IBPP4/443-960/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 września 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-960/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 6 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 sierpnia 2011 r. (data wpływu 19 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu wystawienia faktury (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2011 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu wystawienia faktury.

Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. znak: IBPP4/443-959/11/MN wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 19 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Centrum Kultury (zw. dalej CKK) jest samorządową instytucją kultury i wykonuje zarówno czynności opodatkowane, jak i zwolnione z VAT. Celem działalności Instytucji jest tworzenie, upowszechnianie i ochrona kultury.

Zgodnie z brzmieniem Statutu, do podstawowych zadań Instytucji należy:

a.

organizacja, współorganizacja, produkcja oraz realizacja imprez kulturalnych (w tym festiwali, kongresów, koncertów, spektakli, konferencji, seminariów i spotkań tematycznych);

b.

prowadzenie działalności wydawniczej;

c.

prowadzenie działalności wystawienniczej;

d.

prowadzenie działalności w zakresie edukacji kulturalnej;

e.

prowadzenie działalności w obszarze impresariatu;

f.

prowadzenie działalności w obszarze informacji i promocji.

Ponadto CKK może prowadzić działalność gospodarczą, przeznaczając dochód z tej działalności na cele statutowe Instytucji. CKK świadczy zatem usługi wynajmu lokali użytkowych, w tym: wynajem sali koncertowej wraz z obsługą (nagłośnienie, oświetlenie, obsługa szatni) lub bez obsługi - tylko sam wynajem sali. Z zainteresowanymi podmiotami zawierana jest umowa na wynajęcie sali koncertowej, ustalająca stawkę ryczałtową za wynajem i czas trwania wynajmu (zazwyczaj kilka dni) oraz termin płatności. W wynajmowanej sali wystawiane są spektakle, realizowane: koncerty, konferencje, seminaria oraz różne imprezy kulturalne i okolicznościowe (np. jubileusze firm). CKK nie jest organizatorem, ani współorganizatorem tych przedsięwzięć. Całe przedsięwzięcie jest realizowane i rozliczane przez dany podmiot (najemcę) we własnym zakresie i na własne ryzyko. Za wynajem sali CKK wystawia fakturę VAT i opodatkowuje usługę 23% stawką VAT - jako wynajem lokalu użytkowego.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT - zwalnia się od podatku - usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną. Wnioskodawca nadmienia, iż jest samorządową instytucją kultury utworzoną na podstawie cyt. ustawy o działalności kulturalnej, a Organizatorem tworzącym Instytucję jest Miasto.

1.

Zdaniem CKK usługi wynajmu sali widowiskowej (koncertowej) różnym podmiotom na imprezy kulturalne organizowane przez te podmioty nie mogą być uznane za świadczenie usług związanych z kulturą (zwolnione z VAT), ponieważ to nie CKK jest organizatorem wystawianych spektakli, czy też realizowanych koncertów, seminariów itp. oraz nie ponosi odpowiedzialności, ani nie ma wpływu na rodzaj i poziom artystyczny imprez. Celem CKK jest świadczenie usługi polegającej na udostępnieniu wynajmowanego pomieszczenia zgodnie z zawartą umową najmu. Ponadto wynajem sali na imprezy kulturalne realizowane przez inne podmioty nie został również ujęty w załączniku Nr 3 do ustawy od podatku od towarów i usług (poz. 181-186) - jako usługi opodatkowane 8% stawką VAT, a zatem podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych - 23% VAT-em.

2.

Ponadto, zgodnie z § 11 ust. 1 i 2 Rozp. Min. Finansów z dnia 28 marca 2011 r. (Dz. U. 68 z 2011 r.), faktury z tyt. świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy (...) nie mogą być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego, przy czym zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. Zazwyczaj CKK wystawia faktury po zakończeniu kilku-dniowego wynajmu z określonym w umowie terminem płatności, przy czym faktury ujmuje w rejestrach VAT tego miesiąca, w którym określony jest termin płatności za fakturę, chyba że wcześniej otrzymano zapłatę za wynajem - wówczas w m-cu otrzymania płatności. Zdarzają się jednak sytuacje, że faktury wystawiane są wcześniej przed rozpoczęciem usługi najmu i przed otrzymaniem zapłaty - nie wcześniej jednak niż na 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego tj. na 30 dni przed terminem płatności określonym w umowie.

3.

CKK w ramach swojej działalności statutowej współorganizuje z innymi podmiotami gospodarczymi wydarzenia kulturalne. W ramach współorganizacji (częściowo fakturowanej) CKK zapewnia m.in. salę koncertową, nagłośnienie, oświetlenie wraz z obsługą, natomiast podmiot współorganizujący zapewnia program artystyczny. CKK dla zrównoważenia kosztów ponoszonych przez Strony, obciąża firmę współorganizującą fakturą VAT. Zdaniem CKK, pomimo udostępnienia sali oraz sprzętu, w obecnym stanie prawnym usługi takie są zwolnione z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o VAT, niezależnie od symbolu klasyfikacji statystycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wystawiając fakturę przed terminem świadczenia usługi (terminem wynajmu), jednakże nie wcześniej niż 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego - CKK postępuje właściwie.

Należy podkreślić, iż umowa zawarta pomiędzy Stronami wskazuje termin płatności, do którego należy dokonać zapłaty z góry za przedmiot najmu (na kilka dni przed udostępnieniem sali).

Zdaniem Wnioskodawcy, wystawianie faktury przed rozpoczęciem usługi najmu i przed otrzymaniem całości lub części zapłaty, jednakże nie wcześniej niż 30 dni przed terminem płatności określonym w umowie - jest właściwe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do dyspozycji art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast podatnikiem, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z uwagi na dyspozycją art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z art. 106 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

1.

określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;

2.

może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;

3.

może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Tryb i forma dokumentowania zdarzeń gospodarczych wynikają z odpowiednich przepisów wykonawczych do ustawy o podatku od towarów i usług. I tak, kwestia ta (dla stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika) została szczegółowo unormowana w rozporządzeniu wykonawczym Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jak stanowi z kolei art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia, usług w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego oraz usług stałej obsługi prawnej i biurowej.

W myśl § 11 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-4 i 7-11, ust. 16a i 16b oraz ust. 19a ustawy fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Z kolei, zgodnie z § 11 ust. 2 ww. rozporządzenia, faktury, o których mowa w ust. 1, nie mogą być wystawione wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, że powołane przepisy rozporządzenia wykonawczego zezwalają podatnikowi na wystawienie faktury przed wykonaniem usług w sytuacji, gdy obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-4 i 7-11, ust. 16a i 16b oraz ust. 19a ustawy o VAT, ale nie wcześniej niż 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca w związku z wynajmem sali koncertowej wystawia fakturę przed rozpoczęciem usługi najmu i przed otrzymaniem zapłaty - nie wcześniej jednak niż na 30 dni przed powstaniem obowiązku podatkowego tj. na 30 dni przed terminem płatności określonym w umowie.

Uwzględniając przedstawione okoliczności sprawy, jak również biorąc pod uwagę treść powołanych przepisów prawa takie działanie należy uznać za dopuszczalne.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, iż w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 3 wydane zostały odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl