IBPP4/443-936/10/KG - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego wytyczenia oraz oznakowania trasy rowerowej na obszarze gminy wraz z budową dwóch obiektów infrastruktury aktywnego wypoczynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-936/10/KG Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego wytyczenia oraz oznakowania trasy rowerowej na obszarze gminy wraz z budową dwóch obiektów infrastruktury aktywnego wypoczynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu naliczonego podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie 3.2 Infrastruktura okołoturystyczna, poddziałanie: 3.2.2 Infrastruktura okołoturystyczna - podmioty publiczne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia lub zwrotu naliczonego podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie 3.2 Infrastruktura okołoturystyczna, poddziałanie: 3.2.2 Infrastruktura okołoturystyczna - podmioty publiczne. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Projekt obejmuje wytyczenie oraz oznakowanie trasy rowerowej na obszarze Gminy wraz z budową dwóch obiektów infrastruktury aktywnego wypoczynku, o łącznej powierzchni zabudowy 544,01 m 2, towarzyszących szlakom rowerowym, tj. zadaszonych punktów postojowych z tablicami informacyjnymi, drogowskazami oraz stojakami na rowery. Długość trasy na terenie Gminy wyniesie 34,47 km i składa się z dwóch odcinków: (trasy żółtej - 17 km i trasy niebieskiej - 17,47 km). Punkty zlokalizowane zostaną: jeden nad zalewem na K., drugi w pobliżu G. B.

Projekt jest integralną częścią budowy systemu ścieżek rowerowych w centralnej części J. K.-C., w którego realizację zaangażowane są także gminy: K., Ł., P., P., W. i Z.

Realizacja projektu finansowana będzie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i środków budżetowych Gminy O.

Projekt związany jest z czynnościami nieopodatkowanymi.

Gmina O. informuje, że projekt jest całkowicie niedochodowy. Powstałe w wyniku projektu mienie nie będzie związane z wykonywaniem czynności cywilno-prawnych (np. nie będzie wykorzystywane do zamieszczania płatnych ogłoszeń, do wystawiania faktur VAT).

Projekt realizowany jest w ramach zadań własnych ustawy o samorządzie gminnym wymienionych w art. 7 ust. 1.

Każda z gmin w zakresie rzeczowym i finansowym realizuje projekt indywidualnie i we własnym zakresie oraz samodzielnie odpowiada za powstanie zakładanych wskaźników produktu i rezultatu jak również utrzymanie trwałości projektu.

Powstałe w wyniku realizacji projektu ścieżki rowerowe będą nieodpłatnie udostępnione wszystkim użytkownikom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość odliczenia lub zwrotu naliczonego podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie 3.2 Infrastruktura okołoturystyczna, poddziałanie: 3.2.2 Infrastruktura okołoturystyczna - podmioty publiczne.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina jako podatnik podatku VAT - Urząd Miasta i Gminy, nie ma możliwości zwrotu podatku VAT z tytułu realizacji inwestycji pn. "...", gdyż:

* inwestycja wynika z zadań własnych gminy, określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591), a zatem nie będzie źródłem przychodów z czynności opodatkowanych, określonych w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) co wyklucza zwrot przedmiotowego podatku,

* nie ma on prawa do odliczania podatku VAT i uzyskania jego zwrotu w związku z projektem pn. "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

Należy zauważyć, iż ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które generalnie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Natomiast nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji nie rodzi po stronie nabywcy (w tym przypadku Gminy) żadnych konsekwencji w podatku należnym, dlatego czynność ta (nabycie) nie może korzystać ze zwolnienia od podatku. Nie można zatem uznać, iż budowa systemu ścieżek rowerowych, jako zadanie własne gminy, wykonywane we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność przez gminę, jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 ww. rozporządzenia, bowiem Gmina w wyniku realizacji projektu nie świadczy żadnych usług i nie dokonuje dostawy towarów, lecz dokonuje wyłącznie zakupów.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach zadań własnych realizuje projekt pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie 3.2 Infrastruktura okołoturystyczna, poddziałanie: 3.2.2 Infrastruktura okołoturystyczna - podmioty publiczne.

Projekt obejmuje wytyczenie oraz oznakowanie trasy rowerowej na obszarze Gminy wraz z budową dwóch obiektów infrastruktury aktywnego wypoczynku, towarzyszących szlakom rowerowym, tj. zadaszonych punktów postojowych z tablicami informacyjnymi, drogowskazami oraz stojakami na rowery.

Projekt jest integralną częścią budowy systemu ścieżek rowerowych w centralnej części J. K.-C., w którego realizację zaangażowane są także gminy: K., Ł., P., P., W. i Z.

Każda z gmin w zakresie rzeczowym i finansowym realizuje projekt indywidualnie i we własnym zakresie oraz samodzielnie odpowiada za powstanie zakładanych wskaźników produktu i rezultatu jak również utrzymanie trwałości projektu.

Powstałe w wyniku realizacji projektu ścieżki rowerowe będą nieodpłatnie udostępnione wszystkim użytkownikom.

Projekt związany jest z czynnościami nieopodatkowanymi.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, działanie 3.2 Infrastruktura okołoturystyczna, poddziałanie: 3.2.2 Infrastruktura okołoturystyczna - podmioty publiczne. Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie mają również zastosowania uregulowania § 21 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy te przewidują bowiem możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl