IBPP4/443-889/11/MN - Prawo jednostki samorządu terytorialnego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na organizację imprez kulturalnych, współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-889/11/MN Prawo jednostki samorządu terytorialnego do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na organizację imprez kulturalnych, współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) oraz pismem z dnia 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu 3 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pod nazwą: "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pod nazwą: "XXX". Wniosek został pismem z dnia 2 sierpnia 2011 r. (data wpływu 3 sierpnia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie doprecyzowany w piśmie z dnia 2 sierpnia 2011 r.):

Zarząd Województwa dokonał wyboru projektów kwalifikujących się do dofinansowania w zakresie działania 4.3 "Promocja kultury" Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wśród wybranych projektów znajduje się projekt Wnioskodawcy "XXX" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Bezpośrednim beneficjentem projektu, finansującym inwestycję jest Powiat. Beneficjentami pośrednimi są mieszkańcy powiatu.

Zadanie nieinwestycyjne "XXX" obejmuje zorganizowanie imprez kulturalnych (dla potrzeb wskaźnika produktu przyjęto 2 imprezy), mających na celu wzrost rozpoznawalności oferty kulturalnej Powiatu. Realizacja zamierzeń, poprzedzona promocją (m.in. ogłoszenia w radiu, prasie lokalnej i regionalnej) sprzyjać będzie popularyzacji tradycji i kultury tego regionu, integracji mieszkańców wszystkich zróżnicowanych gmin Powiatu, zwiększeniu uczestnictwa odbiorców projektu w wydarzeniach artystycznych, rozwojowi kultury i integracji środowisk twórczych, promowaniu inicjatyw lokalnych, zwiększaniu świadomości o Powiecie.

W ramach projektu zaplanowano realizację następujących zadań:

* Organizacja Przeglądu Zespołów Artystycznych w dniu 28 sierpnia 2010 r.,

* Organizacja Dożynek w dniu 29 sierpnia 2010 r.

Wartość zadania inwestycyjnego wynosi 106.209,00 zł z czego 85,00% to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Efekt osiągnięty wskutek realizacji projektu nie będzie generował przychodów dla Powiatu. W przyszłości nie będą zawierane umowy cywilnoprawne stanowiące źródło przychodów powiatu. Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych obrotów z tytułu wykorzystywania mienia powstałego w trakcie realizacji projektu. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, Powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie zaś z art. 4 ww. ustawy powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklarację VAT-7. Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "XXX".

W związku z realizacją ww. projektu Wnioskodawca dokonał zakupu towarów i usług. Wydatki poniesione na powyższe towary i usługi zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 2 sierpnia 2011 r.):

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu "XXX".

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 2 sierpnia 2011 r.):

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Powiat zrealizował projekt pn. "XXX", który obejmuje realizację następujących zadań:

* Organizacja Przeglądu Zespołów Artystycznych w dniu 28 sierpnia 2010 r.,

* Organizacja Dożynek w dniu 29 sierpnia 2010 r.

Efekt osiągnięty wskutek realizacji projektu nie będzie generował przychodów dla Powiatu. W przyszłości nie będą zawierane umowy cywilnoprawne stanowiące źródło przychodów powiatu. Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych obrotów z tytułu wykorzystywania mienia powstałego w trakcie realizacji projektu. Produkty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca dokonał zakupu towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu. Wydatki poniesione na powyższe towary i usługi zostały udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie będzie miał więc możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "XXX".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl