IBPP4/443-927/09/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-927/09/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2009 r. (data wpływu 11 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne dokonywane w związku z realizacją pod nazwą "Adaptacja budynku Teatru i zaplecza magazynowo-warsztatowego dla potrzeb kulturalnych i turystycznych"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne dokonywane w związku z realizacją pod nazwą "Adaptacja budynku Teatru i zaplecza magazynowo-warsztatowego dla potrzeb kulturalnych i turystycznych".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Teatr, zwany dalej "Teatrem" jest wojewódzką samorządową instytucją kultury działającą na podstawie:

* ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.),

* ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.), ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.),

* statutu.

Zgodnie ze statutem do zakresu działania Teatru należy tworzenie i upowszechnianie kultury teatralnej poprzez przygotowywanie i wystawianie przedstawień teatralnych, w oparciu o zawodowych wykonawców i realizatorów.

Teatr może podejmować inne formy działalności artystycznej, mające na celu tworzenie i upowszechnianie kultury. Teatr prowadzi działalność edukacyjną, współpracując w szczególności ze szkołami i społecznym ruchem kulturalnym. Teatr może prowadzić działalność impresaryjną zgodnie z profilem artystycznym, a także udostępniać scenę do prezentacji operowych, operetkowych, teatralnych, estradowych innych instytucji kultury i zespołów w celu poszerzenia oferty repertuarowej. Teatr może prowadzić działalność gospodarczą.

Teatr w ramach prowadzonych scen świadczy między innymi następujące usługi:

* sprzedaż biletów na spektakle teatralne w formie indywidualnej i w formie ryczałtowej - PKWIU 92.31.2- opodatkowane stawką - 7%,

* współorganizację imprez artystycznych z innymi instytucjami kultury np. współorganizacja festiwali - PKWiU 92.31.21 - zwolnione,

* wynajem sceny dla spektakli prezentowanych przez inne teatry, operę itd. - PKWiU 92.32.10 - zwolnione,

* organizacja imprez okolicznościowych (jubileusze, Dni Świąteczne itd.) poprzez wynajem sceny wraz z widownią i zapleczem, zapewnienie obsługi technicznej, dekoracji sceny, cateringu, części artystycznej itd. - opodatkowane stawką 22%

Teatr będzie realizował projekt pt. "Adaptacja budynku Teatru i zaplecza magazynowo-warsztatowego dla potrzeb kulturalnych i turystycznych" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Inwestycja będzie polegała na rozbudowie i przebudowie oraz zmianie sposobu użytkowania budynku należącego do Teatru - Sceny, mającej na celu jego przystosowanie do obecnych standardów dla prowadzenia działalności scenicznej o nowatorskim wymiarze.

Efektem przeprowadzonych prac będzie:

* scena z widownią,

* garderoby dla aktorów oraz zaplecze socjalne dla widzów i aktorów (toalety, foyer, klubokawiarnia),

* sale prób.

Teatr jest czynnym podatnikiem VAT. Z uwagi na mieszany charakter sprzedaży (usługi opodatkowane stawką 22%, 7% oraz zwolnione) Teatr dokonuje odliczenia metodą wprost w odniesieniu do zakupów służących wyłącznie sprzedaży opodatkowanej oraz częściowego odliczenia podatku naliczonego w oparciu o proporcję obliczoną zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług w odniesieniu do zakupów służących sprzedaży mieszanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Teatrowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakupy inwestycyjne dotyczące adaptacji budynku sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia proporcją podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakupy inwestycyjne sfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1).

W związku z powyższym nabycie środka trwałego w całości lub części sfinansowanego z otrzymanej dotacji daje prawo podatnikowi do dokonania odliczenia w takim zakresie, w jakim środek trwały będzie wykorzystywany w działalności opodatkowanej.

W związku z faktem, że scena po modernizacji będzie wykorzystywana zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, jak i zwolnionych z opodatkowania - zdaniem Wnioskodawcy VAT naliczony od zakupów inwestycyjnych pokrytych dotacją będzie podlegał odliczeniu proporcją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W związku z powyższym w przypadkach gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, jest on zobowiązany do określenia wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

W takiej sytuacji zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, który stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. W art. 90 ust. 5-8 wskazano szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Teatr będzie realizował projekt pt. "Adaptacja budynku Teatru i zaplecza magazynowo-warsztatowego dla potrzeb kulturalnych i turystycznych" współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Inwestycja będzie polegała na rozbudowie i przebudowie oraz zmianie sposobu użytkowania budynku należącego do Teatru - sceny, mającej na celu jego przystosowanie do obecnych standardów dla prowadzenia działalności scenicznej o nowatorskim wymiarze.

Teatr jest czynnym podatnikiem VAT. Z uwagi na mieszany charakter sprzedaży (usługi opodatkowane stawką 22%, 7% oraz zwolnione) Teatr dokonuje odliczenia metodą wprost w odniesieniu do zakupów służących wyłącznie sprzedaży opodatkowanej oraz częściowego odliczenia podatku naliczonego w oparciu o proporcję obliczoną zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług w odniesieniu do zakupów służących sprzedaży mieszanej. Scena po modernizacji będzie wykorzystywana zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, jak i zwolnionych z opodatkowania.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w zakresie, w jakim zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym Wnioskodawca w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany jest do przyporządkowania w odpowiednich częściach podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu, opodatkowanej oraz działalności mieszanej).

Należy podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie wykorzystywał zmodernizowany budynek zarówno do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych od podatku, a jednocześnie nie będzie w stanie wyodrębnić całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących zakupy inwestycyjne dotyczące adaptacji budynku, zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 i 91 ustawy o VAT.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ zaznacza, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości stawek VAT i zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług, bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, w którym jednoznacznie wskazano, iż modernizowany budynek będzie wykorzystywany zarówno do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, jak i zwolnionych z opodatkowania. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl