IBPP4/4512-14/15/EK - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, w ramach działania "Wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju"

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/4512-14/15/EK Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu, w ramach działania "Wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju"

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 12 stycznia 2015 r. (data wpływu 14 stycznia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "...", w ramach działania "Wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą "...", w ramach działania "Wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie...złożyło do Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy w zakresie małych projektów w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. W wyniku czego Stowarzyszenie... zrealizowało projekt pod nazwą "...".

W ramach operacji zostały zorganizowane nieodpłatne i ogólnodostępne wydarzenia: organizacja imprezy promującej album, których celem było podniesienie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR poprzez organizację wystawy oraz rozwijanie turystyki lub rekreacji na obszarze objętym LSR poprzez wydanie albumu oraz zamontowanie tablic informacyjnych. Była to impreza ogólnodostępna, o charakterze otwartym (każda zainteresowana osoba mogła przyjść i w niej uczestniczyć), bezpłatna i nie przyniosła dochodu.

Program imprezy:

10.00 - Msza Święta z udziałem zaproszonych gości między innymi: proboszcza parafii w...ks.... i członków Komisji Historycznej Procesu Beatyfikacyjnego w kościele... w. Podczas mszy św. odczytano referaty przez.

11.30 - Otwarcie wystawy: oraz odsłonięcie i poświęcenie tablic na kościele i budynku OSP

12.00 - Promocja albumu...- przekazanie go mieszkańcom gminy oraz przybyłym gościom oraz uczestnikom imprezy.

12.30 - poczęstunek dla przybyłych mieszkańców (plac przy kościele).

13.00 - obiad w OSP dla przybyłych gości.

W ramach realizacji operacji wydany został album w nakładzie 1000 szt. który został przekazany nieodpłatnie uczestnikom imprezy, mieszkańcom oraz instytucjom kulturalnym oraz zostały zamontowane dwie tablice informacyjne, które są ogólnodostępne dla mieszkańców. Udostępnienie tablic oraz rozpowszechnienie albumu nie przyniosło dochodu Wnioskodawcy.

W ramach realizacji zadania na Wnioskodawcę zostały wystawione faktury VAT przez podatników będących płatnikami VAT oraz rachunki w ramach zawartych umów z Wykonawcami. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja zadania nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął i nie osiągnie żadnego przychodu. Prowadzone działania projektowe były ogólnodostępne i nieodpłatne.

Wnioskodawca złożył do Urzędu Marszałkowskiego Województwa... wniosek o płatność. Obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o płatność jest indywidualna interpretacja w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. Stowarzyszenie... nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzi działalność gospodarczą. Realizacja przedmiotowej operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku do towarów i usług.

Realizacja operacji nie przyniosła dochodu Wnioskodawcy.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Projekt realizowany był w okresie od 22 grudnia 2014 r. do 28 lutego 2015 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie...ma możliwość odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentacyjnych związanych z realizacją zadania "..." w ramach działania "Wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako podatnik od towarów i usług, natomiast w ramach realizacji projektu nie uzyskało żadnego przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentacyjnych związanych z realizacją zadania "..." w ramach działania "Wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013, ponieważ prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako podatnik od towarów i usług, natomiast w ramach realizacji projektu nie uzyskało żadnego przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", przez złożenie deklaracji VAT-7.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie złożyło do Lokalnej Grupy Działania wniosek o przyznanie pomocy w zakresie małych projektów w ramach działania "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013. W wyniku czego Stowarzyszenie zrealizowało projekt pod nazwą "...". W ramach operacji zostały zorganizowane nieodpłatne i ogólnodostępne wydarzenia: organizacja imprezy promującej album, których celem było podniesienie jakości życia społeczności lokalnej na obszarze objętym LSR poprzez organizację wystawy oraz rozwijanie turystyki lub rekreacji na obszarze objętym LSR poprzez wydanie albumu oraz zamontowanie tablic informacyjnych. Była to impreza ogólnodostępna, o charakterze otwartym (każda zainteresowana osoba mogła przyjść i w niej uczestniczyć), bezpłatna i nie przyniosła dochodu. W ramach realizacji operacji wydany został album w nakładzie 1000 szt. który został przekazany nieodpłatnie uczestnikom imprezy, mieszkańcom oraz instytucjom kulturalnym oraz zostały zamontowane dwie tablice informacyjne, które są ogólnodostępne dla mieszkańców. Udostępnienie tablic oraz rozpowszechnienie albumu nie przyniosło dochodu Wnioskodawcy.

W ramach realizacji zadania na Wnioskodawcę zostały wystawione faktury VAT przez podatników będących płatnikami VAT oraz rachunki w ramach zawartych umów z Wykonawcami. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie osiąga przychodów opodatkowanych podatkiem VAT. Realizacja zadania nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7. W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie osiągnął i nie osiągnie żadnego przychodu. Prowadzone działania projektowe były ogólnodostępne i nieodpłatne.

Stowarzyszenie... nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, prowadzi działalność gospodarczą. Realizacja przedmiotowej operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie ustawy o podatku do towarów i usług.

Towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego w opisanej sytuacji należy zauważyć, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Analizując przedstawiony opis stanu faktycznego należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przesłanką pozwalającą na taki wniosek jest fakt, że zakupione towary i usługi nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji, stosownie do powołanych wyżej unormowań Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl