II US pb IB / 415 - 13 / 35a/14 / 07 / KSz - Stypendium przeznaczone na stworzenie autorskiej wystawy a podwyższone koszty uzyskania przychodów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 maja 2007 r. Izba Skarbowa w Białymstoku II US pb IB / 415 - 13 / 35a/14 / 07 / KSz Stypendium przeznaczone na stworzenie autorskiej wystawy a podwyższone koszty uzyskania przychodów.

Stan faktyczny

Z wniosku podatnika wynika, że podatnik otrzymał stypendium od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego P. Kazimierza Michała Ujazdowskiego, według umowy stypendialnej nr FPT 10/2006 z dnia 21 czerwca 2006 r. na realizację projektu "Życie nad Narwią". Podatnik informuje, że ma wszelkie prawa autorskie do ww. wystawy. Podatnik wskazuje, że koszty wykonania programu stypendium tzn. organizacji i wykonania wystawy były duże: zakup materiałów plastycznych, wydruki solwentowe, delegacje, odbitki fotograficzne itp. Pisze Pan, że wystawa nie ma charakteru komercyjnego, a edukacyjny. W swoim założeniu będzie eksponowana w różnych ośrodkach także po zakończeniu pobierania stypendium. Aktualnie prezentowana jest w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego. Zainteresowanie organizacją wystawy już okazał Narwiański Park Narodowy (w siedzibie Dyrekcji w Kurowie) a także Dom Kultury w Surażu, Wiejski Dom Kultury w Łapach Szołajdach, Galeria Narwiańska w Uhowie.

Do wniosku o interpretację podatnik załączył kserokopie następujących dokumentów:

-

umowy stypendialnej FPT Nr 10/2006 zawartej w dniu 21 czerwca 2006 roku pomiędzy podatnikiem a Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie,

-

pismo Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 19.06.2006 r., informujące podatnika o przyznaniu stypendium twórczego z Funduszu Promocji Twórczości,

-

sprawozdanie z wykonania programu stypendium dot. umowy stypendialnej FPT nr 10/2006 Projekt "Życie nad Narwią",

oraz

-

kserokopię artykułu prasowego pt.: "Rybacy pod pędzlem czyli rytm życia, którego już nie ma".

Na tle przedstawionego wyżej stanu faktycznego pytanie podatnika brzmi:

- czy w rozliczeniu stypendium podatnik może zastosować 50 % stawkę odpisu kosztów uzyskania przychodu?

Stanowisko podatnika

Podatnik wskazuje, iż cel stypendium z Funduszu Promocji Twórczości Ministerstwa Kultury jest ściśle sprecyzowany i przeznaczony na stworzenie autorskiej wystawy. Nie jest to stypendium typu np.: socjalnego. Działalność twórcza o charakterze indywidualnym jest przedmiotem prawa autorskiego. Koszt uzyskania honorariów autorskich jest ustalony ryczałtowo w wysokości 50 % przychodu.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: w Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2006 roku, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Rodzaje źródeł przychodów zawarte zostały w art. 10 ust. 1 ustawy. W punkcie 9 tego artykułu jako źródło przychodów wymieniono inne źródła. Przepis ten ulega uszczegółowieniu w art. 20 ust. 1, który stanowi, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy, kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Natomiast jak stanowi ust. 9 pkt 3 ww. artykułu, koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Zastosowanie 50 % stawki kosztów uzyskania przychodów na podstawie wyżej cytowanego artykułu 22 ust. 9 pkt 3 uzależnione jest od wystąpienia łącznie dwóch przesłanek:

-

powstania utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: w Dz. U. z 2006 r., Nr 90, poz. 631 z późn. zm.),

-

udzielenie przez twórcę licencji na korzystanie z danego utworu zamawiającemu, względnie rozporządzanie prawami autorskimi do dzieła poprzez przeniesienie własności tych praw na zamawiającego.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem zapytania podatnik uzyskał w 2006 roku przychód z tytułu umowy stypendialnej FPT Nr 10/2006 zawartej w dniu 21 czerwca 2006 roku pomiędzy podatnikiem a Ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Warszawie. W § 1 ww. umowy czytamy, że "Fundator" ustanawia, a "Stypendysta" przyjmuje do realizacji Projekt "Życie nad Narwią"; w dalszej części tego przepisu wskazano cel tego projektu, tj. ukazanie potrzeby zachowania oraz odbudowy krajobrazu kulturowego oraz kreowanie produktów turystyki kulturowej na terenie Narwiańskiego Parku Narodowego, wyszczególniono dwa przedsięwzięcia (Wystawę "Życie nad Narwią" i Projekt multimedialny "Życie nad Narwią") oraz przedstawiono harmonogram realizacji projektu. Z § 3 opisywanej umowy wynika, że "Stypendysta" otrzyma od "Fundatora" stypendium półroczne na wykonanie programu stypendialnego na ogólną kwotę 9.000 zł , zaś w § 5 umowy "Fundator" stwierdza, że umówione stypendium zostaje wypłacone ze środków Funduszu Promocji Twórczości (podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 17 stycznia 2003 r.).

W polskim systemie prawnym brak jest definicji stypendium jako takiego. Natomiast z definicji encyklopedycznych wynika, iż stypendium jest to jednostronne świadczenie pieniężne ze strony osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, przyznane za osiągnięcie określonego wyniku w danej dziedzinie nauki lub sztuki, albo w celu umożliwienia kontynuowania nauki, prowadzenia badań naukowych lub prac w dziedzinie sztuki. W każdym jednakże przypadku stypendium nie może wiązać się z ekwiwalentnym świadczeniem usług przez otrzymującego stypendium, na rzecz przyznającego, ponieważ powstanie wtedy zobowiązanie wzajemne w postaci umowy cywilnoprawnej o świadczenie usług (np.: umowa zlecenia lub umowa o dzieło).

Odnosząc stan faktyczny na grunt powołanych w niniejszej interpretacji przepisów stwierdzić należy, że otrzymane przez podatnika stypendium zostało przyznane przez Fundatora i przeznaczone przez podatnika na wykonanie określonego programu stypendialnego, co nie jest równoznaczne z uzyskaniem przez podatnika przychodu za stworzenie dzieła i związane z tym przeniesienie praw autorskich do niego na fundatora stypendium lub udzielenie licencji na korzystanie z dzieła.

W związku z powyższym uzyskany przez podatnika w 2006 roku przychód z tytułu stypendium nie jest przychodem z tytułu korzystania przez twórcę z praw autorskich. Do uzyskanego stypendium nie będą miały zastosowania 50 % koszty uzyskania przychodu.

Mając powyższe na uwadze stanowisko podatnika w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl