IBPP4/443-888/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-888/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2009 r. (data wpływu 30 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 13 sierpnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Budowa sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Budowa sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 13 sierpnia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe):

Projekt pn. "Budowa sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy" jest pierwszym projektem regulującym gospodarkę wodno-ściekową na terenie Gminy.

Projekt zlokalizowany jest w województwie, powiecie w Gminie i swoim zasięgiem obejmuje 4 sołectwa Gminy. Obszar niniejszych sołectw jak i teren całej gminy stanowi zgodnie z Rozporządzeniem Wojewody z dnia 14 czerwca 2007 r. Aglomeracje o RLM - 1.700.000.

Zakres przedmiotowy Projektu został podzielony na 3 zadania:

* zad. 1 - Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości - część I - termin realizacji do 31 sierpnia 2009 r. (kolektory grawitacyjne - 4.074 km, kolektory grawitacyjne boczne - 0,200 km, kolektory tłoczne - 0 km),

* zad. 2 - Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowościach - część I - termin realizacji do 30 września 2010 r. (kolektory grawitacyjne - 2.796 km, kolektory grawitacyjne boczne - 0,253 km, kolektory tłoczne - 0,447 km, pompownie sieciowe - 1 szt.),

* zad. 3 - Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowościach - pozostała cześć. Termin realizacji 30 czerwca 2012 r. z dopuszczeniem składania ofert częściowych na 4 wydzielone działania (kolektory grawitacyjne - 17,812 km, kolektory grawitacyjne boczne - 1,194 km, kolektory tłoczne 4,707 km, pompownie sieciowe - 8 szt.).

Po przeprowadzeniu procedury przetargowej i podpisaniu umów z wykonawcami Gmina obecnie jest w trakcie realizacji zad. 1 i zad 2.

Realizacja zadania obejmuje wykonanie głównych kolektorów grawitacyjnych, tłocznych oraz kolektorów bocznych do granic nieruchomości objętych dokumentacją projektową jak również wykonanie pompowni sieciowych.

Ścieki z obszaru realizacji projektu kierowane będą na oczyszczalnię ścieków zarządzaną przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (MPWiK).

Równocześnie Projekt jest przedmiotem wniosku aplikacyjnego do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (Fundusz Spójności), Priorytet I "Gospodarka wodno - ściekowa" działanie 1.1 Gospodarka wodno ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM.

W dniu 25 czerwca 2009 r. Gmina otrzymała potwierdzenie nr. Instytucji Pośredniczącej w sprawie przyznania dofinansowania Gminie na realizację projektu pn. "Budowa sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy".

Warunkiem zawarcia umowy o dofinansowanie Projektu z Funduszu Spójności jest m.in. aktualizacja danych finansowych (kosztów projektu) dotyczących obecnego stanu prac i przeprowadzenie kolejnej analizy finansowej dla projektu. Po zawarciu umowy o dofinansowanie zostanie przeprowadzona procedura przetargowa i Gmina przystąpi do realizacji zadania nr 3.

Po realizacji kolejnych zadań powstała infrastruktura (sieć kanalizacyjna) zostanie:

* nieodpłatnie przekazana - powierzona do eksploatacji na podstawie porozumienia Gminie Miejskiej w jako wykonanie zadań publicznych w ramach gospodarki wodno-ściekowej. Podmiotem bezpośrednio obsługującym i eksploatującym sieć kanalizacyjną będzie MPWiK lub

* nieodpłatnie przekazana do obsługi i eksploatacji na podstawie umowy użyczenia MPWiK.

Po wybudowaniu-sieć kanalizacyjna zostanie nadal własnością Gminy.

Wydatki poniesione na przedmiotową inwestycję są i będą udokumentowane fakturami VAT.

Deklaracje VAT-7 składane są przez Urząd Gminy, Gmina, NIP

W piśmie z dnia 11 sierpnia 2009 r. Wnioskodawca wskazał, że Gmina nie udostępnia i nie będzie udostępniać odpłatnie składników majątkowych np: poprzez ich najem, dzierżawę, wniesienie aportem.

Nie występuje i nie wystąpi związek nabywanych towarów i usług w ramach realizowanego projektu ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Realizacja inwestycji nie generuje efektów ekonomicznych mierzonych zyskiem wyliczanym w kolejnych latach eksploatacji, jest dla Gminy jedynie kosztem (związanym z budową) w całości obciążającym kolejne budżety.

Inwestycja po zrealizowaniu zostanie nieodpłatnie przekazana do użytkowania innemu podmiotowi, posiadającemu swój NIP, tym samym użyczony majątek będzie wykorzystywany do czynności odpłatnych we własnym imieniu przez inny podmiot, a nie przez Gminę.

Przedmiotowy projekt jest i będzie realizowany w ramach zadań własnych Gminy art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym - w szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 11 sierpnia 2009 r.):

Czy Wnioskodawca ma i będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 11 sierpnia 2009 r.) nie ma i nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Ww. przepis jest powtórzeniem w niezmienionym brzmieniu obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r. przepisu § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.)

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 cyt. ustawy, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 11a ust. 3 cyt. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o wójcie, należy przez to rozumieć także burmistrza oraz prezydenta miasta.

W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i nie podzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy. Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) wynika, iż w ramach swoich zadań własnych realizuje inwestycję pn. "Budowa sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy".

Jego realizacja obejmuje wykonanie głównych kolektorów grawitacyjnych, tłocznych oraz kolektorów bocznych do granic nieruchomości objętych dokumentacją projektową jak również wykonanie pompowni sieciowych.

Wydatki poniesione na przedmiotową inwestycję są i będą udokumentowane fakturami VAT.

Ścieki z obszaru realizacji projektu kierowane będą na oczyszczalnię ścieków - Kujawy zarządzaną przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (MPWiK).

Gmina nie udostępnia i nie będzie udostępniać odpłatnie składników majątkowych np: poprzez ich najem, dzierżawę, wniesienie aportem.

Nie występuje i nie wystąpi związek nabywanych towarów i usług w ramach realizowanego projektu ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Po realizacji kolejnych zadań powstała infrastruktura (sieć kanalizacyjna) zostanie:

* nieodpłatnie przekazana - powierzona do eksploatacji na podstawie porozumienia Gminie Miejskiej. Podmiotem bezpośrednio obsługującym i eksploatującym sieć kanalizacyjną będzie MPWiK, lub

* nieodpłatnie przekazana do obsługi i eksploatacji na podstawie umowy użyczenia MPWiK.

- Po wybudowaniu-sieć kanalizacyjna zostanie nadal własnością Gminy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 cyt. ustawy). Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy za odpłatne świadczenie usług uznaje się także nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych co prawda nieodpłatnie, ale w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne przekazanie powstałej infrastruktury na podstawie umowy użyczenia MPWiK w lub do eksploatacji Gminie Miejskiej na podstawie porozumienia) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Gminę działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych) brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego przekazania jako odpłatnego świadczenia usług.

Tym samym czynność ww. nieodpłatnego przekazania powstałej infrastruktury, jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z treści wniosku wynika, iż projekt nie będzie generował żadnych przychodów a ponadto nie występuje i nie wystąpi związek nabywanych towarów i usług w ramach realizowanego projektu ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Tym samym realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, iż niniejszą interpretację indywidualną wydano w aktualnie obowiązującym stanie prawnym oraz przy założeniu, iż faktycznie mienie powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu, tj. kanalizacja sanitarna wraz z kolektorami i pompowniami, zostanie nieodpłatnie przekazane przez Wnioskodawcę do eksploatacji Gminie lub MPWiK w, tj. Wnioskodawca nie będzie w żaden sposób wykorzystywał powstałego mienia do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dodatkowo podkreślenia wymaga, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej dokonano oceny prawnej tylko w kwestii wyczerpująco przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujący w tym zakresie stan prawny w dniu dokonywania oceny (tj. w oparciu o aktualnie obowiązujący stan prawny). Organ podatkowy nie jest w stanie przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym za rok czy dwa lata oraz czy nie nastąpią zmiany w przedstawionym zdarzeniu przyszłym. Wobec tego niniejsza interpretacja zachowa swą aktualność tylko w przypadku gdy nie ulegnie zmianie aktualnie obowiązujący stan prawny oraz nie wystąpią zmiany w przedstawionym przez Wnioskodawcę zdarzeniu przyszłym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl