IBPP4/443-980/09/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-980/09/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2009 r. (data wpływu 20 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 października 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na budowę drogi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na budowę drogi. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 1 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako powołana przez Gminę K. samorządowa jednostka budżetowa zajmuje się m.in. budową dróg publicznych wraz z towarzyszącą infrastrukturą (oświetlenie uliczne, urządzenia bezpieczeństwa ruchu, chodniki itp.). Po wybudowaniu drogi publicznej wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą droga zostaje jako środek trwały składnikiem majątku Wnioskodawcy. Wybudowana droga jest przyjmowana do ewidencji środków trwałych jako droga (ulica) pod określoną nazwą o wartości uwzględniającej całkowity koszt budowy drogi wraz z niezbędną infrastrukturą. Budowa drogi wraz z całą infrastrukturą nie jest realizowana w celu dalszej odsprzedaży lub osiągnięcia przychodów, tylko jest realizacją celów publicznych Gminy.

W piśmie z dnia 1 października 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedstawiony opis stanu faktycznego dotyczy planowanej budowy drogi wojewódzkiej o nazwie ul. K. w K. Droga ta jest i będzie drogą ogólnie dostępną służącą do nieodpłatnego poruszania się i jest tzw. inwestycją celu publicznego. W pasie tej drogi znajdują się reklamy, za których umieszczenie Wnioskodawca wydaje decyzję administracyjną (czynności zwolnione z podatku VAT). W pasie drogowym mogą być wykonane przyłącza (wody, gazu, kanału sanitarnego), na które wydawane będą decyzje administracyjne (czynności zwolnione z podatku VAT). W pasie drogi mogą być lokalizowane na podstawie umów dzierżawy wiato-kioski na trwałych fundamentach, służące do obsługi ruchu oraz budki telefoniczne, na które są wystawiane faktury VAT. W pasie drogi budowana będzie (a w części modernizowana) sieć kanalizacji deszczowej. Z tytułu odprowadzania wód deszczowych z terenów przyległych instytucji, na podstawie umów cywilnoprawnych, pozyskiwane będą przychody. Za przyjmowanie wód opadowych do sieci kanalizacji deszczowej wystawiane będą faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy biorąc pod uwagę powyższe, przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na budowę drogi.

Zdaniem Wnioskodawcy, budowa drogi wraz z całą infrastrukturą nie jest realizowana w celu odsprzedaży lub osiągnięcia przychodów, tylko jest realizacją celów publicznych gminy. W związku z tym brak jest podstaw do odliczenia podatku VAT, ponieważ czynności zakupu środków trwałych, jakimi są dla Wnioskodawcy drogi, nie są dokonywane w celu osiągania dochodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się m.in. budową dróg publicznych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Droga po wybudowaniu zostaje jako środek trwały składnikiem majątku Wnioskodawcy. Budowa drogi wraz z całą infrastrukturą nie jest realizowana w celu dalszej odsprzedaży lub osiągnięcia dochodów. Droga jest ogólnie dostępna służąca do nieodpłatnego poruszania się. W pasie tej drogi znajdują się reklamy, za których umieszczenie Wnioskodawca wydaje decyzje administracyjną (czynność zwolniona z podatku VAT). W pasie drogi mogą być wykonane przyłącza (wody, gazu, kanału sanitarnego), na które wydawane będą decyzje administracyjne (czynności zwolnione z podatku VAT). W pasie drogi mogą być zlokalizowane na podstawie umów dzierżawy wiato-kioski na trwałych fundamentach, służące do obsługi ruchu oraz budki telefoniczne, na które są wystawiane faktury VAT. W pasie drogi budowana będzie (a w części modernizowana) sieć kanalizacji deszczowej. Z tytułu odprowadzania wód deszczowych w terenów przyległych instytucji, na podstawie umów cywilnoprawnych pozyskiwane będą przychody. Za przyjmowanie wód opadowych do sieci kanalizacji deszczowej należącej do Wnioskodawcy wystawiane będą faktury VAT.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi w związku z realizacją projektu polegającego na budowie drogi wojewódzkiej o nazwie ul. K. wykorzystywane będą zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak i czynności w związku, z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - zwolnionych od podatku VAT.

W przypadku gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi z podatku jak i opodatkowanymi zastosowanie znajdują przepisy, art. 90 i 91 ustawy o VAT, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Szczegółowe zasady odliczenia częściowego, w przypadku gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, uregulowane zostały przepisami art. 90 natomiast zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Zatem w świetle powyższego oraz w oparciu o przytoczone powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu dotyczącego budowy ul. K. w takiej części, w jakiej zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną (faktury VAT za dzierżawę wiato-kiosków na trwałych fundamentach, faktury VAT za dzierżawę gruntu pod budki telefoniczne, faktury VAT za przyjmowanie wód opadowych).

Natomiast w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 i 91 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

Wnioskodawca w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany jest, do przyporządkowania w odpowiednich częściach podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (w przedmiotowej sprawie zwolnionej i opodatkowanej).

Reasumując należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami dotyczącymi budowy ul. K. w części związanej z czynnościami opodatkowanymi, natomiast w pozostałej części tj. związanej z wykonywaniem czynności zwolnionych prawo takie Wnioskodawcy nie przysługuje.

Tym samym nie można się zgodzić ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zgodnie z którym brak jest podstaw do odliczenia podatku VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym tut. organ w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu. W niniejszej interpretacji nie dokonano analizy w zakresie prawidłowości zakwalifikowania przez Wnioskodawcę jako zwolnionych czynności, w związku z którymi Wnioskodawca wydaje decyzje administracyjne, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym udzielona interpretacja traci swą aktualność, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl