II-1/4210-0004/07/Int./BN - Czy otrzymane przez spółkę dofinansowanie przeznaczone na refundację części kosztów kwalifikowanych poniesionych na badania przemysłowe i badania przedkonkurencyjne stanowią wartość rzeczy i praw określonych w art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 kwietnia 2007 r. Izba Skarbowa w Łodzi II-1/4210-0004/07/Int./BN Czy otrzymane przez spółkę dofinansowanie przeznaczone na refundację części kosztów kwalifikowanych poniesionych na badania przemysłowe i badania przedkonkurencyjne stanowią wartość rzeczy i praw określonych w art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.?

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - po rozpatrzeniu zażalenia Strony z dnia 22 stycznia 2007 r., Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zmienia postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Łęczycy z dnia 10 stycznia 2007 r. Nr USI/415-2/2007, którym uznano za nieprawidłowe stanowisko przedstawione przez Jednostkę w złożonym wniosku z dnia 12 października 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji.

W zakresie niezgodności z prawem decyzja może być, na podstawie art. 50 § 1, 52, 53, 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270) zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.

Wnioskiem z dnia 12 października 2006 r. Spółka wystąpiła do organu I instancji o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Stan faktyczny sprawy oraz prezentowane przez Spółkę stanowisko przedstawia się następująco:

Na podstawie umowy Nr II-62/P-69/2006 z dnia 9 czerwca 2006 r. zawartej z Federacją Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT, Spółka otrzymała refundację części kosztów kwalifikowanych poniesionych na badania przemysłowe i badania przedkonkurencyjne. Dofinansowanie badań nastąpiło ze środków budżetu państwa na podstawie zakwalifikowania poniesionych przez Spółkę kosztów do kosztów kwalifikowanych określonych Rozporządzeniem Komisji (WE) Nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. - zmieniającym rozporządzenie (WE) Nr 70/2001 i rozszerzającym jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju (Dz. Urz. UE L 63 z 28 lutego 2004 r.) i w Zasadach ramowych stosowanych przez Wspólnotę wobec pomocy publicznej na rzecz badań i rozwoju (Dz. Urz. 45, 17 lutego 1996 r.). W ocenie Jednostki otrzymane środki finansowe wyczerpują znamiona wartości rzeczy i praw określonych w art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wobec czego nie stanowią przychodów podatkowych.

Postanowieniem z dnia 10 stycznia 2007 r. Nr USI/415-2/2007 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęczycy uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe, wskazując iż otrzymane środki stanowią przychód zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.

Pismem z dnia 22 stycznia 2007 r. Spółka wniosła zażalenie na ww. postanowienie, w którym podtrzymała swoje stanowisko zawarte w złożonym w dniu 12 października 2006 r. wniosku, jednocześnie wskazując, iż Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łęczycy w rozstrzygnięciu postanowienia nie uzasadnił swojego stanowiska przytaczając jedynie podstawę prawną.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym w piśmie z dnia 12 października 2006 r. oraz treścią ww. postanowienia, stwierdza, co następuje:

Spółka w myśl zawartej z Federacją Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT w dniu 9 czerwca 2006 r. umową Nr II -62/P-69/2006 o dofinansowanie wykonania projektu celowego Nr ROW-II-082/2006, otrzymała refundację części kosztów kwalifikowanych poniesionych na badania przemysłowe i badania przedkonkurencyjne. Rodzaje kosztów kwalifikowanych określone są w art. 5a ust. 5 rozporządzenia Komisji (WE) Nr 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. - zmieniającego rozporządzenie (WE) Nr 70/2001 i rozszerzającego jego zakres w celu włączenia pomocy dla badań i rozwoju (Dz. Urz. UE L 63 z 28 lutego 2004 r.) i w Zasadach ramowych stosowanych przez Wspólnotę wobec pomocy publicznej na rzecz badań i rozwoju (Dz. Urz. 45, 17 lutego 1996 r.).

Zgodnie z § 2 przedmiotowej umowy "do wykonania projektu celowego w zakresie praw, obowiązków i współdziałania stron umowy, przebiegu realizacji prac, sporządzania raportów, odbioru i rozliczenia, mają zastosowanie przepisy rozporządzenia Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 4 sierpnia 2005 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę (Dz. U. Nr 161, poz. 1359).

Rozdział 5 przedmiotowego rozporządzenia "Finansowanie projektów celowych" § 53 określa zakres realizacji projektów celowych. "Projekt celowy dotyczy realizacji przedsięwzięcia technicznego, technologicznego lub organizacyjnego, obejmującego - odpowiednio do przedmiotu projektu - badania stosowane, prace rozwojowe, badania przemysłowe lub badania przedkonkurencyjne."

Zasady finansowania nauki m.in. ze środków pochodzących z budżetu państwa określone zostały w ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390). Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 pkt 2 powyższej ustawy finansowanie projektów celowych obejmuje projekty celowe o tematyce określonej przez wnioskodawcę, zgłaszane przez podmioty mające zdolność do bezpośredniego zastosowania wyników projektu w praktyce.

W oparciu o art. 16 ust. 2 przedmiotowej ustawy "Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb przyznawania pomocy publicznej na badania przemysłowe i badania przedkonkurencyjne, w tym:

*

przeznaczenie pomocy,

*

rodzaje kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą,

*

sposób kumulowania pomocy,

*

maksymalne wielkości pomocy

- z uwzględnieniem wymagań dotyczących dopuszczalnej intensywności pomocy publicznej określonych w przepisach odrębnych."

Powyższe znalazło uregulowanie w rozporządzeniu Ministra Nauki i Informatyzacji z dnia 4 sierpnia 2005 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę (Dz. U. Nr 161, poz. 1359).

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2004 r. "środki finansowe na naukę przeznaczone na organizowanie i finansowanie działalności, o której mowa w ust. 1, są przekazywane właściwej jednostce organizacyjnej w formie dotacji celowej, na podstawie umowy".

W przedmiotowej sprawie dofinansowanie do projektu celowego, tj. opracowania konstrukcji przesiewacza wibracyjnego do wstępnej, suchej klasyfikacji kruszywa piaskowo - żwirowego nastąpiło ze środków budżetowych i zostało przyznane Stronie za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania bezzwrotnej pomocy finansowej, tj. Federacji Stowarzyszeń Naukowo - Technicznych NOT w Warszawie.

Udzielanie dotacji z budżetu państwa uregulowane zostało przepisami ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249, poz. 2104). Zgodnie z art. 106 ust. 2 pkt 1 lit b ww. ustawy, dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki z budżetu państwa przeznaczone na finansowanie i dofinansowanie ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego (...) zwane dalej dotacjami celowymi.

Finansowanie i dofinansowanie ustawowo określonych zadań zawarte zostało w ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, która określa m.in. źródła finansowania projektów celowych. Zatem dofinansowanie do projektu celowego - stanowiące refundację części kosztów kwalifikowanych poniesionych na badania przemysłowe oraz badania przedkonkurencyjne - otrzymane przez Spółkę z budżetu państwa uznać należy za dotację celową, o której mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r.

Z chwilą faktycznego otrzymania powyższa dotacja stanowi dla Spółki przychód, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 14 przedmiotowej ustawy, który stanowi iż "wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach" otrzymana przez Jednostkę dotacja celowa wolna jest od podatku dochodowego.

Wskutek nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepis ten został uchylony ustawą z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957 z późn. zm.). Jednakże zgodnie z art. 5 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. obowiązuje do dnia 31 grudnia 2006 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących dotychczas.

Należy również wskazać, iż z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. koreluje przepis art. 16 ust. 1 pkt 58 przedmiotowej ustawy. Powyższy przepis stosuje się w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r., tj. "nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14 -14b, 23-25 i 27 przedmiotowej ustawy."

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi podkreśla, iż powołany przez Jednostkę we wniosku przepis art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. nie ma w tym przypadku zastosowania. Uregulowanie zawarte w powyższym przepisie ma wyłącznie zastosowanie w sytuacji, gdy podatnik uzyska wartość nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych rzeczy lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych m.in. ze środków budżetu państwa np. związanych z korzystaniem przez podmioty z usług doradczo-informacyjnych-w ramach rządowych programów.

Świadczenia te mają charakter świadczeń niepieniężnych, a wartość ich określa się zgodnie z art. 12 ust. 6 ww. ustawy na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia oraz czasu i miejsca ich uzyskania. W przedmiotowej sprawie Jednostka otrzymała świadczenie pieniężne o określonej wartości, zatem powołany we wniosku przepis nie ma zastosowania.

Reasumując, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej, otrzymana przez Spółkę dotacja stanowi przychód podatkowy w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., a wydatki pokryte tą dotacją nie stanowią kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 przedmiotowej ustawy. Wartość otrzymanej dotacji jest jednocześnie zwolniona od podatku w myśl art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.

Niniejsza decyzja zawiera interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w stanie prawnym obowiązującym w 2006 r., tj. w dacie złożenia przez Jednostkę zapytania.

Ponadto nadmienia się, iż stosownie do art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa - interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika. Mając na uwadze przedstawione powyżej okoliczności faktyczne i prawne, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uchyla postanowienie, o którym mowa na wstępie i orzeka jak w sentencji decyzji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl