II/423-2/06 - Odliczenia od dochodu darowizn przekazywanych na rzecz stowarzyszenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 czerwca 2006 r. Urząd Skarbowy w Nowej Soli II/423-2/06 Odliczenia od dochodu darowizn przekazywanych na rzecz stowarzyszenia.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Stowarzyszenia z dnia 1 czerwca 2006 r. dotyczącego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, to jest przepisu art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) oraz na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w zakresie przedstawionego w piśmie stanu faktycznego sprawy dotyczącego zapytania "czy darowizny przekazywane na poczet budowy nowego domu dla pogorzelców, jako zgodne z celami statutowymi, nie będą podlegały opodatkowaniu?",

Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko podatnika za prawidłowe, w zakresie odliczenia od dochodu darowizn przekazywanych na rzecz Stowarzyszenia.

UZASADNIENIE

W odpowiedzi na zapytanie podatnika z dnia 1 czerwca 2006 r. "czy darowizny przekazywane na poczet budowy nowego domu dla pogorzelców, jako zgodne z celami statutowymi, nie będą podlegały opodatkowaniu?"

- Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał, co następuje:

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podstawą obliczenia podatku, stanowi dochód po odliczeniu m.in. kwot darowizn przekazanych na cele:

a)

określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.), organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym te cele,

b)

kultu religijnego - w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6 % dochodu.

Również w myśl postanowień art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podstawą obliczenia podatku, stanowi dochód po odliczeniu m.in. kwot darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10 % dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie do treści art. 14a § 2 Ordynacji podatkowej, Podatnik zaprezentował stanowisko, że darowizny wnoszone na poczet budowy domu pogorzelcom, jako zbieżne z celami statutowymi Stowarzyszenia, nie będą podlegały opodatkowaniu. Mając na uwadze treść oraz zakres zapytania a także przytoczone przepisy prawa Naczelnik Urzędu Skarbowego wyraża następującą ocenę prawną stanowiska pytającego.

W zapytaniu przedstawionym przez Podatnika wyjaśnienia wymagają dwie kwestie:

1.

Cele statutowe Stowarzyszenia i wynikające z nich konsekwencje podatkowe.

Stowarzyszenie jest organizacją samorządową mającą na celu wspieranie szeroko rozumianego rozwoju gminy oraz wspieranie demokracji i budowania społeczeństwa obywatelskiego w lokalnej społeczności. Jako środki realizowania powyższych celów wskazano:

a)

szerzenie oświaty,

b)

inicjowanie i wspieranie działalności kulturalnej, organizacja imprez dla i z udziałem członków lokalnej społeczności,

c)

wzmacnianie przywiązania do tradycji,

d)

ochrona zabytków - dziedzictwa kultury wsi,

e)

działalność na rzecz upowszechniania turystyki, sportu i rekreacji oraz aktywnego wypoczynku mieszkańców,

f)

inicjowanie, opracowywanie i promocja projektów rozwoju gminy,

g)

współpraca i współdziałanie z władzami samorządowymi województwa, powiatu, gminy w zakresie przygotowywania i realizacji planów rozwoju infrastruktury i gospodarki gminy,

h)

podejmowanie w ramach obowiązujących przepisów innych przedsięwzięć związanych z realizacją celów stowarzyszenia.

Natomiast dla rozstrzygnięcia przedmiotowej kwestii decydujące znaczenie ma interpretacja przepisów art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym zwolnione od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Natomiast w ust. 1a ww. art. 17 zawarto zastrzeżenie, że zwolnienie o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1)

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 % oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo - rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,

1a)

dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a - 17k,

2)

dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Tym samym aby dochód uzyskany przez Stowarzyszenie w przedstawionych w zapytaniu okolicznościach mógł korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego muszą zostać spełnione dwa warunki:

-

jego celem musi być działalność wymieniona w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 (przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności),

-

uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na ten cel.

Przy czym zastosowanie do stowarzyszenia zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Oznacza to, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych innych celów nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu na który podatnik najpierw dochód przeznaczył a następnie wydatkował. Ustosunkowując się zatem do kwestii organizowania przez Stowarzyszenie pomocy rodzinie, która w wyniku pożaru straciła dom wskazać należy, że wyszczególnione powyżej cele statutowe realizowane przez Stowarzyszenie nie mają znamion działalności z zakresu pomocy społecznej, gdyż w granicach tego pojęcia mieści się pomoc pogorzelcom. Wynika to z definicji pojęcia "pomoc społeczna" określonego w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.), w której art. 2 ust. 1 wskazano, że pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Zgodnie z ust. 2 ww. przepisu, pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, (...), osobami fizycznymi i prawnymi. W myśl przepisu art. 3 omawianej ustawy, pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka. Zadaniem pomocy społecznej jest również zapobieganie trudnym sytuacjom życiowym, poprzez podejmowanie działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze społeczeństwem (ust. 2 art. 3 ustawy). Z przytoczonych powyżej treści wynika, że obecnie w zakresie celów statutowych Stowarzyszenia nie wskazano celów których realizacja wiązałaby się z organizowaniem pomocy pogorzelcom.

2.

Darowizny przekazywane Stowarzyszeniu na poczet budowy nowego domu dla pogorzelców.

Kwestię odliczania darowizn od dochodu regulują, wskazane powyżej przepisy:

A)

art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przy czym w myśl przepisu art. 26 ust. 5 ww. ustawy łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym kwoty stanowiącej 6 % dochodu, z tym że odliczeniu nie podlegają darowizny poniesione na rzecz:

1)

osób fizycznych,

2)

osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami oraz,

B)

art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, przy czym zgodnie z art. 18 ust 1 a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w ust. 1 pkt 1 i 7 nie może przekroczyć 10 % dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 albo w art. 7a ust. 1, z tym że odliczeniom nie podlegają darowizny na rzecz:

1)

osób fizycznych,

2)

osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, prowadzących działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali, lub handlu tymi wyrobami.

Zakres ulgi przewidzianej w art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) i ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uzależnia odliczenia darowizny od jednoczesnego spełnienia obydwu warunków, tj. przekazania darowizny:

-

na cele społecznie użyteczne określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

-

organizacjom wymienionym w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym ww. cele.

Organizacja, na rzecz której dokonywana jest darowizna, nie musi mieć statusu organizacji pożytku publicznego. Musi ona jednak mieścić się w katalogu organizacji wskazanych w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz prowadzić działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie. Organizacjami, o których mowa w ww. przepisie są:

-

organizacje pozarządowe; którymi są niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z wyjątkiem organizacji wymienionych w art. 3 ust. 4,

-

osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Natomiast stosownie do treści art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie sfera zadań publicznych obejmuje zadania m.in. w zakresie:

-

działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

-

nauki, edukacji, oświaty i wychowania;

-

kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji;

-

upowszechniania kultury fizycznej i sportu.

Analiza celów statutowych Stowarzyszenia wskazuje, że są one tożsame ze wskazanymi powyżej zadaniami sfery zadań publicznych, których realizacja charakteryzuje organizację pożytku publicznego. Tym samym mając na uwadze, że odliczeniu od dochodu podlegają tylko darowizny przekazane określonym podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje, że Stowarzyszenie realizuje cele preferowane przez ustawę i tym samym darowizna przekazana na jego rzecz może podlegać odliczeniu od dochodu jako dokonana na rzecz organizacji prowadzącej działalność w sferze pożytku publicznego.

W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl