IBPP4/443-973/10/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-973/10/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku który wpłynął do tut. organu w dniu 6 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu pod nazwą "XXX".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą "XXX" dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt przewiduje zakupy sprzętu medycznego: aparat RTG, 3 aparatów do znieczulania, analizator parametrów krytycznych, respirator transportowy, diatermię chirurgiczną, litotryptor, 2 kardiowertery z defibrylatorami, aparat KTG, rezonans magnetyczny. Wydatki w ramach projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Szpital jest podatnikiem podatku VAT czynnym od 1 września 1999 r. z tytułu np. odsprzedaży mediów, wynajmu pomieszczeń, sprzedaży towarów handlowych (odzież ochronna jednorazowa) i składa deklaracje VAT-7.

Świadczone przez Szpital usługi w zakresie ochrony zdrowia są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85 zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. Towary i usługi przewidziane do nabycia w ramach projektu będą związane z wykonaniem usług w zakresie ochrony zdrowia ujętych w wykazie usług zwolnionych od podatku (załącznik nr 4 poz. 9 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

Towary i usługi nabywane w związku z przedmiotowym projektem będą związane w całości z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowana podatkiem VAT. Proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT nie przekroczyła nigdy 2% w czasie obowiązywania. Planowany okres realizacji projektów 2010 - 2011.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu "XXX".

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, iż proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT nie przekracza 2%, a towary i usługi nabywane w ramach projektu będą związane z wykonaniem czynności zwolnionych z opodatkowania, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty wynikające z faktur dotyczących realizacji ww. projektu

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. W art. 90 ust. 5-8 wskazano szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji.

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Powyższe oznacza, iż w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8, nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą "XXX" dofinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Projekt przewiduje zakupy sprzętu medycznego: aparat RTG, 3 aparatów do znieczulania, analizator parametrów krytycznych, respirator transportowy, diatermię chirurgiczną, litotryptor, 2 kardiowertery z defibrylatorami, aparat KTG, rezonans magnetyczny. Wydatki w ramach projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Szpital jest podatnikiem podatku VAT czynnym od 1 września 1999 r. z tytułu np. odsprzedaży mediów, wynajmu pomieszczeń, sprzedaży towarów handlowych (odzież ochronna jednorazowa) i składa deklaracje VAT-7.

Świadczone przez Szpital usługi w zakresie ochrony zdrowia są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85 zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 18 marca 1997 r. Towary i usługi przewidziane do nabycia w ramach projektu będą związane z wykonaniem usług w zakresie ochrony zdrowia ujętych w wykazie usług zwolnionych od podatku (załącznik nr 4 poz. 9 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług).

Towary i usługi nabywane w związku z przedmiotowym projektem będą związane w całości z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowana podatkiem VAT. Proporcja określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT nie przekroczyła nigdy 2% w czasie obowiązywania. Planowany okres realizacji projektów 2010 - 2011.

W przedmiotowej sprawie zasadnicze znaczenie ma fakt, iż jak wskazuje Wnioskodawca towary i usługi nabywane w związku z przedmiotowym projektem będą związane w całości z wykonywaniem czynności zwolnionych z opodatkowana podatkiem VAT.

Należy bowiem podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i kwot w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

Wnioskodawca w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany jest więc przede wszystkim do przyporządkowania w odpowiednich częściach podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (zwolnionej, opodatkowanej oraz działalności mieszanej). Obliczanie kwoty podatku naliczonego do odliczenia za pomocą wskaźnika proporcji możliwe jest wyłącznie do w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością mieszaną.

Natomiast w omawianej sytuacji Wnioskodawca wskazał, iż zakupiony sprzęt medyczny i wyposażenie wykorzystane zostaną tylko do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia, a usługi te są zwolnione z podatku VAT. Jeżeli więc zakupiony sprzęt i wyposażenie przeznaczone zostaną w całości do świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT, oznacza to, iż wszystkie zakupy dokonane w ramach projektu będą związane z czynnościami zwolnionymi z VAT, a więc Wnioskodawca ma możliwość wyodrębnienia całości kwot w związku, z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu, a ponieważ wszystkie zakupy będą związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT, nie będzie więc miała zastosowania proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

Reasumując należy stwierdzić, iż bez względu na wartość proporcji określonej zgodnie z art. 90 ust. 2-8, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu, pod nazwą "XXX", bowiem jak wskazuje Wnioskodawca zakupione towary i usługi wykorzystywane będą wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl