IBPP4/4512-161/15/LG - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji zadania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4512-161/15/LG Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji zadania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 12 maja 2015 r. (data wpływu 13 maja 2015 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji zadania pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji zadania pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania "X" jest partnerstwem trójsektorowym, składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego.

Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych o celach niezarobkowych, działających jako Lokalna Grupa Działania (LGD) w rozumieniu ustawy z 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich.

Stowarzyszenie LGD "X" podpisało umowę przyznania pomocy nr... w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy" w zakresie operacji polegającej realizacji projektu współpracy pn. "...", objętego PROW na lata 2007-2013 zawartą w dniu... r.w...pomiędzy Samorządem Województwa... a Lokalną Grupą Działania "X".

Dokonywane zakupy towarów i usług przy realizacji projektu współpracy "..." nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, są nieodpłatnie przekazane beneficjentom, jako rezultat wdrażanego projektu. Wynika to ze stanu prawnego Stowarzyszenia, które nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT-7.

Stowarzyszenie nie prowadzi żadnej sprzedaży opodatkowanej, w związku z tym, zgodnie z art. 113 ust. 1 z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług, korzysta na tej podstawie z przedmiotowego zwolnienia. Nie zachodzi zatem spełnienie, zgodnie z art. 88 ust. 4 ww. ustawy, przesłanki umożliwiającej odliczenie podatku od towarów i usług z tytułu zarejestrowanej działalności gospodarczej.

Również na podstawie art. 86 przedmiotowej ustawy, Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wykazanego na fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Osiągnięte cele operacji poprzez realizowane zakupy towarów i usług stanowią zwiększenie ogólnie dostępnego potencjału obszaru działania Stowarzyszenia. Z założenia, nie mogą być wykorzystywane do działalności gospodarczej, nie będą przedmiotem najmu i dzierżawy, nie będą wykorzystywane do jakichkolwiek innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wszystkie dokumenty zostaną przedłożone do refundacji w instytucji wdrażającej program.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Lokalna Grupa Działania "X" ma prawo do otrzymania zwrotu podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu współpracy "..." realizowanego w ramach działania 4.21 "Wdrażanie projektów współpracy" w ramach Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy. Nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanej operacji "..." w ramach działania 4.21 "Wdrażanie projektów współpracy" w ramach Osi 4 Leader Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Lokalna Grupa Działania "..." z siedzibą w... nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług.

Zasadą jest, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tj. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W opisywanym przypadku zasada ta nie ma zastosowania. Dlatego w ocenie Wnioskodawcy podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym w projekcie, gdyż nie ma możliwości jego odliczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca (stowarzyszenie) realizuje zadanie pn. "...", które jest objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zakupy towarów i usług dotyczące realizacji zadania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Efekt projektu jest nieodpłatnie przekazywany beneficjentom. Wnioskodawca nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej.

Osiągnięte cele operacji poprzez realizowane zakupy towarów i usług stanowią zwiększenie ogólnie dostępnego potencjału obszaru działania Wnioskodawcy. Z założenia, nie mogą być wykorzystywane do działalności gospodarczej, nie będą przedmiotem najmu i dzierżawy, nie będą wykorzystywane do jakichkolwiek innych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Zatem w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, albowiem wydatki poniesione na realizację zadania nie służą sprzedaży opodatkowanej.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizacji zadania pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl