II-423/28/07/JW - Zakup ubrań firmowych dla pracowników.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lipca 2007 r. Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście II-423/28/07/JW Zakup ubrań firmowych dla pracowników.

"(...) Spółka z o.o. posiada punkty sprzedaży telefonów komórkowych operatora sieci (...). Ma podpisaną umowę franchisingową z firmą M.., na podstawie której zobowiązana jest aby pracownicy obsługujący klientów ubrani byli w stroje firmowe. Ubrania te obowiązują w 200 punktach sprzedaży należących do M.... Choć nie są to stroje ochronne, to są to jednak typowo stroje robocze używane tylko na terenie zakładu pracy. Komplet takiego stroju to: koszula i krawat dla mężczyzn; koszula i apaszka dla kobiet. Koszule są wykonane na zamówienie z określonego materiału (...) i w jednakowym (...) kolorze. Posiadają charakterystyczną szlufkę na identyfikator sprzedawcy. Wzorem krawatów i apaszek jest logo M... .

Zdaniem pytającego ww. koszty zakupu są kosztem uzyskania przychodu ponieważ są ściśle związane z prowadzoną działalnością. 85% przychodów Spółki to przychody ze sprzedaży usług P.... Możliwość uzyskiwania ww. przychodów jest uwarunkowana umową franchisingową. (...)

Przedstawiony stan faktyczny reguluje:

-

art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 roku nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z tą regułą, aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodu, muszą być łącznie spełnione dwa warunki:

-

celem wydatku powinno być osiągnięcie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,

-

wydatek nie może znajdować się na liście zawartej w art. 16 ust. 1 tej ustawy, stanowiącej katalog wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są natomiast, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów alkoholowych. W katalogu tych wyłączeń nie wymieniono wydatków związanych z reklamą produktów lub usług. Z tego względu wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości pod warunkiem, że spełnione są przesłanki wymienione w art. 15 ust. 1 ww. ustawy.

Wobec braku w przepisach podatkowych definicji pojęcia "reprezentacja" należy przyjąć wykładnię językową, zgodnie z którą reprezentacja określana jest jako: okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną.

Przekazanie pracownikom odzieży posiadającej charakterystyczne cechy firmy takie jak barwa, krój i zawierającej logo znaku firmowego nie kwalifikuje się zdaniem tut. Organu do tak zdefiniowanego pojęcia reprezentacji, lecz jest działaniem marketingowym zmierzającym do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży towarów i realizując warunki zawarte w przepisie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi koszt uzyskania przychodu. (...)"

Opublikowano: S.Podat. 2007/11/23-24