IBPP4/443-926/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-926/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lipca 2010 r. (data wpływu 13 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach inwestycji pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach inwestycji pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 lipca 2010 r. (data wpływu 13 lipca 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 lipca 2010 r. znak: IBPP4/443-926/10/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej realizacji inwestycji pn. "...". Inwestycja po podpisaniu umowy ma być współfinansowana w 64% z Regionalnego Programu Operacyjnego, 36% ze środków budżetu Gminy. Faktury będą wystawiane na Gminę. Inwestycja jest realizowana ze względu na zalecenia pokontrolne Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska. Rekultywowany obiekt tj. wysypisko śmieci zostanie zamknięte a teren wysypiska przywrócony do stanu pierwotnego.

W piśmie z dnia 7 lipca 2010 r. Gmina wskazała, że zrekultywowany teren nie będzie w żaden sposób wykorzystywany przez Gminę do celów komercyjnych. Rekultywacja polegać będzie na przywróceniu terenu na cele przyrodnicze. Istniejąca pryzma śmieci zostanie uformowana, przykryta dwoma warstwami gleby (uszczelniająca i humusu). Następnie zostanie to obsiane mieszanką traw i obsadzone krzewami. Tak zrekultywowany teren powróci do stanu sprzed budowy tam wysypiska. Grunt po składowisku zostanie terenem zielonym. Gmina nie przewiduje, że teren ten będzie przedmiotem innych umów cywilnoprawnych generujących dla Gminy podatek należny. Teren ten będzie przeznaczony na cele przyrodnicze, a towary i usługi nabyte nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizowanym projektem Gmina będzie miała możliwość obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie będzie miała możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nie zostanie zachowany podstawowy warunek umożliwiający skorzystanie z tego prawa tj. bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jak wspomniano w opisanym stanie faktycznym obiekt zostanie zamknięty i Gmina nie będzie prowadziła w zakresie gospodarki odpadami czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r. zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, zieleni gminnej i zadrzewień (art. 7 ust. 1 pkt 3 i 12 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej realizacji inwestycji pn. "...". Inwestycja jest realizowana ze względu na zalecenia pokontrolne Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska. Rekultywowany obiekt tj. wysypisko śmieci zostanie zamknięte a teren wysypiska przywrócony do stanu pierwotnego. Rekultywacja polegać będzie na przywróceniu terenu na cele przyrodnicze. Istniejąca pryzma śmieci zostanie uformowana, przykryta dwoma warstwami gleby (uszczelniająca i humusu). Następnie zostanie to obsiane mieszanką traw i obsadzone krzewami. Tak zrekultywowany teren powróci do stanu sprzed budowy tam wysypiska. Grunt po składowisku zostanie terenem zielonym. Gmina nie przewiduje, że teren ten będzie przedmiotem innych umów cywilnoprawnych generujących dla Gminy podatek należny. Teren ten będzie przeznaczony na cele przyrodnicze, a towary i usługi nabyte nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną. Z treści wniosku wynika, że Gmina nie będzie prowadziła w zakresie gospodarki odpadami czynności opodatkowanych.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż nabyte towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie zostanie w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl