IBPP4/443-938/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-938/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. organu 13 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pod nazwą "Budowa boiska sportowego" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu pod nazwą "Budowa boiska sportowego ". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 października 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zrealizował w 2009 r. projekt inwestycyjny współfinansowany ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego pn. "Budowa boiska sportowego ", nr złożonego wniosku... z dnia 5 lutego 2009 r. Przedmiotowy projekt został wybrany do dofinansowania w ramach działania 9.3. - Lokalna Infrastruktura Sportowa Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013, uchwałą Zarządu Województwa. Wnioskodawca po podpisaniu umowy o dofinansowanie będzie beneficjentem ww. projektu a otrzymane z Urzędu Marszałkowskiego środki zostaną wykorzystane zgodnie z zapisami umowy.

Przedmiotem projektu była budowa boiska sportowego do piłki ręcznej o sztucznej

nawierzchni i wymiarach 44 m x 22 m wraz z opaskami chodnikowymi, o powierzchni 1 175 m2. Ponadto w ramach projektu zakupiono i zainstalowano niezbędne wyposażenie (bramki, siatki do bramek, ławki). W związku z realizacją projektu została oddana do użytku mieszkańców miasta i dzielnicy nowoczesna infrastruktura sportowa. W wyniku realizacji projektu wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów. Projekt był realizowany w terminie od 23 kwietnia 2009 r. do 23 czerwca 2009 r. Beneficjentami ostatecznymi są dzieci, młodzież oraz dorośli mieszkańcy miasta. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę faktur VAT za roboty dotyczące budowy boiska sportowego.

Wszystkie wydatki zostaną poniesione zgodnie z wytycznymi Urzędu Marszałkowskiego. Poziom dofinansowania zadania wynosi: 85%. Wniosek o płatność zostanie złożony IV kwartale 2009 r.- refundacja poniesionych przez beneficjenta kosztów nastąpi na podstawie przedstawionych faktur VAT. Do chwili obecnej beneficjent poniósł wydatki związane z przygotowaniem dokumentów tj.: studium wykonalności oraz dokumentacji technicznej.

W dniu 14 lipca 2009 r. pismem Urząd Marszałkowski Województwa w ramach kompletowania dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o dofinansowanie wystąpił do Urzędu Miasta z prośbą o podanie informacji czy beneficjent ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach przedmiotowego projektu. Jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 7 października 2009 r. Wnioskodawcą w przedmiotowej sprawie jest osoba prawna Miasto natomiast Urząd Miasta wykonuje zadania przypisane do realizacji Miastu. Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku nauczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarowi usług dokonanych w związku z realizacją projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec stanu faktycznego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarowi usług nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dotyczących wykonanych robót oraz faktur dotyczących zapłaty za przygotowanie dokumentacji projektowej i studium wykonalności w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). Stosownie do art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta).

Jak wynika z powyższego, urząd gminy (Urząd Miasta) jest zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy (Urząd Miasta) jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy (Urząd Miasta), również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy (Urząd Miasta). Zatem Urząd Gminy (Urząd Miasta) działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie Gmina.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zrealizował w 2009 r. projekt inwestycyjny współfinansowany ze środków europejskiego funduszu rozwoju regionalnego pn. "Budowa boiska sportowego" z dnia 5 lutego 2009 r. Przedmiotowy projekt został wybrany do dofinansowania w ramach działania 9.3. - Lokalna Infrastruktura Sportowa Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa

na lata 2007 - 2013, uchwałą nr. Zarządu Województwa. Projekt był realizowany w terminie od 23 kwietnia 2009 r. do 23 czerwca 2009 r. Beneficjentami ostatecznymi są dzieci, młodzież oraz dorośli mieszkańcy miasta.

Przedmiotem projektu była budowa boiska sportowego do piłki ręcznej o sztucznej

nawierzchni i wymiarach 44 m x 22 m wraz z opaskami chodnikowymi, o powierzchni 1 175 m2. Ponadto w ramach projektu zakupiono i zainstalowano niezbędne wyposażenie (bramki, siatki do bramek, ławki). W związku z realizacją projektu została oddana do użytku mieszkańców miasta i dzielnicy nowoczesna infrastruktura sportowa. W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokona płatności na podstawie wystawionych przez wykonawcę faktur VAT za roboty dotyczące budowy boiska sportowego.

W wyniku realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów. Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą "Budowa boiska sportowego".

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl