II/423/1-c/06 - U którego z podmiotów będą kosztami uzyskania przychodów opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska w sytuacji przekształcenia dwóch zakładów budżetowych?
Pismo z dnia 13 marca 2006 r. Izba Skarbowa w Łodzi II/423/1-c/06 U którego z podmiotów będą kosztami uzyskania przychodów opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska w sytuacji przekształcenia dwóch zakładów budżetowych?
Na podstawie art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Widzew uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku z dnia 5 stycznia 2006 r. L.dz. 76/06 (data wpływu 12 stycznia 2006 r.) w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska.
We wniosku z dnia 5 stycznia 2006 r. o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego Jednostka przedstawiła następujący stan faktyczny:
Uchwałą Rady Miejskiej w K. zakład budżetowy pod nazwą Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w K. (w skrócie ZGKiM) został podzielony na dwa odrębne zakłady budżetowe: Zakład Usług Komunalnych (ZUK) w K. i Zakład Gospodarki Komunalnej (ZGK) w K. (wnoszący zapytanie), będące odrębnymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Podział nastąpił z dniem 1 stycznia 2006 r. Zakłady te przejęły należności i zobowiązania od ZGKiM wg stanu na dzień 31 grudnia 2005 r.
Podatnik zwraca się z zapytaniem:
U którego podmiotu będą kosztami uzyskania przychodów opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska na drugie półrocze 2005 roku, ustalone na podstawie art. 284 i art. 285 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. Nr 62, poz. 627 z późn. zm.), płatne do 31 stycznia 2006 r.?
Zdaniem podatnika, opłaty te będą stanowiły koszty uzyskania przychodów m-ca grudnia 2005 r. ZGKiM, pomimo, że zapłata będzie dokonana przez ZGK i ZUK wobec przejęcia przez nowoutworzone zakłady zobowiązań ZGKiM.
Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia w przedstawionej wyżej sprawie będą miały zastosowanie przepisy prawa:
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego mogą powoływać, likwidować lub przekształcać komunalne zakłady budżetowe zgodnie z przepisami ustawy oraz przepisami ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 z późn. zm.).
Rada Miejska w K. uchwałą Nr,... z dnia,.. października 2005 r. w sprawie reorganizacji Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w K., podjętą na podstawie art. 19 ww. ustawy o finansach publicznych, dokonała przekształcenia zakładu budżetowego ZGKiM w K. poprzez wyodrębnienie z dotychczasowego ZGKiM z dniem 1 stycznia 2006 r. zespołu składników majątkowych oraz praw i obowiązków niezbędnych do wykonania zadań przewidzianych dla dwóch odrębnych zakładów budżetowych: Zakładu Gospodarki Komunalnej w K. i Zakładu Usług Komunalnych w K. Ponadto na mocy ww. uchwały RM z dniem 31 grudnia 2005 r. utraciła moc uchwała powołująca ZGKiM. Z dniem tym ustał byt prawny ZGKiM w K.
Na podstawie art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki. Zgodnie z art. 93b tejże ustawy przepisy art. 93a stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń komunalnych zakładów budżetowych.
Tak więc na podstawie ww. przepisów nastąpiła sukcesja generalna praw i obowiązków zlikwidowanego ZGKiM na nowopowstałe zakłady budżetowe, z ograniczeniem wynikającym z art. 93e Ordynacji podatkowej, który stanowi, że przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.
Przepisami szczególnymi w tym przypadku jest ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654, z późn. zm.).
W zakresie ustalania kosztów uzyskania przychodów mają zastosowanie przepisy art. 15 ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Na podstawie art. 15 ust. 1 kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Ust. 4 tegoż artykułu reguluje zasady rozliczenia kosztów w czasie i przypisywania ich do właściwego okresu podatkowego, i tak: koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym wypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione..
Zgodnie z cytowanym wyżej przepisem można potrącić koszty jeszcze nie poniesione, jeżeli:
odnoszą się do danego roku podatkowego (opłata za gospodarcze korzystanie ze środowiska jest opłatą za II półrocze 2005 roku),
są określone co do rodzaju i kwoty (podmiot korzystający ze środowiska ustala we własnym zakresie wysokość należnej opłaty wg stawek obowiązujących w okresie, w którym korzystanie ze środowiska miało miejsce),
zostały zarachowane mimo ich nieponiesienia.
Wszystkie te warunki muszą być spełnione łącznie.
Tak więc mimo, iż opłata stanowi koszty pośrednie, gdyż nie można jej bezpośrednio powiązać z osiąganymi przychodami, ale możliwe było jej zarachowanie do kosztów uzyskania przychodów roku 2005, to zgodnie z ww. warunkami może stanowić ona koszt uzyskania przychodów roku 2005 w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, pomimo, iż zapłata zostanie dokonana w roku 2006.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, stanowisko podatnika w tym zakresie jest prawidłowe.
Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa).