IBPP4/443-957/10/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-957/10/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu 1 lipca 2010 r.) uzupełnionym pismem, z dnia 15 lipca 2010 r. (data wpływu 21 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu różnicy podatku pomiędzy kwotą podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pod nazwą "XXX" a kwotą podatku należnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu różnicy podatku pomiędzy kwotą podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu pod nazwą "XXX" a kwotą podatku należnego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 lipca 2010 r. (data wpływu 21 lipca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 8 lipca 2010 r. nr IBPP4/443-957/10/AZ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Z dniem 17 marca 2010 r. Wnioskodawca został zarejestrowany jako podatnik VAT UE. Wnioskodawca aplikuje o dofinansowanie projektu "XXX" z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. Wydatkami poniesionymi w ramach przedmiotowego projektu będą zakupy robót budowlanych mających na celu budowę dwóch wiatraków prądotwórczych i kontenerowego budynku trafostacji.

W uzupełnieniu do wniosku wyjaśniono, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. Okres realizacji projektu trwać będzie od 1 stycznia 2011 r. do 30 września 2011 r. Poniesione nakłady inwestycyjne zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi dla Wnioskodawcy. Zakupione w ramach projektu obiekty (wiatraki i trafostacja) będą wykorzystywane do produkcji energii elektrycznej, która będzie sprzedawana miejscowemu zakładowi energetycznemu. Obiekty, o których napisano powyżej będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 15 lipca 2010 r.):

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do zwrotu różnicy podatku od wydatków poniesionych w ramach przedmiotowego projektu i kwotą podatku należnego (w przypadku gdy kwota podatku naliczonego będzie większa niż kwota podatku należnego).

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 15 lipca 2010 r.), w związku z faktem, że zakupione w ramach przedmiotowego projektu obiekty będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 87 ustawy o VAT przysługuje mu prawo do otrzymania zwrotu różnicy podatku pomiędzy kwotą podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu i kwotą podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z opisu przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca aplikuje o dofinansowanie projektu "XXX" z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

Wydatkami poniesionymi w ramach przedmiotowego projektu będą zakupy robót budowlanych mających na celu budowę dwóch wiatraków prądotwórczych i kontenerowego budynku trafostacji.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i składa deklaracje VAT-7. Okres realizacji projektu trwać będzie od 1 stycznia 2011 r. do 30 września 2011 r. Poniesione nakłady inwestycyjne zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi dla Wnioskodawcy. Zakupione w ramach projektu obiekty (wiatraki i trafostacja) będą wykorzystywane do produkcji energii elektrycznej, która będzie sprzedawana miejscowemu zakładowi energetycznemu. Obiekty, o których napisano powyżej będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Powyższe oznacza, iż Wnioskodawca będący zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT wykorzysta zakupione towary i usługi do wykonywania czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności w zakresie produkcji energii elektrycznej.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro bowiem Wnioskodawca nabywa towary, które wykorzystuje w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej - Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wykazany w fakturach VAT dokumentujących dokonane zakupy.

Reasumując Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy towarów i usług, które będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Tym samym w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, będzie w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Wnioskodawca będzie miał prawo do uzyskania zwrotu różnicy podatku na wskazany rachunek bankowy według zasad określonych w art. 87 ust. 2-6 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania, uregulowania § 22 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. § 21 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, Dz. 1799).

Bowiem przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Na marginesie należy zaznaczyć, iż tut. organ nie dokonuje oceny prawnej załączonych dokumentów, a niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie na podstawie opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl