IBPP4/443-884/10/AŚ - Prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w związku z remontem dróg powiatowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-884/10/AŚ Prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w związku z remontem dróg powiatowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 czerwca 2010 r. (data wpływu 17 czerwca 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 lipca 2010 r. (data wpływu 29 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2010 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 26 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest budżetową jednostką organizacyjną wykonującą z upoważnienia Zarządu Powiatu zarząd drogami powiatowymi w zakresie: planowania, budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg powiatowych zgodnie z ustawą o drogach publicznych.

Projekt pn. "..." złożony w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007- 2013, Priorytet VII - Transport, Działanie 7.1 - Modernizacja i rozbudowa sieci drogowej, Poddziałanie 7.1.2 - Modernizacja i rozbudowa infrastruktury uzupełniającej kluczową sieć drogową.

Przedmiotem umowy o dofinansowanie będzie poprawa stanu dróg powiatowych na odcinku Z - W - D- B - W - D, Gmina P, Gmina O, Gmina L, woj.

Projekt jest zaplanowany do realizacji w 2011 r..

Uzasadnieniem dla realizacji projektu jest zły stan techniczny - występują ubytki oraz nierówności, źle funkcjonuje również system odwodnienia. Inwestycja obejmuje przebudowę 3 odcinków o łącznej długości 6,34 km dróg powiatowych, wykonanie zjazdów indywidualnych oraz przebudowę poboczy o łącznej długości 6,34 km Projektowana droga powiatowa będzie realizowana w szerokościach pasa drogowego. Po przebudowie będzie przeznaczona do obsługi kategorii ruchu.... Efektem wykonania nowej nawierzchni będzie skrócenie czasu podróży. Realizacja projektu wyeliminuje także problemy związane z niekorzystnym oddziaływaniem pojazdów poruszających się po nierównej nawierzchni na środowisko naturalne. Nowa nawierzchnia wpłynie pozytywnie na zmniejszenie poziomu emitowanego hałasu, z kolei większa płynność ruchu pojazdów po przebudowanym odcinku przyczyni się do ograniczenia emisji spalin.

Reasumując inwestycja służy lokalnej społeczności i za korzystanie z przebudowanej drogi Wnioskodawca nie pobiera i nie będzie pobierał opłat. Wydatki związane z realizacją projektu zostaną poniesione w 2010 r..

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT od 4 grudnia 2006 r., z tytułu otrzymywania opłat za najem, dzierżawę, a także nieregularną sprzedaż majątku powiatu, m.in. złom, drewno. Do 25 - każdego miesiąca zostaje składana deklaracja VAT-7.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do wykonywania żadnych czynności opodatkowanych.

Przebudowane drogi będą ogólnodostępne, publiczne oraz nieodpłatnie udostępniane użytkownikom.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy inwestycja służy lokalnej społeczności, a podatnik do wykonywania czynności opodatkowanych nie korzysta z żadnych opłat z oddanej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy będzie nabywcą towarów i usług, które nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, gdyż z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku o towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wynika, że prawo do takiego odliczenia przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oznacza to zatem, że można odliczyć podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Zasada ta wyłącza możliwość dokonania odliczeń podatku nauczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Takie stanowisko podatnika jest podyktowane faktem, iż przebudowana droga nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca jako jednostka organizacyjna Powiatu korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych, a więc tym samym na mocy art. 86 ust. ustawy, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego wynikającego faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. "..." w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007- 2013.

Przedmiotem umowy o dofinansowanie będzie poprawa stanu dróg powiatowych na odcinku Z - W - D- B - W - D, Gmina P, Gmina O, Gmina L, woj....

Uzasadnieniem dla realizacji projektu jest zły stan techniczny - występują ubytki oraz nierówności, źle funkcjonuje również system odwodnienia. Inwestycja obejmuje przebudowę 3 odcinków o łącznej długości 6,34 km dróg powiatowych, wykonanie zjazdów indywidualnych oraz przebudowę poboczy o łącznej długości 6,34 km Projektowana droga powiatowa będzie realizowana w szerokościach pasa drogowego. Po przebudowie będzie przeznaczona do obsługi kategorii ruchu.... Efektem wykonania nowej nawierzchni będzie skrócenie czasu podróży. Realizacja projektu wyeliminuje także problemy związane z niekorzystnym oddziaływaniem pojazdów poruszających się po nierównej nawierzchni na środowisko naturalne. Nowa nawierzchnia wpłynie pozytywnie na zmniejszenie poziomu emitowanego hałasu, z kolei większa płynność ruchu pojazdów po przebudowanym odcinku przyczyni się do ograniczenia emisji spalin.

Inwestycja służy lokalnej społeczności i za korzystanie z przebudowanej drogi Wnioskodawca nie pobiera i nie będzie pobierał opłat. Wydatki związane z realizacją projektu zostaną poniesione w 2010 r..

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, składa deklaracje VAT-7.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie wykorzystywane do wykonywania żadnych czynności opodatkowanych.

Przebudowane drogi będą ogólnodostępne, publiczne oraz nieodpłatnie udostępniane użytkownikom.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z ww. projektem.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy - Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Powiatu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości zakwalifikowania przez Wnioskodawcę jako zwolnionych czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych bowiem nie było to przedmiotem wniosku. Organ podatkowy w niniejszej interpretacji odniósł się wyłącznie do możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacja przedmiotowego projektu.

Dodatkowo należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl