IBPP4/443-915/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-915/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2009 r. (data wpływu 6 sierpnia 2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących z tytułu sprzedaży "Ulotki kursowej" dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w sytuacji, gdy świadczone są także usługi polegające na organizowaniu zakładów bukmacherskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących z tytułu sprzedaży "Ulotki kursowej" dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w sytuacji, gdy świadczone są także usługi polegające na organizowaniu zakładów bukmacherskich. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 października 2009 r. (data wpływu 7 października 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-915/09/AZ z dnia 28 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.), a przeważający rodzaj jego działalności sklasyfikowany jest w PKD pod nr 92.71 Z - działalność związana z grami losowymi i zakładami wzajemnymi (około 99% obrotu). Działalność ta, to działalność bukmacherska polegająca na odgadywaniu zaistnienia różnych zdarzeń, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od umówionego, pomiędzy przyjmującym zakład a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej.

Ponadto w punktach przyjmowania zakładów Spółka prowadzi dodatkową działalność polegającą na sprzedaży pisma oznaczonego numerem ISSN o nazwie "Ulotka kursowa". Ulotka zawiera listę wydarzeń sportowych, spośród których uczestnicy gry wybierają i typują wyniki interesujących ich dyscyplin sportowych. Osiągane z tego rodzaju działalności obroty są znikome, a ich udział w obrotach ogółem nie przekracza rocznie 1%.

Spółka ujmuje obrót w raportach kasowych w kwocie brutto z poszczególnych punktów przyjmowania zakładów, a następnie w zbiorczym raporcie za poszczególne miesiące. Ponadto kwotę zbiorczą ujmuje się w fakturach wewnętrznych, określając osobno przedmiot sprzedaży - "ulotka kursowa".

W uzupełnieniu opisu stanu faktycznego wskazano właściwy symbol PKWiU dla "Ulotki kursowej": 22.13.10 "Gazety, magazyny i czasopisma ukazujące się rzadziej niż cztery razy w tygodniu" oraz dla usług polegających na organizowaniu zakładów bukmacherskich: 92.71.10 "Usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów".

W 2008 r. udział obrotów z tytułu sprzedaży przedstawiał się następująco:

Sprzedaż zwolniona (wymieniona w załączniku do rozporządzenia pod poz. 29 - Dz. U. Nr 228, poz. 1510) wynosiła 273 488 808 zł, natomiast sprzedaż ogółem wynosiła 276 338 870 zł. Wobec powyższego udział obrotów z tytułu sprzedaży usług zwolnionych w obrotach ogółem wynosi 98,97%.

Wnioskodawca wskazał, iż jego zdaniem, przed dniem 1 stycznia 2009 r. nie utracił prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzonej działalności za pomocą kas rejestrujących na podstawie przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2008 r. Jak również nie powstał w stosunku do Wnioskodawcy obowiązek ewidencjonowania na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510)

Stanowisko to zostało jednak zakwestionowane przez organy kontroli skarbowej (decyzja Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w Katowicach z 18 czerwca 2008 r. nr UKS2491/W2P3/42/18/08/024/018: decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 30 września 2008 r. nr PPI/1/4407-248/08 oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach (wyrok z 23 kwietnia 2009 r. sygn. akt III SA/GL 1393/08). Skarga kasacyjna na powyższy wyrok do tej pory nie została rozpatrzona.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących z tytułu sprzedaży "Ulotki Kursowej" dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w sytuacji, gdy świadczy także usługi polegające na organizowaniu zakładów bukmacherskich (92.71.1 PKWiU), na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych, które stanowią 99% całego obrotu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży (zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług) oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ustawa o podatku od towarów i usług używa w tym przypadku pojęcia obrót w rozumieniu, jaki nadał mu art. 29 ust. 1 - jako kwota należna z tytułu sprzedaży netto.

"Użycie przez ustawodawcę koniunkcji ma jeszcze jedną konsekwencję - a mianowicie w sytuacji, gdy nie występuje jeden z tych elementów, wówczas obowiązek stosowania ewidencji za pomocą kas nie występuje. To zaś oznacza w szczególności, iż podatnicy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione jak również podatnicy zwolnieni podmiotowo nie mają obowiązku instalowania kas rejestrujących i ewidencjonowania obrotu za ich pomocą" (T. Michalik, VAT. Komentarz. Rok 2007, Warszawa 2007, s. 851). Zwolnienia przedmiotowe odnoszą ten skutek, że konkretne usługi nie muszą być przez podatnika ewidencjonowane za pomocą kasy fiskalnej. Nie oznacza to wprawdzie bezwzględnego braku obowiązku podatnika do posługiwania się kasą rejestrującą bowiem jeżeli podatnik ten świadczy również inne usługi bądź sprzedaje inne towary niż objęte przedmiotowym zwolnieniem na rzecz osób wymienionych w art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług, wówczas spoczywa na nim w dalszym ciągu obowiązek rejestrowania takiej sprzedaży za pomocą kasy. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy udział sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych omawianym zwolnieniem przekracza 70% całości obrotów takiego podatnika. Jest to zwolnienie podmiotowe.

W myśl przepisu § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 228, poz. 1510) do dnia 31 grudnia 2009 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników sprzedających towary lub usługi wymienione w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług był wyższy niż 70%.

Istotą zwolnienia podmiotowego jest to, że podmioty świadczące te usługi nie mają w ogóle obowiązku ewidencjonowania jakichkolwiek wykonywanych przez siebie czynności za pomocą kasy. § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia mówi o obrotach ogółem podatnika z działalności wymienionej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Art. 111 ust. 1 ustawy wskazuje zaś na działalność polegającą na dokonywaniu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Czyli przepis ten odnosi się bezpośrednio do pojęcia "sprzedaży" w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy (odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów). Taką sprzedażą jest niewątpliwie działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach o niskich wygranych, mimo iż podlega opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

Artykuł 111 wskazuje bowiem na "sprzedaż" w rozumieniu tej ustawy. Taką wykładnię należałoby przyjąć mając na uwadze literalne brzmienie przepisu. Nie ma bowiem żadnych podstaw do ograniczenia zakresu pojęcia "sprzedaż" w rozumieniu art. 111 ustawy tylko do sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

To, że działalność podlega opodatkowaniu innym podatkiem niż podatek od towarów i usług nie powoduje, że działalność ta nie jest dostawą towarów czy świadczeniem usług, czyli sprzedażą (art. 2 pkt 22 ustawy). Tego rodzaju wniosek należy wyprowadzić z nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług dokonanej ustawą z dnia 7 listopada 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320) zmieniającej ustawę z dniem 1 stycznia 2009 r. Uchylenie art. 6 pkt 3 powoduje, że przepisy ustawy stosuje się również do działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie. W uzasadnieniu projektu ustawy nowelizującej jednoznacznie stwierdzono:

"Ponadto, w art. 6 ustawy proponuje się zmianę o charakterze celowościowo-technicznym dostosowującą systematykę ustawy do przepisów dyrektywy VAT 112/2006/WE, polegającą na skreśleniu z czynności wyłączonych z zakresu ustawy o podatku od towarów i usług działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie (art. 6 pkt 3) i uznaniu jej za działalność zwolnioną od podatku od towarów i usług. Zmiana ta ma charakter porządkujący, gdyż do tej pory działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych itp. nie podlegała co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co nie oznaczało, że podmioty prowadzące taką działalność nie wykonywały działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Proponowana zmiana jednoznacznie wskazuje, że działalność ta podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, przy czym jest z tego podatku zwolniona (art. 43 ust. 1 pkt 15 - pkt 33 projektu), co oznacza, że nadal brak jest obciążenia tej działalności podatkiem VAT."

Tym samym należy przyjąć, że Wnioskodawca świadczy usługi, które są objęte załącznikiem do rozporządzenia Ministra Finansów - około 99% obrotu, bowiem pod poz. 29 figurują "Usługi związane z rekreacją kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach".

Opierając się na wykładni językowej należy stwierdzić, że zwolnieniem objęte są wszystkie usługi związane z rekreacją kulturą i sportem poza tymi, które wprost z tego zwolnienia się wyłącza. Zatem usługi związane z grami losowymi i organizowaniem zakładów (92.71.1 PKWiU) bez wątpienia mieszczą się w zakresie poz. 29 załącznika do rozporządzenia. Gdyby tak nie było ustawodawca wskazałby niewątpliwie obok usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach, usługi związane z grami losowymi i organizowaniem zakładów jako usługi wyłączone ze zwolnienia.

W decyzji w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 3 lipca 2007 r. (PI/443-4/07/Z/03) na ten temat wypowiedziała się Izba Skarbowa w Gdańsku. Omawiane "zwolnienie podmiotowe uzależnione jest od osiągniętego obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. W związku z tym przepisem każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i wielkość uzyskanych obrotów. Kwotę obrotów uprawniających do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych".

Dalej w opinii czytamy "obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności), w ramach jednej firmy, posiadającej jeden numer NIP".

Mając na uwadze powyższe, na zadane pytanie w poz. 55, zdaniem Strony, należy odpowiedzieć w ten sposób, że nie ma obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących z tytułu sprzedaży "Ulotki kursowej" dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w sytuacji gdy Spółka świadczy także usługi polegające na organizowaniu zakładów bukmacherskich, na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych, a obrót z tytułu tej działalności przekracza 70% obrotów podatnika ogółem, z uwagi na treść § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Nie ma bowiem żadnych podstaw do tego by z ogólnego obrotu Spółki należało wyłączyć obrót osiągnięty w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Należy zaznaczyć, iż na podstawie art. 15 ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320) z dniem 1 stycznia 2009 r. wszedł w życie przepis art. 1 pkt 3 lit. b), którym uchylony został art. 6 ust. 3 ustawy o VAT, wskazujący, iż przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

Jednocześnie, z dniem 1 stycznia 2009 r. wprowadzono zapis w art. 43 ust. 1 pkt 15, którym objęto zwolnieniem od podatku działalność w ww. zakresie.

W świetle powyższego należy uznać, iż działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegająca opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie, od dnia 1 stycznia 2009 r. podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem znajdują zastosowanie dla tej działalności przepisy art. 111 ustawy o VAT dotyczące kas rejestrujących.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 7 pkt 3 ww. ustawy o VAT zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte zostało w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi sprzedaż objętą zakresem przedmiotowym załącznika do rozporządzenia, czyli zwolnioną przedmiotowo (§ 2 rozporządzenia), jak również sprzedaż towarów i usług nie objętą tym zakresem. W przypadku, gdy obok sprzedaży przedmiotowo zwolnionej występuje również sprzedaż niewyszczególniona w załączniku do ww. rozporządzenia zastosowanie mają przepisy § 3 ust. 1 pkt 1 - 3 dotyczące zwolnienia podmiotowego. Zwolnienie podmiotowe uzależnione jest od osiągniętego obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT był wyższy niż 70%.

Natomiast zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 4 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2008 r. sprzedaż, o której mowa w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w przypadkach gdy przewidywany przez podatnika udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy planowanych do zrealizowania do końca 2009 r. - będzie wyższy niż 70%.

W poz. 29 załącznika do ww. rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 92 - usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach. Zgodnie z objaśnieniami do załącznika ex dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Stosownie do zapisu § 3 ust. 2 pkt 1, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2009 r., jeżeli w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy albo niższy niż 70% - w przypadku podatników kontynuujących działalność lub rozpoczynających działalność w pierwszym półroczu 2009 r.

Należy również mieć na uwadze treść § 3 ust. 6 powołanego rozporządzenia, z którego wynika, iż zwolnień, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się do:

1.

podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2009 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia;

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2008 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2008 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2008 r.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi związane z grami losowymi i organizowaniem zakładów sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.71.1. (około 99% obrotu). Ponadto w punktach przyjmowania zakładów Spółka prowadzi dodatkową działalność polegającą na sprzedaży pisma oznaczonego numerem ISSN o nazwie "Ulotka kursowa". Ulotka zawiera listę wydarzeń sportowych, spośród których uczestnicy gry wybierają i typują wyniki interesujących ich dyscyplin sportowych. Osiągane z tego rodzaju działalności obroty są znikome, a ich udział w obrotach ogółem nie przekracza rocznie 1%.

W 2008 r. udział obrotów z tytułu sprzedaży przedstawiał się następująco:

Sprzedaż zwolniona (wymieniona w załączniku do rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. pod poz. 29 - Dz. U. Nr 228, poz. 1510) wynosiła 273 488 808 zł, natomiast sprzedaż ogółem wynosiła 276 338 870 zł. Wobec powyższego udział obrotów z tytułu sprzedaży usług zwolnionych w obrotach ogółem wynosi 98,97%.

Wnioskodawca wskazał, iż jego zdaniem, przed dniem 1 stycznia 2009 r. nie utracił prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzonej działalności za pomocą kas rejestrujących na podstawie przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2008 r. Jak również nie powstał w stosunku do Wnioskodawcy obowiązek ewidencjonowania na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510).

Ponieważ, jak wskazuje Wnioskodawca udział obrotów z tytułu sprzedaży usług zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania w obrotach ogółem jest wyższy niż 70% i wcześniej nie powstał wobec niego obowiązek ewidencjonowania, może on co do zasady skorzystać ze zwolnienia podmiotowego o którym mowa w § 3 ust. pkt 1 ww. rozporządzenia w pozostałym zakresie dokonywanej sprzedaży.

Jednakże, jak wynika z cytowanych przepisów, chcąc korzystać ze zwolnienia określonego w § 3 ust. 1 pkt 1, podatnik po każdym sześciomiesięcznym okresie sprzedaży w 2009 r. musi zbadać, czy w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, której dotyczą poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, był nadal wyższy niż 70%. W związku z powyższym, do wyliczenia struktury, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1, podatnik bierze ustalony w sześciomiesięcznych okresach sprzedaży w 2009 r. udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy.

Jeżeli udział ten będzie wyższy niż 70%, Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia określonego w przepisie § 3 ust. 1 pkt 1.

Tym samym w świetle obowiązujących od dnia 1 stycznia 2009 r. przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, stanowisko Wnioskodawcy, iż nie ma obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r., obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących z tytułu sprzedaży "Ulotki kursowej" dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w sytuacji gdy świadczy także usługi polegające na organizowaniu zakładów bukmacherskich, na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych, a obrót z tytułu tej działalności przekracza 70% obrotów podatnika ogółem i jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż przed dniem 1 stycznia 2009 r. nie utracił prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca przed dniem 1 stycznia 2009 r. nie utracił prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania prowadzonej działalności za pomocą kas rejestrujących na podstawie przepisów obowiązujących do dnia 31 grudnia 2008 r., jak również nie powstał w stosunku do Wnioskodawcy obowiązek ewidencjonowania na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510). Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności powstania wobec Wnioskodawcy obowiązku ewidencjonowania przed dniem 1 stycznia 2009 r., udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga, czy wobec Wnioskodawcy faktycznie wcześniej nie powstał obowiązek ewidencjonowania, bowiem jak wynika z treści art. 14b § 5 ustawy - Ordynacja podatkowa, nie wydaje się interpretacji indywidualnej w zakresie tych elementów stanu faktycznego, które w dniu złożenia wniosku o interpretację są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej albo gdy w tym zakresie sprawa została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Wnioskodawca nie może żądać od organu wydającego interpretację indywidualną zajęcia stanowiska w sprawie, która jest w toku lub została już rozstrzygnięta. Aby do wydania takiej interpretacji nie doszło, od wnioskodawcy wymaga się na podstawie art. 14 § 4 złożenia oświadczenia pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej. W razie złożenia fałszywego oświadczenia wydana interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl