IBPP4/443-923/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-923/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2009 r. (data wpływu do tut. organu 7 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z wykonywaniem usług zdrowotnych w ramach projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 sierpnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z wykonywaniem usług zdrowotnych w ramach projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Szpital świadczy usługi zdrowotne, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z załącznikiem nr 4 poz. 9 PKWiU ex 85 ustawy o podatku od towarów i usług.

W 2005 r. Szpital w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego finansowanego ze środków unijnych, zakupił aparaturę medyczną według projektu pn. "...".

Celem projektu nie jest wykonywanie przez Szpital czynności opodatkowanych, na zakupionym sprzęcie Wnioskodawca wykonuje usługi z zakresu ochrony zdrowia sklasyfikowane w dziale 85 PKWiU, które z mocy ustawy podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Szpital Wojewódzki jest podatnikiem czynnym podatku VAT od 6 stycznia 1999 r. z tytułu wynajmu lokali hotelowych oraz wynajmu powierzchni dla osób fizycznych w celu prowadzenia działalności gastronomicznej. Deklaracje VAT-7 są składane co miesiąc w celu rozliczenia podatku należnego z tytułu wynajmu.

Aktualnie powstał wymóg przedłożenia w Wydziale Zarządzania Funduszami Europejskimi przy Urzędzie Wojewódzkim zaświadczenia, czy w odniesieniu do realizowanego projektu istniała możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Szpital Wojewódzki (Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej), korzystający z funduszy unijnych w odniesieniu do realizowanego projektu pn. "..." w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z wykonywaniem usług zdrowotnych w ramach tego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, Szpital świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia (PKWiU ex 85), które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku VAT. W ramach zakupionej aparatury medycznej wykonujemy usługi zdrowotne niepodlegające opodatkowaniu. Wobec powyższego naszym zdaniem w sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną nie mamy prawa do obniżenia kwoty podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 9 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU ex 85), z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego finansowanego ze środków unijnych, zakupił aparaturę medyczną według projektu pn. "...".

Szpital świadczy usługi zdrowotne, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z załącznikiem nr 4 poz. 9 PKWiU ex 85 ustawy o podatku od towarów i usług.

Celem projektu nie jest wykonywanie przez Szpital czynności opodatkowanych, na zakupionym sprzęcie Wnioskodawca wykonuje usługi z zakresu ochrony zdrowia sklasyfikowane w dziale 85 PKWiU, które z mocy ustawy podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż aparatura medyczna będzie w całości wykorzystywana do świadczenia usług w zakresie ochrony zdrowia, które jak sam wskazał Wnioskodawca, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zatem towary nabywane w związku z realizacją ww. projektu nie są związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "...". Tym samym nie ma on prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na opisie przedstawionego stanu faktycznego, w którym jednoznacznie wskazano, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, na potrzeby których zostało dokonane nabycie sprzętu medycznego, są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu stanu faktycznego i nie było przedmiotem oceny.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się ponadto, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany jakiegokolwiek elementu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku (w szczególności wykorzystywania aparatury diagnostyczno-leczniczej do wykonywania czynności opodatkowanych) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl