IBPP4/4513-231/16-1/BP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4513-231/16-1/BP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 14 czerwca 2016 r. (data wpływu 21 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych w procesach metalurgicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku w zakresie zwolnienia od akcyzy gazu ziemnego przeznaczonego do celów opałowych w procesach metalurgicznych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Firma "V" sp. z o.o., w której skład wchodzi Odlewnia zlokalizowana przy ulicy Y. r. nr XX w P. prowadzi działalność w zakresie odlewnictwa ciśnieniowego i grawitacyjnego stopów metali nieżelaznych. Głównymi produktami wytwarzanymi przez zakład są: głowice cylindrowe, obudowy przekładni kierowniczej, wsporniki zawieszenia, pokrywy zaworów. Przy realizacji działalności w zakresie odlewnictwa Wnioskodawca zużywa gaz ziemny wysokometanowy grupy E, kod CN 2711 21 00, grupa taryfowa: W7-A.

Zużywany gaz służy do:

* opalania pieców do wytopu metalu,

* podgrzewania ciekłego metalu na stanowiskach do jego przeładunku,

* wygrzewania kadzi transportowych wykorzystywanych do przewożenia ciekłego metalu do maszyn odlewniczych,

* wygrzewania form i kokil wykorzystywanych w procesie produkcyjnym,

* podgrzewania form do produkcji rdzeni piaskowych w technologii warmbox.

* zasilania kotła gazowego wykorzystywanego do ogrzewania pomieszczeń socjalnych w miesiącach zimowych.

Proces technologiczny realizowany przez wnioskodawcę przedstawia się następująco:

* zakup stopów odlewniczych w formie sztabek i w formie ciekłej od producenta,

* topienie stopów odlewniczych w piecach topialnych lub podgrzewanie dostarczonego w formie ciekłej metalu na stanowiskach przeładunkowych,

* w trakcie topienia do stopów odlewniczych dodawane są dodatki wspomagające proces rafinacji i wytrącanie się zgarów,

* przelewanie ciekłego metalu do kadzi transportowych, które wcześniej za pomocą urządzeń zasilanych gazem ziemnym wygrzane zostały do odpowiedniej temperatury,

* transport ciekłego metalu do elektrycznych pieców podgrzewczych zlokalizowanych obok każdej z cel odlewniczych,

* przy użyciu maszyn ciśnieniowych i grawitacyjnych powstają odlewy,

* przed rozpoczęciem produkcji na maszynach do odlewania grawitacyjnego formy wygrzewane są przy użyciu palników zasilanych gazem ziemnym.

* powstaje odlew, który w zależności od rodzaju zostaje poddany dalszej obróbce mechanicznej tj.m.in. usuwanie zalewek, oczyszczanie, piaskowanie, szlifowanie.

* w trakcie powyższych procesów powstaje złom stopów odlewniczych, który w części przetapiany jest ponownie w piecach topialnych, a w części sprzedawany jest do huty oraz odpad w postaci zgarów stopowych.

Wnioskodawca w ramach procesów metalurgicznych zużywa gaz ziemny wysokometanowy grupy E, kod CN 2711 21 00 do:

* ogrzewania pieców do topienia metalu,

* podgrzewania ciekłego metalu na stanowiskach do jego przeładunku,

* podgrzewania kadzi wykorzystywanych do transportu ciekłego metalu do cel odlewniczych,

* wygrzewania kokil odlewniczych bezpośrednio przed produkcją.

Powyższy gaz zakupowany jest na podstawie umowy z E. sp. z o.o. nr 978/2010 i wykorzystywany jest zarówno do produkcji metalurgicznej jak i na cele grzewcze pomieszczeń socjalnych.

Główne odbiorniki gazu wykorzystywanego w procesach metalurgicznych, tj.:

* piece topialne,

* urządzenia do przeładunku ciekłego metalu

* linia odlewania grawitacyjnego, na której gaz wykorzystywany jest do wygrzewania kokil przed produkcją bezpośrednio na maszynie odlewniczej,

posiadają odrębne systemy pomiarowe, co pozwala na dokładne określenie ilości zużywanego przez nie gazu.

Urządzenia do wygrzewania kadzi transportowych oraz stanowisko do wygrzewania kokil poza maszynami odlewniczymi nie są aktualnie opomiarowane, lecz opomiarowanie ich jest planowane.

Wnioskodawca nie zamierza stosować zwolnienia z akcyzy dla paliwa gazowego, dla następujących czynności:

* zasilania kotła wykorzystywanego do ogrzewania pomieszczeń socjalnych,

* podgrzewania form do produkcji rdzeni piaskowych w technologii Warmbox

Wnioskodawca zamierza złożyć dostawcy wyrobów gazowych oświadczenie, iż część nabywanego przez niego gazu wysokometanowego przeznaczona jest na cele objęte zwolnieniem z podatku akcyzowego oraz zawrzeć w umowie z dostawcą paliwa gazowego postanowienie, o przeznaczeniu wyrobów gazowych do wykorzystania w procesach wskazanych w art. 3lb ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Wnioskodawca nie jest pośredniczącym podmiotem gazowym zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy o podatku akcyzowym, natomiast jest finalnym nabywcą gazu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może zostać objęty zwolnieniem z podatku akcyzowego na podstawie art. 3lb ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym w zakresie nabywanych wyrobów gazowych wykorzystywanych do celów opałowych w procesach technologicznych polegających na:

* topieniu metali nieżelaznych,

* podtrzymywaniu w stanie ciekłym metalu na stanowiskach do jego przeładunku,

* wygrzewaniu kadzi do transportu ciekłego metalu,

* podgrzewaniu kokil przed procesem produkcyjnym?

Zdaniem Wnioskodawcy, zakup gazu na potrzeby prowadzonej działalności produkcyjnej objęty jest zwolnieniem z podatku akcyzowego na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Przez wyroby gazowe - w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ww. ustawy - rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00,2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opalowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ww. ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.

Stosownie zaś do art. 3lb ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej.

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w art. 31b ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów (art. 3lb ust. 5 ww, ustawy).

Należy w tym miejscu zauważyć, że przepisy o podatku akcyzowym nie definiują pojęcia "procesy metalurgiczne", nie odwołują się także w powyższym zakresie bezpośrednio do innych aktów prawnych. Dlatego też zasadnym jest w tym przypadku odwołanie się do wykładni językowej.

Według definicji zawartej w publikacji "Technologia ogólna: podstawy technologii mechanicznych" pod red. Aleksandra Góreckiego - procesy metalurgiczne są to procesy otrzymywania surówki w podwyższonych temperaturach, najczęściej w wyniku redukcji tlenków. Za procesy metalurgiczne uważa się procesy polegające na otrzymywaniu rafinacji oraz przetwarzaniu metali i ich stopów m.in. przy użyciu prądu elektrycznego.

Zgodnie natomiast z encyklopedią PWN metalurgia to dziedzina nauki i techniki zajmująca się procesami otrzymywania metali i stopów z rud, ich rafinacją oraz obróbką (mającą na celu nadanie im odpowiedniego kształtu i właściwości). Proces metalurgiczny obejmuje: wstępną obróbkę rudy - rozdrabnianie i wzbogacanie (m.in. grawitacyjne, ogniowe, magnetyczne lub przez flotację) oraz spiekanie miałkich rud (aglomeracja), właściwy proces prowadzący do otrzymania metalu zwany procesem hutniczym, oraz rafinację metalu; zależnie od stosowanych metod metalurgię dzieli się na pirometalurgię, obejmującą procesy redukcji tlenków metali w wysokich temperaturach i procesy utleniania zanieczyszczeń (świeżenie), hydrometalurgię oraz elektrometalurgię (otrzymywanie metali w piecach elektrycznych), a także metalurgię próżniową i metalurgię proszków.

Ponadto Encyklopedia Techniki - "Metalurgia" (Wydawnictwo Śląsk, Katowice 1985), powołując się na pozycje literaturowe: C. Kittel "Wstęp do fizyki ciała stałego" PWN, Warszawa 1976, T. Mazanek i inni "Metalurgia ogólna" Politechnika Śląska, Gliwice 1971, podaje zaś następujące znaczenia słowa metalurgia:

Nauka o metalach i stopach oraz procesach ich otrzymywania i kształtowania. Posługuje się ona metodami fizyki i chemii. Głównymi jej działami są: fizyka metali i metaloznawstwo zajmujące się badaniem struktur i własności metali oraz zależnościami między nimi, teoria procesów metalurgicznych oraz teoria przeróbki plastycznej.

Technologia otrzymywania metali z rud i surowców wtórnych oraz przetwarzania metali surowych w użyteczne metale i stopy. Zależnie od stosowanych metod dzieli się na działy, którymi są: pirometalurgia, elektrometalurgia, hydrometalurgia, elektrohydrometalurgia i metalurgia proszków.

Stosownie zaś do internetowego słownika języka polskiego, (http://sjp.pl/metalurgia) metalurgia to:

* nauka o otrzymywaniu metali i nadawaniu im pożądanych własności;

* dział przemysłu zajmujący się produkcją metali i wyrobów metalowych; przemysł metalowy.

Natomiast zgodnie z definicją jaką podaje Wikipedia (https://pI.wikipedia.org/wiki/Metalurgia), metalurgię określa się jako: naukę o metalach, obejmującą m.in. obróbkę plastyczną, odlewnictwo, metaloznawstwo i metalurgię ekstrakcyjną. Przedmiotem badań metalurgii jest obróbka rud metali aż do produktu końcowego (np. kabel miedziany, drzwi samochodowe, profile aluminiowe). W języku potocznym utożsamiana jest często z hutnictwem, przy czym hutnictwo zajmuje się wyłącznie metalurgią ekstrakcyjną. Obecnie procesy ekstrakcji metali stanowią niewielki odsetek przedmiotów badań metalurgii, która skupia się głównie na przetwórstwie metali, czyli wytwarzaniu przedmiotów użytkowych.

Mając na uwadze przytoczone powyżej definicje, zdaniem Wnioskodawcy paliwo gazowe wykorzystywane w procesach:

* wytapiania metalu w piecach topialnych

* podgrzewania ciekłego metalu na stanowiskach do jego przeładunku,

* podgrzewania kadzi transportowych,

* podgrzewania form i kokil odlewniczych,

służy celom opałowym i mieści się w pojęciu procesu metalurgicznego, o którym mowa w ustawie o podatku akcyzowym, i objęte jest zwolnieniem z podatku akcyzowego w oparciu o art. 3lb ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym.

Wobec powyższego Wnioskodawca uważa, że przy zachowaniu warunków do zastosowania zwolnienia z akcyzy wyrobów gazowych, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, jest on uprawniony do nabywania wyrobów gazowych wykorzystywanych do celów opałowych we wskazanych procesach metalurgicznych bez podatku akcyzowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.) wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W pozycji 28 ww. załącznika nr 1 ujęto wyrób o kodzie CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Przez wyroby gazowe - w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy - rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.

Artykuł 2 pkt 19a ustawy stanowi, że finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy w przypadku wyrobów gazowych - przez które rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00 (art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy) - przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3.

import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5.

użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Obrót wyrobami gazowymi w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

W myśl art. 11b ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1.

nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

3.

powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot: będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Należy zatem mieć na uwadze, że w przypadku gdyby Wnioskodawca zużywał wyrób gazowy, nabyty z zastosowanym przez sprzedawcę zwolnieniem z akcyzy, dla celów innych niż zwolnione stanie się on - zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 13 w zw. z art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy - podatnikiem podatku akcyzowego obowiązanym do rozliczenia i zapłaty należnego podatku akcyzowego.

Na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej.

Stosownie do art. 31b ust. 5 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

W przypadku gdy umowa, o której mowa w ust. 5, dotyczy wyrobów gazowych zwolnionych od akcyzy oraz wyrobów gazowych niepodlegających zwolnieniu, których sprzedaż jest rozliczana okresowo, w umowie określa się wstępnie ilość wyrobów podlegających zwolnieniu. Ilość wyrobów podlegających zwolnieniu określona wstępnie w umowie może zostać skorygowana, w drodze pisemnego oświadczenia nabywcy stanowiącego załącznik do tej umowy, najpóźniej do dnia wystawienia przez sprzedawcę faktury za okres rozliczeniowy, jeżeli rzeczywista ilość wyrobów gazowych podlegających zwolnieniu, zużytych w tym okresie, różni się od ilości określonej wstępnie w umowie. (art. 31b ust. 5a ustawy)

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy firma "V" sp. z o.o., w której skład wchodzi Odlewnia zlokalizowana przy ulicy Y. r nr XXw P. prowadzi działalność w zakresie odlewnictwa ciśnieniowego i grawitacyjnego stopów metali nieżelaznych. Głównymi produktami wytwarzanymi przez zakład są: głowice cylindrowe, obudowy przekładni kierowniczej, wsporniki zawieszenia, pokrywy zaworów. Przy realizacji działalności w zakresie odlewnictwa Wnioskodawca zużywa gaz ziemny wysokometanowy grupy E, kod CN 2711 21 00, grupa taryfowa: W7-A.

Zużywany gaz służy do:

* opalania pieców do wytopu metalu,

* podgrzewania ciekłego metalu na stanowiskach do jego przeładunku,

* wygrzewania kadzi transportowych wykorzystywanych do przewożenia ciekłego metalu do maszyn odlewniczych,

* wygrzewania form i kokil wykorzystywanych w procesie produkcyjnym,

* podgrzewania form do produkcji rdzeni piaskowych w technologii warmbox.

* zasilania kotła gazowego wykorzystywanego do ogrzewania pomieszczeń socjalnych w miesiącach zimowych.

Mając na uwadze powyższy opis stanu faktycznego, Spółka wnioskuje o udzielenie odpowiedzi na pytanie czy zakupiony przez Spółkę wysokometanowy gaz ziemny typu E, kod 2711 21 00 zużywany w procesach technologicznych polegających na topieniu metali nieżelaznych, podtrzymywaniu w stanie ciekłym metalu na stanowiskach do jego przeładunku, wygrzewaniu kadzi do transportu ciekłego metalu i podgrzewaniu kokil przed procesem produkcyjnym stosowanie do art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie definiują pojęcia "procesy metalurgiczne", nie odwołują się także w powyższym zakresie wprost do innych aktów prawnych.

Do określenia pojęcia "procesy metalurgiczne" należy się zatem posiłkować definicjami zawartymi w odrębnej literaturze. Zgodnie z definicja zawartą w publikacji "Technologia ogólna: podstawy technologii mechanicznych" pod red. Aleksandra Góreckiego - procesy metalurgiczne są to procesy otrzymywania surówki w podwyższonych temperaturach, najczęściej w wyniku redukcji tlenków. Za procesy metalurgiczne uważa się procesy polegające na otrzymywaniu rafinacji oraz przetwarzaniu metali i ich stopów m.in. przy użyciu prądu elektrycznego.

W literaturze specjalistycznej "Metalurgią" nazywa się szereg powiązanych ze sobą procesów technologicznych mających na celu otrzymanie technicznie czystego produktu z surowców, którymi najczęściej są rudy wytapianych metali, (por. Chudzikiewicz R., Briks W.: Podstawy metalurgii i odlewnictwa. Warszawa: PWN 1977).

Zgodnie zaś z encyklopedią PWN metalurgia to dziedzina nauki i techniki zajmująca się procesami otrzymywania metali i stopów z rud, ich rafinacją oraz obróbką (mającą na celu nadanie im odpowiedniego kształtu i właściwości). Zatem metalurgia obejmuje: wstępną obróbkę rudy - rozdrabnianie i wzbogacanie (m.in. grawitacyjne, ogniowe, magnetyczne lub przez flotację) oraz spiekanie miałkich rud (aglomeracja), właściwy proces prowadzący do otrzymania metalu zwany procesem hutniczym, oraz rafinację metalu; zależnie od stosowanych metod metalurgię dzieli się na pirometalurgię, obejmującą procesy redukcji tlenków metali w wysokich temperaturach i procesy utleniania zanieczyszczeń (świeżenie), hydrometalurgię oraz elektrometalurgię (otrzymywanie metali w piecach elektrycznych), a także metalurgię próżniową i metalurgię proszków".

Stosownie do internetowego słownika języka polskiego (...) metalurgia to:

1.

nauka o otrzymywaniu metali i nadawaniu im pożądanych własności;

2.

dział przemysłu zajmujący się produkcją metali i wyrobów metalowych; przemysł metalowy.

Proces jest to ciąg następujących po sobie zmian powiązanych przyczynowo. Zgodnie z Małym słownikiem języka polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1993 r. str. 708 "proces" to przykładowo: przebieg regularnie następujących po sobie zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym; kolejno następujące po sobie zmiany fizykochemiczne: p. technologiczny, fermentacyjny, p. zapalny, p. gnilny. Tym samym jako proces należy rozumieć tylko ciąg regularnie następujących po sobie zjawisk, pozostających między sobą w związku przyczynowym.

Tym samym z punktu widzenia wykładni językowej procesami metalurgicznymi są więc procesy produkcji wyrobów metalowych, w których występuje chemiczna lub termiczna obróbka surowców metalowych.

Mając powyższe na uwadze, opisane procesy produkcyjne w Spółce w których wykorzystywany jest wyrób gazowy, polegające na topieniu metali nieżelaznych, podtrzymywaniu w stanie ciekłym metalu na stanowiskach do jego przeładunku, wygrzewaniu kadzi do transportu ciekłego metalu i podgrzewaniu kokil przed procesem produkcyjnym mieszczą się, zdaniem Organu, w pojęciu procesu metalurgicznego, o którym mowa w ustawie o podatku akcyzowym.

Zatem, biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca przy zachowaniu warunku do stosowania zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 5 ustawy, jest uprawniony do nabywania wyrobów gazowych w ramach zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy, przeznaczonych do użycia w celach opałowych w ramach procesu technologicznego opisanego we wniosku i objętego pytaniem polegającego na topieniu metali nieżelaznych, podtrzymywaniu w stanie ciekłym metalu na stanowiskach do jego przeładunku, wygrzewaniu kadzi do transportu ciekłego metalu i podgrzewaniu kokil przed procesem produkcyjnym. Prawo do nabycia w zwolnieniu wyrobu gazowego, który będzie użyty do celów opałowych w procesie metalurgicznym, będzie przysługiwało Wnioskodawcy od momentu określenia w umowie zawartej ze sprzedawcą, że wyroby te będą użyte do celów objętych zwolnieniem. Warunek taki został objęty przepisem art. 31b ust. 5 ustawy.

Uwzględniając powyższe stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl