IBPP4/443-939/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-939/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 sierpnia 2009 r. (data wpływu 13 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 września 2009 r. (data wpływu 8 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacja projektu sfinansowanego ze środków unijnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacja projektu sfinansowanego ze środków unijnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 września 2009 r. (data wpływu 8 września 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 sierpnia 2009 r. znak: IBPP4/443-939/09/KG.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie pn. Lokalna Grupa Działania nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Stowarzyszenie działa na rzecz rozwoju obszarów wiejskich na podstawie przepisów:

* ustawa z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (dz. U. Nr 64, poz. 427 z 2007 r.)

* rozporządzenie Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. Urz. UE 1277 z 21 października 2005 r. str. 1)

* ustawy z dnia 7 kwietnia 19089 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 790, poz. 855 z późn. zm.)

* statutu stowarzyszenia pn. Lokalna Grupa Działania.

Obecnie Stowarzyszenie przystąpiło do realizacji programu LEADER w ramach PROW 2007-2013 (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich). W celu realizacji tego programu Stowarzyszenie ponosi koszty związane z działaniem 431 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (LDG), nabywane umiejętności i aktywizacje".

Projekt polega na realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. Efektem końcowym projektu będzie zrealizowanie ww. strategii w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Zadaniem Stowarzyszenia jest nieodpłatne udzielanie pomocy beneficjentom, którzy za pośrednictwem Stowarzyszenia będą składać wnioski do Urzędu Marszałkowskiego i Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o dofinansowanie projektów własnych w ramach realizacji LSR. Poza tym Stowarzyszenie również nieodpłatnie będzie informować i szkolić lokalną społeczność w zakresie LSR - czym jest i kto może składać wnioski. Z efektu projektu korzystać będzie społeczność lokalna.

W ramach realizacji projektu Stowarzyszenie otrzyma dofinansowanie ze środków unijnych na "...". Otrzymane środki zostaną przeznaczone m.in. na zakup odpowiedniego sprzętu i wyposażenia biura, na wynagrodzenia dla pracowników, na utrzymanie biura aby zapewnić jego sprawne funkcjonowanie, gdzie podejmowani będą beneficjenci. Są to przychody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca realizując projekt nie podejmuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wszystkie czynności podejmowane przez Stowarzyszenie maja na celu realizacje projektu.

Wnioskodawca nie jest płatnikami podatku VAT, dlatego też nie odlicza podatku VAT naliczonego. Nie prowadzi działalności zarobkowej.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 maja 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Funkcjonowanie lokalne grupy działania" objętego PROW 2007-2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 660) § 3 ust. 2. pkt 2 - podatek VAT naliczone jest kosztem kwalifikowanym i podlega refundacji w ramach Osi 4 PROW - LEADER.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 września 2009 r.):

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków unijnych.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 3 września 2009 r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu sfinansowanego ze środków unijnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca przystąpił do realizacji programu LEADER w ramach PROW 2007-2013 (Program Rozwoju Obszarów Wiejskich). W celu realizacji tego programu Stowarzyszenie ponosi koszty związane z działaniem 431 "Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania (LDG), nabywane umiejętności i aktywizacje".

W ramach realizacji projektu Stowarzyszenie otrzyma dofinansowanie ze środków unijnych na "funkcjonowanie LGD, nabywanie umiejętności i aktywizacje". Otrzymane środki zostaną przeznaczone m.in. na zakup odpowiedniego sprzętu i wyposażenia biura, na wynagrodzenia dla pracowników, na utrzymanie biura aby zapewnić jego sprawne funkcjonowanie, gdzie podejmowani będą beneficjenci. Są to przychody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wnioskodawca realizując projekt nie podejmuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się ponadto, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany jakiegokolwiek elementu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku (w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako "podatnika VAT czynnego") lub stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl