IBPP4/443-913/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-913/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu 22 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 czerwca 2010 r. (data wpływu 2 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 czerwca 2010 r. (data wpływu 2 lipca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem zajmującym się m.in. popularyzacją wiedzy i inicjowaniem wspólnych przedsięwzięć w zakresie nauki, kultury, historii, gospodarki, społeczeństwa i polityki Polski i Niemiec. W związku z realizacją swych nieodpłatnych zadań statutowych Wnioskodawca realizował w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) projekt "..." finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznościowego (EFS). Celem projektu było podniesienie potencjału innowacyjności przedsiębiorstw z województwa przez wdrażanie innowacyjności i nawiązywanie współpracy ze środowiskiem akademickim. Projekt był realizowany poprzez przeprowadzenie spotkań eksperckich w przedsiębiorstwach z województwa, których celem miało być zaznajomienie przedsiębiorców z korzyściami płynącymi ze sporządzenia i wprowadzenia strategii rozwoju innowacyjności oraz zawiązywania współpracy z jednostkami badawczymi. Kolejnym działaniem było zorganizowanie wyjazdu studyjnego, którego celem miało być zapoznanie się z nowymi rozwiązaniami technologicznymi poprzez odwiedzenie firm, które już nawiązały współpracę z jednostkami badawczymi. Kolejnym z zadań projektu było stworzenie strony internetowej na której zamieszczone zostały materiały dotyczące wdrażania innowacyjności w Polsce. Beneficjentami projektu byli przedsiębiorcy z sektora MSP posiadający swoją siedzibę na terenie województwa. Udział w projekcie wzięło 30 przedsiębiorców (właścicieli lub przedstawicieli firmy). Udział beneficjentów w projekcie miał charakter nieodpłatny.

W piśmie z dnia 29 czerwca 2010 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że strona internetowa stworzona w ramach projektu miała charakter ogólnodostępny, a materiały udostępniano użytkownikom nieodpłatnie. Zakup towarów i usług dokonany w ramach projektu nie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną, projekt z założenia miał charakter niedochodowy, a tym samym nie powstała sprzedaż opodatkowana. Nieodpłatne usługi świadczone były w ramach zadań statutowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W związku z powyższym z uwagi na to, że udział beneficjentów w przedmiotowym projekcie miał charakter nieodpłatny, nie nastąpiło odpłatne świadczenie usług. Dlatego w związku z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach swych nieodpłatnych zadań statutowych zrealizował projekt pn. "...". Celem projektu było podniesienie potencjału innowacyjności przedsiębiorstw z województwa przez wdrażanie innowacyjności i nawiązywanie współpracy ze środowiskiem akademickim. Projekt był realizowany poprzez przeprowadzenie spotkań eksperckich w przedsiębiorstwach z województwa, których celem miało być zaznajomienie przedsiębiorców z korzyściami płynącymi ze sporządzenia i wprowadzenia strategii rozwoju innowacyjności oraz zawiązywania współpracy z jednostkami badawczymi. Kolejnym działaniem było zorganizowanie wyjazdu studyjnego, którego celem miało być zapoznanie się z nowymi rozwiązaniami technologicznymi poprzez odwiedzenie firm, które już nawiązały współpracę z jednostkami badawczymi. Kolejnym z zadań projektu było stworzenie strony internetowej na której zamieszczone zostały materiały dotyczące wdrażania innowacyjności w Polsce. Beneficjentami projektu byli przedsiębiorcy z sektora MSP posiadający swoją siedzibę na terenie województwa. Udział w projekcie wzięło 30 przedsiębiorców (właścicieli lub przedstawicieli firmy). Udział beneficjentów w projekcie miał charakter nieodpłatny. Strona internetowa stworzona w ramach projektu miała charakter ogólnodostępny, a materiały udostępniano użytkownikom nieodpłatnie. Zakup towarów i usług dokonany w ramach projektu nie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną, projekt z założenia miał charakter niedochodowy, a tym samym nie powstała sprzedaż opodatkowana. Nieodpłatne usługi świadczone były w ramach zadań statutowych.

W myśl powyższych przepisów oraz w oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż nabywane w ramach projektu towary i usługi, związane z realizacją ww. projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, bowiem nie została w omawianym przypadku spełniona podstawowa przesłanka pozytywna jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi, które zostaną zakupione w ramach przedmiotowego projektu nie będą generowały dla Wnioskodawcy sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności wykorzystywania zakupionych towarów do czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl