ust. 6 ustawy do ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) nie oznacza by nie można było stosować przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa do przedmiotowego zawiadomienia. Za stosowaniem przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa przemawia zakres przedmiotowy wskazany w art. 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, z którego wynika że ustawa ta normuje zobowiązania podatkowe, informacje podatkowe, postępowanie podatkowe, kontrolę podatkową i czynności sprawdzające oraz tajemnicę skarbową. Natomiast zgodnie z treścią art. 2 § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa przepisy ustawy stosuje się do podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, do których ustalania lub określania uprawnione są organy podatkowe. Zakres i charakter obowiązków nałożonych na podatnika mocą art. 89a ust. 6 ustawy nakazuje przyjąć, że do ich wypełnienia należy zastosować odpowiednie przepisy ustawy - Ordynacja podatkowa.

W świetle przytoczonych przepisów prawa podatkowego stanowisko zaprezentowane przez Podatnika należy uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że podana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku z dnia 3 czerwca 2005 r. i jego uzupełnieniu z dnia 27 czerwca 2005 r. oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl