IBPP4/443-968/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-968/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. organu 17 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "Rozbudowa Zespołu Szkół" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pn. "Rozbudowa Zespołu Szkół".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt Powiatu pn. "Rozbudowa Zespołu Szkół" objęty został dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach konkursu dla działania 8.3. Infrastruktura Kształcenia Ustawicznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Beneficjentem środków będzie Powiat a realizatorem projektu Zespół Obsługi Ekonomiczno - Administracyjnej Szkół i Placówek Oświatowo - Wychowawczych będący jednostką organizacyjną Powiatu, a więc pokrywającą swoje wydatki bezpośrednio z budżetu powiatu. Tak więc podmiotem, z którym odpowiednia instytucja podpisze umowę o dofinansowanie będzie Powiat, natomiast w późniejszym czasie - w wyniku realizacji projektu - faktury VAT wystawiane będą na Zespół Obsługi Ekonomiczno - Administracyjnej Szkół i Placówek Oświatowo - Wychowawczych.

Powiat posługuje się tym samym numerem NIP co Starostwo Powiatowej, które jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT.

Deklaracje VAT-7 składa Starostwo Powiatowe, w którym wykazuje czynności opodatkowane przypisane Powiatowi. Natomiast Zespół Obsługi Ekonomiczno - Administracyjnej Szkół i Placówek Oświatowo - Wychowawczych nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Przedmiotem projektu jest rozbudowa Zespołu Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego o część dydaktyczną i socjalną wraz z zakupem niezbędnego wyposażenia dydaktycznego.

Projektowany obiekt będzie się składał z części głównej stanowiącej halę maszyn rolniczych oraz część dydaktycznej. Do projektowanego obiektu doprowadzone będą przyłącza energetyczne i wodne oraz wybudowany będzie również zbiornik na nieczystości płynne. W ramach projektu wybudowany zostanie 1 budynek szkolny dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych wraz z zagospodarowaniem terenu. Powstaną sale dydaktyczne i hala maszyn oraz dokona się zakupu maszyn, urządzeń rolniczych, narzędzi i wyposażenia dydaktycznego dla pracowni przedmiotowych.

Majątek powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie podlegał odsprzedaży, właścicielem tego majątku będzie Powiat, a jego eksploatację zgodnie z przeznaczeniem będzie prowadził Zespół Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego będący jednostką organizacyjną Powiatu dla której organem prowadzącym jest Powiat.

Przekazanie majątku do eksploatacji (w zarządzanie) będzie nieodpłatne (dokument OT).

Realizacja projektu będzie związana z wykonaniem zadań własnych powiatu o charakterze ponadgminnym t.j. w zakresie edukacji publicznej, kształcenia ustawicznego i edukacji praktycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zespół Obsługi Ekonomiczno - Administracyjnej Szkół i Placówek Oświatowo - Wychowawczych jako realizator ww. projektu oraz wydatków z tym związanych ma czy też nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części w ramach realizowanego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji projektu gdyż jest podmiotem nie zarejestrowanym dla celów tego podatku jako czynny podatnik VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 88 ust. 4 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Rozbudowa Zespołu Szkół".

Przedmiotem projektu jest rozbudowa Zespołu Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego o część dydaktyczną i socjalną wraz z zakupem niezbędnego wyposażenia dydaktycznego.

Majątek powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie podlegał odsprzedaży, właścicielem tego majątku będzie Powiat, a jego eksploatację zgodnie z przeznaczeniem będzie prowadził Zespół Szkół Rolnicze Centrum Kształcenia Ustawicznego będący jednostką organizacyjną powiatu dla której organem prowadzącym jest powiat.

Przekazanie majątku do eksploatacji (w zarządzanie) będzie nieodpłatne (dokument OT).

Faktury VAT wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Zatem towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl