IBPP4/4512-32/15/LG - Ustalenie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 lutego 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4512-32/15/LG Ustalenie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 15 stycznia 2015 r. (data wpływu 22 stycznia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina i Miasto X jako podatnik od towarów i usług realizuje wspólnie z Gminą A i Gminą B na podstawie umowy partnerskiej projekt "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Umowa o dofinansowanie przedmiotowego projektu zwierana jest pomiędzy Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2007-2013 a Gminą i Miastem X - liderem projektu działającym w imieniu i na rzecz Gminy A oraz Gminy B. Inwestorem projektu jest Gmina i Miasto X - Urząd Gminy i Miasta X jednostka pomocnicza służąca do wykonywania zadań, i obsługi techniczno-organizacyjnej Gminy oraz Partnerzy projektu. Projekt realizowany jest na terenie do którego Gmina i Miasto X posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu oraz jego utrzymania w okresie trwałości. Po zakończeniu realizacji inwestycji szlak konny przyczyni się do rozwoju turystyki konnej oraz rekreacji, wzmocni i rozszerzy ofertę turystyczną o znaczeniu regionalnym. Przewidywana data rzeczowego zakończenia projektu 31 marca 2015 r.

Zakres projektu obejmuje budowę infrastruktury aktywnych form wypoczynku niezbędnej do uprawiania turystyki konnej, w tym wytyczenie szlaków konnych, budowa miejsc postojowych dla turystów na koniach oraz unikalnego w województwie śląskim toru z przeszkodami. Projekt realizowany jest na terenie trzech gmin: Gmina i Miasto X, Gmina A oraz Gmina B. Każda z Gmin będzie właścicielem i będzie ponosić odpowiedzialność za infrastrukturę powstałą na jej terenie. Dominujący elementem projektu będą prace budowlane związane z budową miejsc postojowych oraz toru. Projekt jest w części realizowany na terenie Gminy X w miejscowościach: X,. Aktualnie na terenie Gminy X trwają prace budowlane oraz znakarskie szlaku. Szlak konny, który zostanie wybudowany na terenie Gminy i Miasta X będzie stanowił środek trwały Gminy. Gmina i Miasto X będzie figurowała jako nabywca towarów i usług na fakturach VAT w zakresie obejmującym teren Gminy X. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie przedmiotem najmu lub dzierżawy i tym samym nie będzie generować żadnych przychodów - nie powstanie też sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina i Miasto X ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ dokonane zakupy towarów i usług w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z wykonaniem czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z treści cytowanych powyżej przepisów ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca realizuje wspólnie z Gminą A i Gminą B na podstawie umowy partnerskiej projekt pn. "..." w Ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Umowa o dofinansowanie projektu jest zawierana pomiędzy Instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa a Wnioskodawcą, który jest liderem projektu działającym w imieniu i na rzecz Gminy A i Gminy B. Inwestorem projektu jest Wnioskodawca oraz Partnerzy projektu. Projekt realizowany jest na terenie do którego Wnioskodawca posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele realizacji projektu oraz jego utrzymania w okresie trwałości. Zakres projektu obejmuje budowę infrastruktury aktywnych form wypoczynku niezbędnej di uprawiania turystyki konnej, w tym wytyczenie szlaków konnych, budowa miejsc postojowych dla turystów na koniach oraz unikalnego w województwie śląskim toru z przeszkodami. Po zakończeniu realizacji inwestycji szlak konny przyczyni się do rozwoju turystyki konnej oraz rekreacji, wzmocni i rozszerzy ofertę turystyczną o znaczeniu regionalnym. Każda z Gmin będzie właścicielem i będzie odpowiedzialna za infrastrukturę powstałą na jej terenie. Szlak konny, który zostanie wybudowany na ternie Gminy i Miasta X będzie stanowił środek trwały Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie figurował jako nabywca towarów i usług na fakturach VAT w zakresie obejmującym teren Gminy X. Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie nie będzie przedmiotem najmu lub dzierżawy, nie będzie generować żadnych przychodów, nie powstanie sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Analiza opisu sprawy oraz treść powołanych przepisów pozwala stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż poniesione wydatki nie mają i nie będą mieć żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl