IBPP4/4513-32/16/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 marca 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4513-32/16/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 2 lutego 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 4 lutego 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania produktu zaklasyfikowanego do kodu CN 3814 00 90 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania produktu zaklasyfikowanego do kodu CN 3814 00 90.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca "X" Sp. z o.o. planuje stosować produkt będący mieszaniną butanoli, n-butanoli i związków 2 etylo-heksylowych, jako paliwo grzewcze w swoich instalacjach wytwarzających ciepło na potrzeby centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej. Wnioskodawca na podstawie przepisów Ustawy o Podatku Akcyzowym stwierdza, że produkt zaklasyfikowany do kodu celnego CN 3814 00 90 nie jest produktem energetycznym i wyrobem akcyzowym.

Aby uznać produkt za wyrób akcyzowy muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

1.

wyrób ten musi stanowić wyrób energetyczny w rozumieniu ustawy akcyzowej;

2.

wyrób ten musi być wymieniony w Załączniku nr 1 do ustawy akcyzowej.

Ad.1 - wyroby energetyczne

Wyroby energetyczne zostały zdefiniowane w art. 86 ust. 1 ustawy akcyzowej. Do wyrobów energetycznych zalicza się:

* wyroby o określonym kodzie CN (wśród których to kodów nie wymienia się kodu - CN 3814 00 90)"Pozostałe pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN (pkt 9),

* pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN (pkt 10).

Produkt który zamierza stosować Wnioskodawca CN 38140090 nie jest węglowodorem. W świetle powyższego produkt ten będzie wyrobem energetycznym tylko wtedy, jeżeli będzie przeznaczony do użycia, oferowany na sprzedaż lub używany jako paliwo silnikowe lub jako dodatek lub domieszka do paliw silnikowych.

Ad.2 - obecność w załączniku nr 1

W Załączniku nr 1 do ustawy akcyzowej zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych zostały wymienione następujące wyroby:

* wyroby o określonym kodzie CN (wśród których to kodów nie wymienia się - CN 381400 90)

* pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych - bez względu na kod CN (poz. 44 Załącznika)

Produkt wnioskodawcy o kodzie CN 38140090 opisany we wniosku nie spełnia żadnego z dwóch wymienionych wyżej warunków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy produkt o kodzie CN 3814 00 90 w świetle przepisów o podatku akcyzowym nie jest produktem energetycznym i nie jest wyrobem akcyzowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przytoczonych regulacji, w przypadku przeznaczenia na cele opałowe produkt o kodzie CN 3814 00 90 nie będzie stanowił produktu energetycznego i nie jest wyrobem akcyzowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 752, z późn. zm.), do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Równocześnie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym tutejszy organ nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym klasyfikacji statystycznej wyrobów. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionej we wniosku sytuacji stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego obejmującego również klasyfikację statystyczną wyrobu. Za prawidłową klasyfikację wyrobu odpowiedzialny jest bowiem Wnioskodawca. Zasadą jest, że Zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. W myśl powyższego w niniejszej interpretacji indywidualnej oceniono stanowisko Wnioskodawcy w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe i wskazaną klasyfikację wyrobu.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy przez wyroby akcyzowe rozumie się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 44 załącznika nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono, bez względu na kod CN, pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub paliwa opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub paliw opałowych.

Jednocześnie zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

1.

objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

2.

objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

3.

objęte pozycjami CN 2901 i 2902;

4.

oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

5.

objęte pozycją CN 3403;

6.

objęte pozycją CN 3811;

7.

objęte pozycją CN 3817;

8.

oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;

9.

pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;

10.

pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.

Zgodnie z internetowym wydaniem Encyklopedii Powszechnej PWN, węglowodory są to "związki organiczne o cząsteczkach zbudowanych wyłącznie z atomów węgla i wodoru".

W myśl zaś art. 86 ust. 2 ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2

Ponadto stosownie do art. 86 ust. 4 ustawy biokomponentami są biokomponenty w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje stosować produkt będący mieszaniną butanoli, n-butanoli i związków 2 etylo-heksylowych, jako paliwo grzewcze w swoich instalacjach wytwarzających ciepło na potrzeby centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej. Produkt który zamierza stosować Wnioskodawca CN 3814 00 90 nie jest węglowodorem. W związku z powyższym Wnioskodawcy ma wątpliwości czy produkt o kodzie CN 3814 00 90 w świetle przepisów o podatku akcyzowym nie jest produktem energetycznym i nie jest wyrobem akcyzowym.

W pierwszej kolejności należy zauważyć, że zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego nie jest węglowodorem produkt o kodzie CN 3814 00 90. Tym samym stwierdzić należy, że stosowany przez Wnioskodawcę do celów opałowych produkt nie będący węglowodorem, zaklasyfikowany do kodu CN 3814 00 90 nie jest wyrobem energetycznym w rozumieniu art. 86 ust. 1, a zatem nie jest paliwem opałowym w rozumieniu art. 86 ust. 3 ustawy, czyli nie spełnia definicji wyrobu akcyzowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W myśl powyższego przeznaczony do celów opałowych ww. wyrób nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie sprawy Organ pragnie jednak zauważyć, że w sytuacji przeznaczenia wyrobu objętego wnioskiem do szeroko rozumianych celów napędowych wyrób ten na podstawie art. 86 ust. 1 pkt 9 oraz ust. 2 zostanie zaliczony do paliw silnikowych wyrobów akcyzowych, wymienionych w poz. 44 załącznika nr 1 do ustawy, podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach - ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl