IBPP4/443-90/14/LG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-90/14/LG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z 13 lutego 2014 r. (data wpływu 25 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z 28 maja 2014 r. (data wpływu 30 maja 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy gazu przeznaczonego do celów opałowych w procesach metalurgicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy gazu przeznaczonego do celów opałowych w procesach metalurgicznych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 28 maja 2014 r. będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 14 maja 2014 r. znak: IBPP4/443-90/14/LG.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Podatnik prowadzi działalność gospodarczą w postaci stalowni wytwarzając następujące wyroby hutnicze: Wlewki o przekroju kwadratowym prostokątnym i okrągłym odlewane na maszynie do ciągłego odlewania stali (kwadrat: 100/I00mm, 120/120mm, 140/140mm, 160/160mm, prostokąt 140/165mm, okrągły fi 170mm). Produkty te wytwarzane w procesie polegającym na topieniu złomu i innych materiałów żelazonośnych w piecu elektrycznym łukowym z dodatkowym wykorzystaniem energii chemicznej pochodzącej ze spalania gazu a następnie rafinacji płynnej stali na piecu kadziowym LHF oraz odlewaniu stali w postaci wlewków na maszynie do ciągłego odlewania stali. Do produkcji, tj. do roztapiania stali w piecu EAF, wygrzewania kadzi głównych i kadzi pośrednich przyjmujących roztopiona stal do celu produkcji wyrobów hutniczych wykorzystywany jest gaz o kodzie CN 2711 21 00.

Jak wynika z art. 2 pkt 1b ustawy wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Wobec powyższego niewątpliwie Podatnik wykorzystuje wyroby gazowe w rozumieniu ustawy.

Podatnik jest finalnym odbiorcą gazowym w rozumieniu art. 2 pkt 19a ustawy, gdyż nabywa wyroby gazowe na terenie kraju.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 13 podatnikiem akcyzy jest osoba prawna wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego nabytych w ramach zwolnienia z akcyzy wyrobów gazowych przeznaczonych dla celów opałowych w procesach metalurgicznych < art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy>, do innych celów niż zwolnione na ww. podstawie.

Zgodnie z art. 31b ust. 5 warunkiem ww. zwolnień jest określenie w umowie zawartej z dostawcą, że wyroby gazowe będą używane do ww. celów. Jednakże art. 2 ustawy zmieniającej ustawę o podatku akcyzowym (ostatnia zmiana) stanowi:

Artykuł 2. 1. W terminie do dnia 30 czerwca 2014 r. strony umowy, o której mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej, zawartej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dostosują tę umowę do warunku określonego w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1.

2. Warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej, nie stosuje się do umów, o których mowa w ust. 1, do dnia ich dostosowania, jednak nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2014 r.

Wobec powyższego podatnik złożył dostawcy wyrobów gazowych oświadczenie, w którym zawarł informację, że będzie wykorzystywał dostarczane wyroby gazowe dla celów opałowych w procesach metalurgicznych i oczekuje, że w terminie do 30 czerwca 2014 r. nie będzie mu naliczany przez dostawcę podatek akcyzowy oraz że do ww. terminu strony dostosują umowę do warunku przewidzianego ustawą.

Jako, że ustawa nie przewiduje definicji "wykorzystywania wyrobów gazowych dla celów opałowych w procesie metalurgicznym" może się okazać się, że Wnioskodawca błędnie rozumie to pojęcie i nabywając wyroby gazowe nie obłożone akcyzą (zwolnione) stanie się następnie (niejako automatycznie) Podatnikiem podatku akcyzowego.

Ponadto w piśmie z 28 maja 2014 r. Wnioskodawca wyjaśnił, że w sposób następujący klasyfikuje swoją działalność zgodnie z PKD i nie ma w tym zakresie wątpliwości (statystycznych): 24.10.Z Produkcja surówki, żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych.

Jako, że ww. kody i przypisane mu rodzaje działalności nie wymieniają nominalnie procesów metalurgicznych istnieje wątpliwość, czy procesami metalurgicznymi w rozumieniu ustawy akcyzowej (a nie w rozumieniu PKD) jest działalność wyżej wymieniona i przypisana do kodów PKD i taki cel ma właśnie wniosek o udzielenie interpretacji. Zdaniem Podatnika ww. kody PKD określają działalność będącą jednocześnie procesami metalurgicznymi, a wydanie interpretacji będzie miało na celu potwierdzenie tego stanowiska lub jego wykluczenie.

Pojęciem procesów metalurgicznych operuje ustawa akcyzowa, a skoro nie zawiera ona odpowiedniej definicji w tym zakresie - jak wskazuje Wnioskodawca - konieczne stało się właśnie wystąpienie z wnioskiem o interpretację.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1. Czy prowadzenie działalności gospodarczej w postaci stalowni i wytwarzając następujące wyroby hutnicze: Wlewki o przekroju kwadratowym prostokątnym i okrągłym odlewane na maszynie do ciągłego odlewania stali (kwadrat: 100/I00 mm, 120/120 mm, 140/140mm, 160/160 mm, prostokąt 140/165 mm, okrągły fi 170 mm) w procesie polegającym na topieniu złomu i innych materiałów żelazonośnych w piecu elektrycznym łukowym z dodatkowym wykorzystaniem energii chemicznej pochodzącej ze spalania gazu a następnie rafinacji płynnej stali na piecu kadziowym LHF oraz odlewaniu stali w postaci wlewków na maszynie do ciągłego odlewania stali, przy czym do produkcji, tj. wytopu i odlania roztopionej stali w celu produkcji ww. wyrobów hutniczych wykorzystywane są wyroby gazowe, przy założeniu zawarcia stosownej umowy z dostawcą (art. 31b ust. 5 ustawy), stanowi "wykorzystywanie wyrobów gazowych dla celów opałowych w procesie metalurgicznym" w rozumieniu ustawy i tym samym prowadzi do wniosku, że Wnioskodawca nie będzie podatnikiem podatku akcyzowego w tym zakresie.

2. Czy w okresie do 30 czerwca 2014 r. powiadomienie dotychczasowego dostawcy wyrobów gazowych o korzystaniu przez Wnioskodawcę ze zwolnienia na ww. podstawach jest wystarczające do domagania się od niego, by nie naliczał on Wnioskodawcy podatku akcyzowego od tych wyrobów.

Zdaniem Wnioskodawcy.

Na postawione w punkcie 1 pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej, tj. prowadząc działalność opisaną w pytaniu Wnioskodawca nie stanie się podatnikiem podatku akcyzowego, gdyż wykorzystuje on wyroby gazowe dla celów opałowych w procesie metalurgicznym (przy założeniu zawarcia stosownej umowy z dostawcą).

Opisana w niniejszym wniosku działalność Wnioskodawcy spełnia warunki procesu metalurgicznego.

Jako, że w wyniku ww. stanu faktycznego Wnioskodawca może stać się podatnikiem podatku akcyzowego (przy założeniu zawarcia stosownej umowy), gdyż wykorzystuje on wyroby gazowe dla celów opałowych w procesie metalurgicznym wymagana jest interpretacja tego wyrażenia. Słownikowa definicja metalurgii wygląda następująco (źródło: słownik PWN):

Metalurgia - nauka o metodach wytwarzania metali z rud, o sposobach ich oczyszczania i dalszej obróbki.

Definicja, którą można znaleźć w sieci wygląda następująco (źródło: Wikipedia):

Metalurgia - nauka o metalach, obejmująca m.in. obróbkę plastyczną, odlewnictwo, metaloznawstwo i metalurgię ekstrakcyjną. Przedmiotem badań metalurgii jest obróbka rud metali aż do produktu końcowego (np. kabel miedziany, drzwi samochodowe, profile aluminiowe). W języku potocznym utożsamiana jest często z hutnictwem, przy czym hutnictwo zajmuje się wyłącznie metalurgią ekstrakcyjną. Obecnie procesy ekstrakcji metali stanowią niewielki odsetek przedmiotów badań metalurgii, która skupia się głównie na przetwórstwie metali, czyli wytwarzaniu przedmiotów użytkowych.

Wnioskodawca zasięgnął również rady ośrodków akademickich (autorytetów z AGH) i uzyskał informację, że: Z punktu widzenia dyscypliny naukowej metalurgia obejmuje dwie zasadnicze grupy zagadnień: wytwarzanie stali w ciągu procesów mających na celu otrzymanie jej w formie ciała stałego oraz przetwarzanie zakrzepłej stali celem nadania jej odpowiednich własności oraz kształtu. Walcowanie na gorąco jest elementem przetwarzania stali i mieści się w tej definicji.

Z drugiej strony przetwórstwo stali obejmuje bardzo szeroki wachlarz procesów, z których nie każdy można, a nawet należy wiązać z metalurgią. Klasyfikując procesy przetwarzania stali nasuwa się następujący podział: przetwórstwo na gorąco, przetwórstwo na zimno, a w ramach tego ostatniego można jeszcze wyróżnić przetwórstwo wstępne i głębokie. Przeróbka plastyczna na gorąco jest procesem, w którym otrzymuje się półprodukt lub produkt finalny o małym stopniu przetworzenia. Stąd wynika wniosek, ze powinna być ona zaliczona jako element procesu metalurgicznego. Do procesów poza ciągiem metalurgicznym można, zaliczyć niektóre technologie reprezentujące niemal wyłącznie przetwórstwo na zimno.

Nadmienić trzeba, że przedmiot działalności Wnioskodawcy jest objęty nauczaniem na wydziałach metalurgii ośrodków akademickich.

Wobec powyższego działalność Wnioskodawcy spełnia cechy procesu metalurgicznego.

Jednocześnie jasnym jest, że skoro wyroby gazowe są wykorzystywane do wytapiania i odlania stali, który umożliwia zainicjowanie i kontynuowanie procesu metalurgicznego, to wyroby te są wykorzystywane dla celów opałowych w tym procesie.

Wnioskodawca twierdzi, że na postawione w punkcie 2 pytanie należy udzielić odpowiedzi twierdzącej, tj. do czasu zawarcia umowy (30 czerwca 2014 r.) Wnioskodawca ma prawo domagać się od dostawcy obniżenia ceny o podatek akcyzowy na podstawie złożonego mu oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów gazowych na cele związane ze zwolnieniem z akcyzy, a dostawca ma obowiązek honorować to oświadczenie. W inny bowiem sposób dostawca nie jest w stanie ustalić, czy zwolnienie przysługuje, czy nie (nie zawierając póki co umowy). Z drugiej strony, gdyby oświadczenie okazało się niezgodne z rzeczywistością Ustawa przewiduje stosowny mechanizm polegający na tym, ze Podatnikiem (w związku ze złamaniem zasad zwolnienia) staje się odbiorca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w postaci stalowni wytwarzając wyroby hutnicze. Produkty te wytwarzane w procesie polegającym na topieniu złomu i innych materiałów żelazonośnych w piecu elektrycznym łukowym z dodatkowym wykorzystaniem energii chemicznej pochodzącej ze spalania gazu a następnie rafinacji płynnej stali na piecu kadziowym LHF oraz odlewaniu stali w postaci wlewków na maszynie do ciągłego odlewania stali. Do ich produkcji, tj. do roztapiania stali w piecu EAF, wygrzewania kadzi głównych i kadzi pośrednich przyjmujących roztopioną stal, wykorzystywany jest gaz o kodzie CN 2711 21 00. Wnioskodawca klasyfikuje swoją działalność zgodnie z PKD do 24.10.Z Produkcja surówki, żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych. Wnioskodawca jest finalnym odbiorcą gazowym. Wnioskodawca złożył dostawcy wyrobów gazowych oświadczenie, w którym zawarł informację, że będzie wykorzystywał dostarczane wyroby gazowe dla celów opałowych w procesach metalurgicznych.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku akcyzowym nie definiują pojęcia "procesy metalurgiczne", nie odwołują się także w powyższym zakresie wprost do innych aktów prawnych. Zasadnym jest jednak w tym zakresie odwołanie się do definicji sformułowanej w innych aktach prawnych, tj. do wyjaśnień zawartych w Polskiej Klasyfikacji Działalności według Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 251, poz. 1885) czy też do kodów Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Klasyfikacja PKD została opracowana na podstawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev 2, wprowadzonej rozporządzeniem (WE) Nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev 2 i zmieniającym rozporządzenie Rady (EWG) Nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.Urz.UE.L 393/1 z 30 grudnia 2006 r.).

Zgodnie z wyjaśnieniami do Działu 24 (Produkcja metali) rozporządzenia w sprawie PKD dział ten obejmuje:

* wytapianie i/lub oczyszczanie metali żelaznych i nieżelaznych z rudy, surówki lub złomu przy zastosowaniu procesów elektrometalurgicznych i innych technik metalurgicznych,

* wytwarzanie stopów i nadstopów metali poprzez dodanie pierwiastków chemicznych do czystych metali.

Wyrób powstały w wyniku wytapiania i oczyszczania, występujący zazwyczaj w formie wlewków, jest poddany operacji walcowania, ciągnienia i wytłaczania w celu otrzymania arkuszy, blach, taśm, prętów, drutów lub rur, tub i profili drążonych, a w formie ciekłej, przeznaczony jest do produkcji odlewów i części z metalu.

Natomiast podklasa 24.10.Z Produkcja surówki, żelazostopów, żeliwa i stali oraz wyrobów hutniczych obejmuje:

* obsługę wielkich pieców, stalowni konwertorowej, stalowni elektrycznej, walcowni i walcarek wykańczających,

* produkcję surówki odlewniczej i surówki zwierciadlistej w gąskach, blokach i pozostałych formach podstawowych,

* produkcję żelazostopów,

* produkcję żeliwa lub stali przez bezpośrednią redukcję rud żelaza lub innych gąbczastych produktów zawierających żelazo,

* produkcję żelaza wyjątkowej czystości w procesie elektrolizy lub innych procesach chemicznych,

* przetapianie wybrakowanych wlewków z żeliwa lub stali,

* produkcję granulatu i proszku z żeliwa lub stali,

* produkcję stali w postaci wlewków i innych form podstawowych,

* produkcję półproduktów z żeliwa lub stali,

* produkcję wyrobów płaskich walcowanych na gorąco i na zimno ze stali,

* produkcję sztab i prętów, ze stali, walcowanych na gorąco,

* produkcję kątowników, kształtowników i innych profili otwartych ze stali walcowanych na gorąco,

* produkcję ścianek szczelnych (grodzie) i kształtowników spawanych,

* produkcję elementów konstrukcyjnych torów kolejowych ze stali.

Podklasa ta nie obejmuje produkcji prętów poprzez ciągnienie na zimno, sklasyfikowanej w 24.31.Z.

Tym samym zakres czynności, które zgodnie z Klasyfikacją PKD wchodzą w skład produkcji metali, a tym samym do "procesów metalurgicznych" jest bardzo rozległy.

Ponadto do określenia pojęcia "procesy metalurgiczne" należy się także posiłkować definicjami zawartymi w odrębnej literaturze. Zgodnie z definicja zawartą w publikacji "Technologia ogólna: podstawy technologii mechanicznych" pod red. Aleksandra Góreckiego - procesy metalurgiczne są to procesy otrzymywania surówki w podwyższonych temperaturach, najczęściej w wyniku redukcji tlenków. Za procesy metalurgiczne uważa się procesy polegające na otrzymywaniu rafinacji oraz przetwarzaniu metali i ich stopów m.in. przy użyciu prądu elektrycznego.

Tym samym na podstawie powyższego pod pojęciem "proces metalurgiczny" należy rozumieć całość czynności, niezbędnych w procesach związanych z produkcją metali i wyrobów metalowych.

Mając powyższe na uwadze, przedstawiony przez Wnioskodawcę proces produkcji wyrobów stalowych, klasyfikowany do PKD 24.10Z - w którym następuje roztapianie stali, jej rafinacja oraz odpowiednie jej formowanie - pozwala uznać, że proces ten mieści się w pojęciu procesów metalurgicznych, o którym mowa w ustawie o podatku akcyzowym.

Tym samym zatem zużycie wyrobów gazowych w tym procesie metalurgicznym do wygrzewania kadzi głównych i kadzi pośrednich przyjmujących roztopioną stal do celów produkcji wyrobów hutniczych, objęte będzie zwolnieniem z akcyzy w oparciu o art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy.

Przedmiotem wniosku jest możliwość zastosowania zwolnienia wobec zużywanego przez Wnioskodawcę gazu o kodzie CN 2711 21 00 do celów opałowych w procesach produkcyjnych, tj. w procesach metalurgicznych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.) wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Przez wyroby gazowe - w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy - rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2, a zatem z wyłączeniem paliw silnikowych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy za finalnego nabywcę gazowego uznaje się podmiot, który:

a.

nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b.

posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Zgodnie z art. 9c ust. 1 ustawy w przypadku wyrobów gazowych - przez które rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00 (art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy) - przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1.

nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3.

import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5.

użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

a.

uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

b.

jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

c.

nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych, zgodnie z art. 9c ust. 4 i 5 ustawy, sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu oraz może zażądać od nabywcy przedstawienia potwierdzenia przyjęcia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy, a w razie odmowy jego przedstawienia przez nabywcę - może odmówić sprzedaży wyrobów gazowych po cenie nieuwzględniającej akcyzy.

Obrót wyrobami gazowymi w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

Na podstawie art. 11b ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:

1.

nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2.

wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;

3.

powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4.

użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.

Należy zatem mieć na uwadze, że w przypadku gdy Wnioskodawca zużywa wyrób gazowy, nabyty z zastosowanym przez sprzedawcę zwolnieniem z akcyzy, do celów innych niż zwolnione stanie się on - zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 13 w zw. z art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy - podatnikiem podatku akcyzowego obowiązanym do rozliczenia i zapłaty należnego podatku akcyzowego.

Zgodnie bowiem z treścią przepisu art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Stosownie zaś do art. 31b ust. 1 zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych:

1.

do przewozu towarów i pasażerów koleją;

2.

do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;

3.

w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb oraz w leśnictwie;

4.

w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej;

5.

przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do postanowień art. 31b ust. 5 ustawy, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Powyższy warunek wskazuje na obowiązek określenia w umowie, zawartej między sprzedawcą a nabywcą, zwolnienia, w ramach którego nastąpi zużycie tych wyrobów.

Ponadto w myśl art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym z dnia 27 września 2013 r. (Dz. U. z 2013 r. poz. 1231) w terminie do dnia 30 czerwca 2014 r. strony umowy, o której mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, zawartej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dostosują tę umowę do warunku określonego w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1. Warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, nie stosuje się do umów, o których mowa w ust. 1, do dnia ich dostosowania, jednak nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2014 r.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca w celu nabycia wyrobów gazowych z zastosowaniem zwolnienia z akcyzy winien zawrzeć ze sprzedawcą umowę w której określi, że nabywane wyroby będą wykorzystywane w procesach metalurgicznych.

Zwalnia się zatem od akcyzy (przy zachowaniu wskazanych warunków) czynność podlegającą opodatkowaniu (tekst jedn.: sprzedaż), której przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do określonych celów opałowych. W rozpatrywanym przypadku celem zwolnienia jest zużycie w procesach metalurgicznych. Skoro Wnioskodawca zużywa gaz do celów opałowych w procesach metalurgicznych to podlega on zwolnieniu z podatku akcyzowego.

Tym samym zużycie przez Wnioskodawcę wyrobów gazowych nabytych z zastosowaniem zwolnienia do celów opałowych w procesach metalurgicznych nie będzie skutkowało powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania nr 1 jest prawidłowe.

Odnośnie pytania nr 2 - słusznie zauważył Wnioskodawca - że do czasu zawarcia umowy, tj. do 30 czerwca 2014 r., Wnioskodawca ma prawo domagać się od dostawcy obniżenia ceny o podatek akcyzowy na podstawie złożonego mu oświadczenia o przeznaczeniu wyrobów gazowych na cele związane ze zwolnieniem z akcyzy.

Na podstawie złożonego oświadczenia - w którym Wnioskodawca wskazuje, że nabywane wyroby gazowe są przeznaczone do celów opałowych w procesach metalurgicznych czyli do celów objętych zwolnieniem z akcyzy w oparciu o art. 31b ust. 1 pkt 4 ustawy - podmiot dokonujący sprzedaży tych wyrobów, będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z akcyzy.

Tym samym - do czasu zawarcia umowy, nie dłużej niż do 30 czerwca 2014 r. - złożenie stosownego oświadczenia sprzedawcy wyrobów gazowych jest wystarczającym dokumentem umożliwiającym dostawcy dokonanie sprzedaży wyrobów gazowych z zastosowaniem zwolnienia.

Prawidłowe jest także stanowisko Wnioskodawcy, że gdyby oświadczenie okazało się niezgodne z rzeczywistością, to Wnioskodawca jako podmiot zużywający wyroby gazowe (nabyte z zastosowanym przez sprzedawcę zwolnieniem z akcyzy) do celów innych niż zwolnione stanie się podatnikiem podatku akcyzowego. Podstawą powyższego jest wskazany wcześniej art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy akcyzowej.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Zatem oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznaje się je za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, że niniejsza interpretacja nie wywołuje skutków podatkowoprawnych względem dostawcy gazu na rzecz Wnioskodawcy, albowiem to nie on wystąpił z wnioskiem o wydanie na jego rzecz interpretacji w zakresie jego praw lub obowiązków (dotyczących jego uprawnień lub obowiązków) w zakresie podatku akcyzowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl