IBPP4/4513-38/16/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4513-38/16/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 5 lutego 2016 r. (data wpływu 10 lutego 2016 r.) uzupełnionym pismem z 8 kwietnia 2016. (data wpływu 16 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązków rejestracyjnych podmiotu nabywającego wyrób o kodzie CN 3403 opodatkowany zerową stawką akcyzy oraz obowiązku prowadzenie ewidencji przez Wnioskodawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązków rejestracyjnych podmiotu nabywającego wyrób o kodzie CN 3403 opodatkowany zerową stawką akcyzy oraz obowiązku prowadzenie ewidencji przez Wnioskodawcę.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 8 kwietnia 2016 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 4 kwietnia 2016 r. znak: IBPP4/4513-38/16/EK.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W związku ze zmianą ustawy o podatku akcyzowym posiadającą stan prawny na dzień 1 stycznia 2016 r. dodano do załącznika numer 1 produkty sklasyfikowane jako CN 3403. Produkt ten nie znajduje się w załączniku numer 2 i obowiązany jest zerową stawką podatku akcyzowego. Spółka jako zarejestrowany podmiot akcyzowy nabywa od producenta (skład podatkowy) płyn antyadhezyjny sklasyfikowany pod kodem CN 3403 jako towar do dalszej odsprzedaży opłacając już akcyzę. Podmiot sprzedając produkt dalej nie weryfikuje stanu rejestracyjnego odbiorcy, gdyż nabywając płyn została już zarejestrowana transakcja dotycząca podatku akcyzowego.

Mając na uwadze fakt, że płyn wykorzystywany jest w budownictwie między innymi do smarowania szalunków, narzędzi czy form budowlanych nie jest używany w silnikach ani piecach powodując wykorzystywanie lub użycie go w celach energetycznych co wiąże się z brakiem konieczności prowadzenia ewidencji zużycia a tym samym występowania o ustalenie normy zużycia płynu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał: jako że produkt objęty jest zerową stawką akcyzy jej wartość wynosi 0 zł i jest ujęta w cenie. To oznacza, że zakupując płyn o kodzie CN 3403 opłaca produkt i akcyzę w tym wypadku 0 zł.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że kupuje towar od producenta i oferuje go w sprzedaży do kolejnego odbiorcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

1. Czy Spółka jako podmiot pośredniczący ma obowiązek kontrolowania lub pozyskania od nabywcy (finalnego odbiorcy) dokumenty poświadczające zarejestrowanie podmiotu do podatku akcyzowego.

2. Czy Spółka musi prowadzić ewidencję potwierdzające ilość zakupioną i sprzedaną do podatku akcyzowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka analizując ustawę oraz konfrontując swoje spostrzeżenia z informacją podatkową zajmuje stanowisko, iż transakcja akcyzowa tyczy się pierwszej transakcji sprzedaży ze składu podatkowego do odbiorcy. Podmiot jako podatnik akcyzowy nabywając produkt ze składu podatkowego dokonuje transakcji akcyzowej. Wynika z tego, że następna transakcja pomiędzy spółką a odbiorcą finalnym nie jest obarczona akcyzą a co za tym idzie spółka nie ma konieczności kontrolowania czy odbiorca jest zarejestrowanym podatnikiem akcyzowym.

Spółka jako podatnik akcyzowy zajmujący się obrotem towaru o zerowej stawce podatku akcyzy nie ma obarczenia ustawowego prowadzić odrębny rejestr zakupu i sprzedaży towaru akcyzowego dotyczącego produktu sklasyfikowanego jako CN 3403.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.), wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych wskazano, na wyroby klasyfikowane do kodu CN 3403 jako preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Jednocześnie oleje o kodzie CN 3403 nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącego wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3403.

Z powyższego wynika, że na gruncie przepisów krajowych ww. oleje smarowe o kodzie CN 3403 należy uznać za wyroby energetyczne.

W myśl art. 86 ust. 2 i 3 ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Natomiast paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa wyżej.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

produkcja wyrobów akcyzowych;

2.

wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3.

import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

5.

wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6.

wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Stosownie zaś do art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1.

użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a.

było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b.

nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2.

dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3.

sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4.

nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Stosownie zaś do art. 8 ust. 6 ustawy, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jednocześnie zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy.

Zgodnie zaś z art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot nabywający lub posiadający wyroby akcyzowe znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

W art. 89 ust. 1 ustawy zostały określone stawki podatku akcyzowego na wyroby energetyczne. Stawki określone w tym przepisie, w stosunku do niektórych wyrobów energetycznych odwołują się bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN), inne zaś do definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych określonych, odpowiednio w ust. 2 lub ust. 3 art. 86 ustawy.

Stosownie do powyższego wyroby o kodzie CN 3403 nie stanowią wyrobów wymienionych w art. 89 ust. 1-13 ustawy.

Natomiast w myśl art. 89 ust. 2c ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z powyższego wynika, że wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych opodatkowane są stawką akcyzy w wysokości 0 zł.

Zgodnie z opisem przedstawionym we wniosku Spółka jako zarejestrowany podmiot akcyzowy nabywa od producenta (skład podatkowy) płyn antyadhezyjny sklasyfikowany pod kodem CN 3403 jako towar do dalszej odsprzedaży. Wyrób został nabyty z zerową stawką podatku akcyzowego, do celów innych niż szeroko rozumiane cele napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub opałowych. Płyn wykorzystywany jest w budownictwie między innymi do smarowania szalunków, narzędzi czy form budowlanych nie jest używany w silnikach ani piecach powodując wykorzystywanie lub użycie go w celach energetycznych.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis zawarty we wniosku, należy się zgodzić z Wnioskodawcą, że dokonując dalszej sprzedaży nabytego wyrobu o kodzie 3403 opodatkowany zerową stawką akcyzy do celów innych niż szeroko rozumiane cele napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub opałowych nie będzie zobowiązany zwracać się o przedstawienie potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego do podatku akcyzowego od swoich odbiorców a także, że nie musi prowadzić odrębnego rejestru zakupu i sprzedaży wyrobu o kodzie CN 3403.

Stosownie do powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Na marginesie wskazać należy, że jeżeli nastąpi zmiana przeznaczenia nabytych wyrobów, tzn. Wnioskodawca będzie używał, sprzedawał, oferował na sprzedaż lub przeznaczał nabyty wyrób z zerową stawką podatku ze względu na przeznaczenie do celów nieuprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy, tj. do szeroko rozumianych celów napędowych lub opałowych albo jako domieszki lub dodatki do paliw silnikowych lub opałowych, to Spółka będzie zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego od nabytego wyrobu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl