IBPP4/4513-18/16/LG - Metody rozliczania zużycia wyrobów gazowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4513-18/16/LG Metody rozliczania zużycia wyrobów gazowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 19 stycznia 2016 r. (data wpływu 25 stycznia 2016 r.) uzupełnionym pismem z 19 kwietnia 2016 r. (data wpływu 21 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowanych metod rozliczania zużycia wyrobów gazowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowanych metod rozliczania zużycia wyrobów gazowych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 19 kwietnia 2016 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 8 kwietnia 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z ustawą - Prawo energetyczne Wnioskodawca jest firmą o statusie "przedsiębiorstwa energetycznego" produkującą ciepło na cele opałowe. Wykorzystuje do jego produkcji paliwo gazowe tj. gaz ziemny wysokometanowy grupy E o kodzie CN 2711 21 00.

Wnioskodawca posiada własne kotłownie gazowe o łącznej mocy 26 MW w miejscowościach. Kotłownie te wykorzystują paliwo gazowe z sieci gazowych, za wyjątkiem jednej kotłowni w Gołdapi, do której dostawca dostarcza gaz w postaci skroplonej LNG (po odparowaniu to również gaz wysokometanowy grupy E). Rejon nie posiada sieci gazowej. Zamierzeniem Wnioskodawcy jest tam budowa własnej sieci gazowej i oprócz ciepła dostawa gazu do odbiorców tego rejonu.

Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym Wnioskodawca dokonał stosownego powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy oraz zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego AKC-R i otrzymał odpowiednie potwierdzenia z Urzędu Celnego w..., co skutkuje dla Wnioskodawcy obowiązkiem rozliczania podatku akcyzowego.

Aktualnie Wnioskodawca jest w ostatniej fazie zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki taryfy dla ciepła z uwzględnieniem cen gazu bez akcyzy. Odbiorcami ciepła zgodnie z oświadczeniami są podmioty przeznaczające go na cele opałowe, z których około 95% zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 1-8 ustawy o podatku akcyzowym jest zwolnionych z akcyzy. Pozostałych 5% odbiorców Wnioskodawca będzie rozliczyć z podatkiem akcyzowym, gdyż przeznaczają ciepło na cele opałowe obiektów przeznaczonych na prowadzenie działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

1. Jest podmiotem, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.- (z późniejszymi zmianami) o podatku akcyzowym, w którym został wdrożony system zgodnie z art. 31c ust. 3 ustawy.

2. Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy zużywa tylko i wyłącznie wyroby gazowe do celów opałowych.

3. Nabyte wyroby gazowe nie podlegają dalszej sprzedaży do podmiotów zużywających je do celów objętych zwolnieniem z akcyzy.

4. Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy dostarcza tylko ciepło wytworzone z zużytego we własnych kotłowniach gazowych do ich odbiorców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Którą metodę opisaną w stanowisku należy zastosować, aby prawidłowo naliczać podatek akcyzowy od odbiorców ciepła, dla których gaz jest przeznaczony na cele opałowe, a którzy w myśl ustawy o podatku akcyzowym nie są zwolnieni od akcyzy, zważywszy na to, że Wnioskodawca jako pośredniczący podmiot gazowy zakupuje gaz bez akcyzy i taka cena została uwzględniona w kalkulacji taryfy dla ciepła, którą ostatecznie zatwierdził Prezes Urzędu Regulacji Energetyki.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 88 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podstawą opodatkowania wyrobów energetycznych jest jego wartość opałowa wyrażona w gigadżulach (GJ).

1. Metoda rozliczeń bezpośrednich:

Według zużycia ciepła przez danego odbiorcę w okresie rozliczeniowym (1 miesiąca kalendarzowego), ustalonego na podstawie odczytu licznika ciepła w jednostkach energii (GJ), który to licznik znajduje się u każdego odbiorcy. Podatek byłby naliczany jako iloczyn energii z odczytu i stawki 1,28 zł/GJ zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym.

2. Metoda proporcjonalna zużycia paliwa gazowego.

Podstawą tej metody jest rozliczenie podatku akcyzowego wg zużycia gazu jakie przypada każdemu odbiorcy ciepła w danym okresie rozliczeniowym w celu wyprodukowania ciepła na potrzeby ogrzewania jego obiektu.

Szczegóły przedstawiają się następująco:

1. Zostaje określony współczynnik zużycia ciepła jaki przypada danemu płatnikowi podatku akcyzowego w stosunku do ogólnego zużycia ciepła przez wszystkich odbiorców w danym okresie rozliczeniowym.

2. Tym współczynnikiem zostaje określona ilość paliwa gazowego liczona w metrach sześciennych dla danego płatnika, która jest niezbędna do wyprodukowania dla niego ciepła (podstawą jest tylko ta ilość zakupionego przez Wnioskodawcę paliwa gazowego, która została zużyta na cele produkcji ciepła dla wszystkich odbiorców).

3. Następnie zgodnie z art. 88 ust. 7 pkt 4 pkt a zostaje ustalona wartość opałowa wyrażona w GJ.

4. Podatek byłby naliczany jako iloczyn tej ilości paliwa gazowego wyrażonej w GJ i stawki 1,28 zł/GJ zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym.

W uzupełnieniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca informuje, że stanowisko swoje w sprawie naliczania podatku akcyzowego jest tożsame z metodą nr 2 (metoda proporcjonalna zużycia paliwa gazowego) jaką opisał we wniosku z dnia 19 stycznia 2016 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 752 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy pośredniczący podmiot gazowy to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju:

a.

dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów gazowych, lub

b.

używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub

c.

używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów objętych zerową stawką akcyzy, lub

d.

będący spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub

e.

będący towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającym wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywającym wyroby gazowe na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub

f.

będący giełdową izbą rozrachunkową, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającymi wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub

g.

będący spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym

- który pisemnie powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o tej działalności;

Z kolei, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy, finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Zgodnie z art. 16 ust. 3a Podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot węglowy lub pośredniczący podmiot gazowy, zamiast złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany powiadomić o tym pisemnie właściwego naczelnika urzędu celnego przed dniem rozpoczęcia tej działalności. Powiadomienie powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres zamieszkania lub adres jego siedziby, numer identyfikacji podatkowej (NIP) lub numer identyfikacyjny REGON albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie zamieszkania lub siedziby podmiotu oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.

Natomiast stosownie do art. 16 ust. 3b ustawy właściwy naczelnik urzędu celnego bez zbędnej zwłoki pisemnie potwierdza przyjęcie powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy lub pośredniczący podmiot gazowy. Potwierdzenie powinno zawierać dane, o których mowa w ust. 3a.

W myśl art. 9c ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3.

import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5.

użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Co do zasady zatem użycie wyrobów gazowych jest przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym.

Z powyższego wynika, że zgodnie z art. 9c ust. 1 pkt 4 ustawy użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym. Jednocześnie sprzedaż wyrobu gazowego pomiędzy pośredniczącymi podmiotami gazowymi nie jest przedmiotem opodatkowania. Ustawodawca wprowadził także liczne zwolnienia z opodatkowania wyrobu gazowego.

I tak w myśl art. 31b ust. 1 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych:

1.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

2.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

3.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie;

4.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

5.

przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

W myśl art. 31b ust. 2 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez:

1.

gospodarstwa domowe;

2.

organy administracji publicznej;

3.

jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

4.

podmioty systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;

5.

żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;

6.

podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;

7.

jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;

8.

organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zgodnie z z art. 31b ust. 3 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do:

1.

napędu:

a.

statków powietrznych,

b.

w żegludze, włączając rejsy rybackie

- z wyłączeniem prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, o których mowa w art. 32 ust. 2;

2.

użycia w procesie produkcji energii elektrycznej;

3.

użycia w procesie produkcji wyrobów energetycznych.

Natomiast w myśl art. 31b ust. 4.ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu stacjonarnych urządzeń lub do celów opałowych związanych z napędem stacjonarnych urządzeń, użyte:

1.

w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, lub

2.

na potrzeby przesyłania, dystrybucji lub magazynowania tych wyrobów.

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów - art. 31b ust. 5 ustawy.

Jak stanowi natomiast art. 31b ust. 10 ustawy przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania

Stosownie zaś do art. 31c ustawy za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 9 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

1. Europejski System Handlu Emisjami zgodny z ustawą z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. poz. 1223) i przepisami wydanymi na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;

2.

system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. Nr 178, poz. 1060);

3.

uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 15 kwietnia 2011 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. Nr 94, poz. 551, z późn. zm.), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;

4.

system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001:2004;

5.

system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001:2011.

Powyższe przepisy wskazują, że zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w których wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższania efektywności energetycznej.

Wnioskodawca w opisie sprawy będącej przedmiotem interpretacji wskazał, że:

* jest podmiotem, który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego dla podatku akcyzowe,

* jest podmiotem, który powiadomił właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności jako pośredniczący podmiot gazowy na co uzyskał odpowiednie potwierdzenie,

* jest podmiotem, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, w którym został wdrożony system zgodnie z art. 31c ust. 3 ustawy,

* zużywa tylko i wyłącznie wyroby gazowe do celów opałowych,

* nabyte wyroby gazowe nie podlegają dalszej odsprzedaży do podmiotów zużywających je do celów objętych zwolnieniem,

* dostarcza tylko ciepło do odbiorców wytworzone z zużytego we własnych kotłowniach gazu.

Przedstawiony opis wskazuje, że Wnioskodawca jako pośredniczący podmiot gazowy będący podmiotem, o którym mowa art. 31a ust. 1 pkt 5 ustawy tj. stanowiącym zakład energochłonny (zdefiniowany w art. 31b ust. 10 ustawy), w którym prowadzony został w życie system, o którym mowa w art. 31c ust. 3 ustawy tj. system uznany za prowadzący do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej - jest podmiotem uprawnionym do zastosowania zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy względem zużywanego we własnych kotłowniach wyrobu gazowego do celów opałowych.

Powyższe oznacza zatem, że zużycie wyrobu gazowego przez Wnioskodawcę w zakładzie energochłonnych, w którym wprowadzony został w życie systemem prowadzącym do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej, podlega zwolnieniu z akcyzy na podstawie wskazanego wyżej art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy. Nie ma przy tym znaczenia do jakich podmiotów dostarczane będzie ciepło wytworzone w wyniku zużycia objętego zwolnieniem wyrobu gazowego.

Tym samym wskazane metody obliczania podatku akcyzowego w związku ze sprzedażą ciepła do odbiorców nie mają zastosowania. Wyrób gazowy został już zwolniony z akcyzy w momencie jego użycia w zakładzie energochłonnym Wnioskodawcy, w którym został wprowadzony system prowadzący do osiągnięcia celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe, gdyż korzystając z ww. zwolnienia nie będzie obowiązany do zapłaty podatku akcyzowego od dostarczanego do obiorców ciepła wytworzonego z zużytego do tego celu wyrobu gazowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl