IBPP4/443-907/10/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-907/10/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach prowadzonego zadania inwestycyjnego pn. "..." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach prowadzonego zadania inwestycyjnego pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Od grudnia 2009 r. realizowane jest zadanie inwestycyjne pod nazwą "...". Zadanie finansowane jest ze środków gminy poprzez plan finansowy Wnioskodawcy, przy dofinansowaniu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Faktury dokumentujące nabywane usługi związane z realizacją zadania wystawiane są na Wnioskodawcę. Ośrodek nie posiada osobowości prawnej, w związku z czym wnioskodawcą o dofinansowanie jest Gmina B. Wnioskodawca jest jednostką budżetową gminy działającą w formie jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, będącą jednak odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca specjalizuje się zarządzaniem nieruchomościami gminnymi w zakresie sportu i rekreacji. Zarządzanie odbywa się na podstawie przekazania nieruchomości gminnych w odpłatny trwały zarząd na podstawie art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 i 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania inwestycyjnego są bezpośrednio związane z wykonywaniem przez Ośrodek na tym obiekcie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tzn. takich, których następstwem jest określenie przez Ośrodek podatku należnego VAT. Oprócz zarządzania obiektami gminnymi w zakresie sportu i rekreacji Wnioskodawca realizuje zadania statutowe polegające na organizowaniu nauk pływania, zaspakajanie potrzeb mieszkańców gminy w zakresie rehabilitacji, balneologii i fizykoterapii, udostępnianiem bazy sportowo-rekreacyjnej według zapotrzebowania społecznego klubom sportowym, placówkom oświatowym, organizacjom społecznym i zawodowym, osobom indywidualnym. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią działalność mieszaną tj. zwolnioną oraz opodatkowaną stawką 7% i 22%. Działalność zwolnioną stanowią nauki pływania, zabiegi lecznicze i rehabilitacyjne. Stawką 7% opodatkowane są wstępy na basen, siłownię, natomiast stawką 22% opodatkowane są usługi sauny, zajęcia aerobiku, wynajmu pomieszczeń i obiektów. Ośrodek rozlicza się w oparciu o strukturę sprzedaży, gdzie wysokość jej na rok bieżący stanowi 90%, czyli przysługuje Wnioskodawcy prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony o 90%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przedstawionych faktów przysługuje Wnioskodawcy prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach prowadzonego zadania inwestycyjnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, Ośrodkowi przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w fakturach wykonawców robót inwestycyjnych, gdyż z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do dalszego odliczenia przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Oznacza to zatem, że można odliczyć podatek naliczony, który jest związany z transakcją opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje zadanie inwestycyjne pn. "...". Świadczone przez Wnioskodawcę usługi stanowią działalność mieszaną tj. zwolnioną oraz opodatkowaną stawką 7% i 22%. Działalność zwolnioną stanowią nauki pływania, zabiegi lecznicze i rehabilitacyjne. Stawką 7% opodatkowane są wstępy na basen, siłownię, natomiast stawką 22% opodatkowane są usługi sauny, zajęcia aerobiku, wynajmu pomieszczeń i obiektów.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że nabywane towary i usługi w związku z realizacją zadania inwestycyjnego wykorzystywane będą zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT jak i czynności w związku, z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - zwolnionych od podatku VAT.

W przypadku gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi z podatku jak i opodatkowanymi zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i 91 ustawy o VAT, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zatem w świetle powyższego oraz w oparciu o przytoczone powyżej przepisy, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji w takiej części, w jakiej zakupy te związane są ze sprzedażą opodatkowaną zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Natomiast w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją obliczoną według zasad określonych przepisami art. 90 ustawy o VAT.

Należy podkreślić, iż zastosowanie proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT dla określenia kwoty podatku naliczonego do odliczenia możliwe jest tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie ma możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje.

Wnioskodawca w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego zobowiązany jest, do przyporządkowania w odpowiednich częściach podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności (w przedmiotowej sprawie zwolnionej, opodatkowanej oraz działalności mieszanej).

Skoro zatem przedmiotem realizowanego projektu jest termomodernizacja budynku krytej pływalni, a Wnioskodawca wykonuje działalność mieszaną tj. opodatkowaną oraz zwolnioną i rozlicza podatek naliczony w oparciu o strukturę sprzedaży (wysokość na rok bieżący 90%), to należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczania podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych na potrzeby realizowanego projektu towarów i usług, jednakże tylko w takiej części w jakiej są one związane z czynnościami opodatkowanymi, tj. w oparciu o współczynnik proporcji obliczony zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Organ podatkowy, bowiem nie może zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy wyrażonym we wniosku z dnia 15 czerwca 2010 r., zgodnie z którym przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy. Przepis ten normuje prawo do odliczenia całości podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług, natomiast w omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której nabywane towary służyć będą działalności "mieszanej" tj. zwolnionej i podatkowanej. Zatem Wnioskodawca chcąc skorzystać z przysługującego mu uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego z tytułu tych zakupów zobowiązany jest do uwzględnienia uregulowań art. 90 ustawy. Tak więc prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje Wnioskodawcy zgodnie z regulacjami art. 86 ust. 1 w związku z art. 90 ust. 1 i ust. 3.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl