IBPP4/443-928/09/EJ - Możliwość obniżenia przez gminę kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu finansowanego ze środków Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-928/09/EJ Możliwość obniżenia przez gminę kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu finansowanego ze środków Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2009 r. (data wpływu 11 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z projektem pn. "Nowe kwalifikacje - Nowa praca. Kursy szkoleniowe dla mieszkańców B." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z projektem pn. "Nowe kwalifikacje - Nowa praca. Kursy szkoleniowe dla mieszkańców B.".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT od dnia 23 kwietnia 2004 r. W ramach zadań własnych wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Gmina otrzymała środki z Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego na realizację projektu pn. "Nowe kwalifikacje - Nowa praca. Kursy szkoleniowe dla mieszkańców B." realizowanego w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach, Działania 2.3 Reorientacja Zawodowa Osób Odchodzących z Rolnictwa. Beneficjenci ostateczni tegoż projektu uzyskali nieodpłatnie kwalifikacje prawa jazdy kat. C i C+E. Wnioskodawca z tegoż tytułu nie osiągnął żadnych dochodów. Gmina poniosła natomiast wydatki bieżące m.in. na zakup zestawu komputerowego wraz z oprogramowaniem (po zakończeniu projektu pozostał on własnością Gminy i nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT), zakup materiałów biurowych i promocyjnych, usługę przeprowadzenia szkolenia w zakresie prawa jazdy kat. C i C+E, przeprowadzenie badań lekarskich. Wszystkie poniesione przez Gminę wydatki związane z realizacją ww. projektu zostały udokumentowane fakturami VAT i nie służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług z tytułu sprzedaży, dzierżawy i najmu mienia komunalnego z tego tytułu występuje podatek VAT, które przekazuje na rachunek Urzędu Skarbowego w B.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją przedstawionego projektu, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z projektem...

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane zadanie polegające na organizacji kursów szkoleniowych prawa jazdy kat. C i C+E dla mieszkańców B. nie jest związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, dlatego też nie jest możliwe skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego ze względu na brak sprzedaży usług opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do 30 listopada 2008 r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina w ramach zadań własnych zrealizowała projekt pn. "Nowe kwalifikacje - nowa praca. Kursy szkoleniowe dla mieszkańców B." Beneficjenci tego projektu uzyskali nieodpłatnie kwalifikacje prawa jazdy kat. C i C+E. Gmina z tego tytułu nie osiągnęła żadnych dochodów. Wszystkie poniesione przez Gminę wydatki związane z realizacją projektu zostały udokumentowane fakturami VAT i nie służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT wykonywanym przez Wnioskodawcę.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z projektem, bowiem nie została w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl