II-2/423/262/JŁ/131/04 - Zasady prowadzenia księgowości odrębnego oddziału prowadzącego działalność na terenie SSE.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 września 2004 r. Łódzki Urząd Skarbowy w Łodzi II-2/423/262/JŁ/131/04 Zasady prowadzenia księgowości odrębnego oddziału prowadzącego działalność na terenie SSE.

1. Czy uzyskiwanie dochodów poza strefą spowoduje utratę zwolnienia od podatku dochodowego w stosunku do tej części dochodów, które są uzyskiwane na terenie specjalnej strefy ekonomicznej?

2. Jak należy rozumieć termin "odrębna księgowość"? Czy w przypadku utworzenia odrębnego oddziału prowadzącego działalność na terenie SSE, oznacza to konieczność prowadzenia samodzielnej księgowości w rozumieniu ustawy o rachunkowości, czy też wystarczające do spełnienia tego warunku będzie prowadzenie księgowości w taki sposób, który pozwoli na wyodrębnienie z zapisów księgowych wysokości dochodów uzyskiwanych na terenie strefy?

Odpowiadając na zapytanie Spółki z dnia 20 sierpnia 2004 r., uzupełnione pismem w dniu 31 sierpnia 2004 r. w sprawie zwolnienia podatku dochodowego z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi, w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa przy ocenie skutków w podatku dochodowym od osób prawnych, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.) informuje:

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Łódzkiej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia z dnia 22 września 1999 r. i korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zamierza połączyć się przez przejęcie innej Spółki z o.o. prowadzącej działalność poza strefą i w ten sposób poszerzyć zakres działalności.

Ustawą z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z dnia 31 maja 2004 r. Nr 123, poz. 1291) w związku z wstąpieniem do UE, wprowadzono szereg zmian w obowiązujących przepisach, a rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 marca 2004 r., zmieniającym rozporządzenie w sprawie ustanowienia łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 75, poz. 693) wprowadzono zmiany w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997 r. w sprawie ustanowienia łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej.

Aktualnie obowiązujące przepisy stanowią, iż: Dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzone przez osoby prawne na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w ramach zezwolenia, zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1996 r. Nr 123, poz. 600 z późn. zm.) są zwolnione od podatku dochodowego na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zasady te określone zostały w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), który stanowi: "wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ww. ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami."

W wyniku sukcesji uniwersalnej (generalnej) zgodnie z art. 494 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, Spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej i § 2 na spółkę przejmującą przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej.

Natomiast zasadę ciągłości zobowiązań podatkowych w przypadku połączeń spółek kapitałowych ustanawia art. 93 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Przepis ten stanowi, że osoba prawna łącząca się przez przejęcie wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się spółek. Przez przepisy prawa podatkowego należy rozumieć przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, ustawami podatkowymi - są ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997 r. w sprawie ustanowienia łódzkiej specjalnej strefy ekonomicznej (po zmianach) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy i ust. 4 przy ustalaniu wielkości zwolnienia od podatku dochodowego, przysługującego przedsiębiorcy prowadzącemu działalność na terenie strefy za pośrednictwem jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 3, przepisy art. 25 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych albo art. 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych stosuje się odpowiednio.

Mając na względzie obecny stan prawny, przejęcie przez Spółkę - prowadzącej działalność na podstawie zezwolenia na terenie Łódzkiej Strefy Ekonomicznej - innej Spółki z o.o. prowadzącej działalność poza strefą, nie spowoduje utraty zwolnienia od podatku dochodowego przysługującego podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy, oczywiście po warunkiem wydzielenia obydwu jednostek organizacyjnie w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością prowadzoną "w strefie" oraz "poza strefą".

Natomiast zgodnie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Stosownie z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości Jednostki posiadające oddziały (zakłady) mogą prowadzić księgi rachunkowe oddziałów (zakładów) w siedzibie jednostki albo oddziałów (zakładów).

Tak więc, z dniem przejęcia innej Spółki z o.o. prowadzącej działalność poza strefą, Spółka może prowadzić księgi rachunkowe obydwu jednostek organizacyjnych w siedzibie jednostki, lecz jeśli nie będzie ich prowadzić oddzielnie to musi prowadzić księgi rachunkowe w taki sposób, aby możliwe było precyzyjne rozdzielenie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością prowadzoną w strefie oraz poza terenem strefy.

W świetle powyższego Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi potwierdza słuszność zajętego przez Spółkę stanowiska.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl