IBPP4/443-993/11/AW - Brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego i otrzymania jego zwrotu przez parafię realizującą projekt renowacji kościoła.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-993/11/AW Brak możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego i otrzymania jego zwrotu przez parafię realizującą projekt renowacji kościoła.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 14 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu zapłaconego podatku VAT z faktur dokumentujących zakup usług w związku z wykonaniem zadania pod nazwą "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu zapłaconego podatku VAT z faktur dokumentujących zakup usług w związku z wykonaniem zadania pod nazwą "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lipca 2011 r. (data wpływu 14 lipca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-993/11/AW z dnia 5 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Parafia otrzymała w bieżącym roku dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich "Odnowa i rozwój wsi" na zadanie pod nazwą: "...". W zakres zadania wchodzą następujące elementy: prace rozbiórkowe przy budynku kościoła, wzmocnienia konstrukcyjne ścian oraz wykonanie tynków zewnętrznych i malowanie. Prace przy renowacji elewacji kościoła parafialnego są prowadzone przez profesjonalną firmę. Za wykonanie prac wykonawca wystawi fakturę VAT. Następnie po zapłaceniu faktury Parafia przedstawi ją do rozliczenia w Urzędzie Marszałkowskim. Dopiero po pozytywnej ocenie rozliczenia (wniosku o płatność) Parafia otrzyma refundację poniesionych kosztów kwaliflkowalnych realizacji niniejszego zadania. Zgodnie z zasadami realizacji Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, kosztem kwalifikowalnym zadania jest także podatek VAT zawarty w cenie usługi za wykonanie remontu elewacji kościoła pod warunkiem, że Parafia nie ma możliwości jego odzyskania.

Parafia nie prowadzi działalności odpłatnej w budynku kościoła parafialnego. Nie będzie też ich pobierać po remoncie elewacji kościoła. Remont przyczyni się do podniesienia atrakcyjności turystycznej miejscowości oraz zachowania dziedzictwa kulturowego.

Parafia nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Dokonane nabycia towarów i usług zostały udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca figuruje Parafia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po zrealizowaniu zadania pod nazwą: "..." Parafii przysługuje zwrot zapłaconego podatku VAT z faktur dokumentujących zakup usług w związku z wykonaniem zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w piśmie z 11 lipca 2011 r.) nie przysługuje zwrot zapłaconego podatku VAT z faktur dokumentujących zakup usług w związku z wykonaniem zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje zadanie pod nazwą: "..." w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich "Odnowa i rozwój wsi".

W zakres zadania wchodzą następujące elementy: prace rozbiórkowe przy budynku kościoła, wzmocnienia konstrukcyjne ścian oraz wykonanie tynków zewnętrznych i malowanie.

Parafia nie prowadzi działalności odpłatnej w budynku kościoła parafialnego. Nie będzie też ich pobierać po remoncie elewacji kościoła.

Parafia nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Dokonane nabycia towarów i usług zostały udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca figuruje Parafia.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma wobec tego możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją zadania pod nazwą: "...". Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania, uregulowania § 22 ust. 1 i 2 oraz § 8 ust. 3 i 4 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392). Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl