IBPP4/443-948/11/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-948/11/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu 3 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług ochrony i monitoringu - jest:

* nieprawidłowe w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej świadczonych usług,

* prawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej dla usług, za które płatność jest dokonywana za pomocą rachunku bankowego Wnioskodawcy.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług ochrony i monitoringu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług ochrony jak również ma zamiar rozszerzyć działalność o usługi w zakresie monitoringu. Wnioskodawca zawiera umowy na świadczenie powyższych usług. Do dnia złożenia wniosku Wnioskodawca nie wykonywał powyższych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej tylko na rzecz podmiotów gospodarczych. Jednakże przewiduje w przyszłości, iż duża część z tych umów ma być zawierana z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

Z tytułu wykonywanych usług każda z osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie otrzymywać comiesięcznie fakturę, z której będzie wynikać kwota do zapłaty jak również dokładne wskazanie klienta (osoby fizycznej nieprowadzącej działalności) nabywającej usługę ochrony, monitoringu. Zapłata za poszczególne faktury będzie dokonywana na rachunek bankowy firmy Wnioskodawcy. Nadmienić należy, iż przewidywana liczba operacji świadczenia usług ochrony, monitoringu na rzecz klienta - osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej dokumentowane fakturą przekroczy w roku podatkowym 50, a liczba odbiorców tych usług w tym okresie będzie większa niż 20. Ponadto przewidywana kwota obrotu z operacji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w roku podatkowym przekroczy 40.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca od dnia 1 maja 2011 r. korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej do dnia 31 grudnia 2012 r. w ramach paragrafu 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 30 lipca 2010 r.) w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Jeżeli Wnioskodawca korzysta od 1 maja 2011 r. ze zwolnienia, to czy straci powyższe zwolnienie (z obowiązkiem ewidencjonowania każdej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy fiskalnej) a jeśli tak, od jakiego momentu, jeśli tylko jeden klient indywidualny tj. osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej spośród wszystkich klientów indywidualnych dokona jednorazowo zapłaty za konkretną jedną fakturę gotówką w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy, co do zasady zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535), podatnik dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest obowiązany prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednakże w oparciu o delegację ustawową wynikającą z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930). Rozporządzenie to zawiera katalog podatników oraz czynności w stosunku do których zastosowano czasowe zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W pozycji 37 załącznika do wymienionego powyżej rozporządzenia, wymienione zostało świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zaplata dotyczyła).

W przedstawionym stanie faktycznym osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nabywające usługi ochrony, monitoringu otrzymają każdorazowo fakturę za świadczoną usługę, ponadto zapłata za fakturę w całości nastąpi na rachunek bankowy podatnika. Okoliczność ta powoduje, iż spełniony zostaje warunek powiązania danej transakcji z zapłatą za nią, a tym samym Wnioskodawca od 1 maja 2011 r. może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Użyty przez ustawodawcę w poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930) zwrot "świadczenie usług, za które zapłata w całości..." odnosi się do wszystkich umów zawartych z wszystkimi klientami będącymi osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, w przypadku choćby jednej wpłaty przez jednego klienta indywidualnego (osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej) za jedną fakturę gotówką w całości lub w części kwoty widniejącej na fakturze do zapłaty, podatnik traci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zdarzenie opisane powyżej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* nieprawidłowe w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej świadczonych usług,

* prawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej dla usług, za które płatność jest dokonywana za pomocą rachunku bankowego Wnioskodawcy.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowani kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 8 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

W dniem 1 stycznia 2011 r. weszło w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła, przy czym przepis ten nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

* zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Ponadto przepis § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia stanowi, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Wskazać należy, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

Kasa rejestrująca jest szczególnego rodzaju ewidencją podatkową. Ma ona charakter ewidencji sprzedaży, gdyż zarejestrowaniu w niej podlegają transakcje opodatkowane wykonane przez podatnika.

Wymóg stosowania przez określone grupy podatników kas rejestrujących został wprowadzony przede wszystkim ze względu na potrzebę zapewnienia kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez pewne grupy podatników podstaw opodatkowania. Obowiązek ewidencjonowania w kasie dotyczy bowiem tych transakcji, w przypadku których nie ma bezwzględnego obowiązku wystawiania faktur je dokumentujących (faktury wystawiane są wyłącznie na żądanie nabywców - osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej). W tym przypadku, przy braku innych form dokumentowania transakcji (utrwalania tego, że miały one miejsce), istniałoby realne niebezpieczeństwo zaniżania obrotów (podstawy opodatkowania). Ewentualne wykrycie tego faktu byłoby znacznie utrudnione w przypadku, gdyby sprzedaż bezfakturowa nie została udokumentowana w żaden inny sposób. Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży w kasie rejestrującej ma dyscyplinować podatników i przeciwdziałać przypadkom zaniżana obrotów.

Należy zatem uznać, iż celem wprowadzenia obowiązku ewidencjowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących było zobowiązanie podatników do ewidencjonowania tej sprzedaży, która nie jest dokumentowana w żaden inny sposób, a więc nie ma możliwości sprawdzenia, czy dana transakcja faktycznie miała miejsce. Tym samym uzasadnione jest przyjęcie, iż wprowadzając zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, ustawodawca zwolnieniem objął te czynności, które są już w jakiś sposób udokumentowane, a więc istnieje możliwość ustalenia podstawy opodatkowania.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług ochrony, jak również ma zamiar rozszerzyć działalność o usługi w zakresie monitoringu. Wnioskodawca zawiera umowy na świadczenie powyższych usług. Do dnia złożenia wniosku Wnioskodawca nie wykonywał powyższych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej tylko na rzecz podmiotów gospodarczych. Jednakże przewiduje w przyszłości, iż duża część z tych umów ma być zawierana z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Z tytułu wykonywanych usług każda z osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie otrzymywać comiesięcznie fakturę, z której będzie wynikać kwota do zapłaty jak również dokładne wskazanie klienta (osoby fizycznej nieprowadzącej działalności) nabywającej usługę ochrony, monitoringu. Zapłata za poszczególne faktury będzie dokonywana na rachunek bankowy firmy Wnioskodawcy. Nadmienić należy, iż przewidywana liczba operacji świadczenia usług ochrony, monitoringu na rzecz klienta - osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej dokumentowane fakturą przekroczy w roku podatkowym 50, a liczba odbiorców tych usług w tym okresie będzie większa niż 20. Ponadto przewidywana kwota obrotu z operacji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w roku podatkowym przekroczy 40.000 zł.

Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca w poprzednim roku podatkowym nie prowadził sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a tym samym nie przekroczył kwoty obrotu w wysokości 40.000 zł z tytułu sprzedaży na rzecz ww. osób i nie powstał u Niego obowiązek zainstalowania kasy rejestrującej, korzysta ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu, uzyskiwanego z tytułu wpłat otrzymywanych w formie gotówkowej, za pomocą kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r.

Należy podkreślić, iż w sytuacji, gdy Wnioskodawca w ciągu obecnego roku podatkowego przekroczy kwotę obrotu - tj. 40.000 zł z tytułu świadczenia usług na rzecz podmiotów wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy, pozwalającą na skorzystanie ze zwolnienia z obowiązku instalacji kasy rejestrującej, zwolnienie podmiotowe traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym nastąpiło przekroczenie obrotu (40.000 zł).

Wnioskodawca będzie zobowiązany do zaewidencjonowania każdej sprzedaży nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym (np. wpłat w formie gotówkowej), ale dopiero po przekroczeniu kwoty obrotu w wysokości 40.000 zł.

Zatem nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż traci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zdarzenie tj. klient indywidualny dokona wpłaty za nabyte usługi gotówką w całości lub w części.

Prawidłowe jest natomiast stanowisko Wnioskodawcy, iż ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania będą mogły korzystać usługi, za których płatność następuje przelewem na konto bankowe Wnioskodawcy.

W świetle wyżej wskazanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić bowiem należy, iż prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Istotne jest, aby było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Wobec powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca świadcząc usługi w zakresie ochrony i monitoringu, za które otrzymuje w całości zapłatę przelewem na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, będzie miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r.

W konsekwencji powyższego, Wnioskodawca po przekroczeniu kwoty obrotu 40.000 zł na rzecz osób wymienionych w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT będzie miał obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot należnego podatku za pomocą kasy rejestrującej. Ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy fiskalnej będzie mogła korzystać sprzedaż usługi ochrony lub monitoringu, za którą płatność będzie dokonywana na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Jeżeli płatność będzie realizowana gotówką, usługa ta winna zostać zaewidencjonowana na kasie fiskalnej.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za:

* nieprawidłowe w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej świadczonych usług,

* prawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej dla usług, za które płatność jest dokonywana za pomocą rachunku bankowego Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl