IBPP4/443-880/11/EJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-880/11/EJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2010 r. (data wpływu 19 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 17 czerwca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego w ramach realizacji projektu pn. "...". Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 17 czerwca 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 6 czerwca 2011 r. znak: IBPP4/443-880/11/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest partnerstwem trójsektorowym składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem osób fizycznych i osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego o celach niezarobkowych, działającym jako LGD w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, Rozporządzenia Rady (WE) nr 1689/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia Rozwoju Obszarów Wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) Dz. UE. L 277/1 z dnia 21 października 2005 r.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej. Wnioskodawca złożył 23 marca 2011 r. wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa o przyznanie pomocy w ramach działania 4.21 Wdrażanie Projektów Współpracy w ramach Osi 4 LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. W ramach tego działania Wnioskodawca będzie realizować projekty współpracy międzynarodowej. Wszystkie faktury oraz rachunki związane z poniesionymi wydatkami w ramach tego działania będą przedłożone do refundacji. Działanie związane jest z kosztami dotyczącymi planowania, przygotowania oraz realizacji projektów współpracy. Podczas realizacji projektów współpracy Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi opodatkowane podatkiem VAT np. nagrody, materiały promocyjne, artykuły spożywcze itp. Głównym celem przygotowywanego obecnie projektu jest nawiązanie więzi współpracy oraz zapoznanie się z obszarem objętym działalnością LGD oraz określenie zakresu projektu współpracy z grupą docelową, do której skierowane są projekty współpracy to m.in. organizacje pozarządowe, lokalni liderzy, osoby starsze, lokalni mieszkańcy, kobiety, mężczyźni, młodzież.

Okres trwania działań w ramach 4.12 Wdrażanie projektów współpracy trwać będzie do 2013 r., z tym, że w trakcie jego trwania Wnioskodawca będzie chciał zrealizować kilka projektów współpracy.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Interpretacja stanowić będzie załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania wydatków.

W piśmie z dnia 8 czerwca 2011 r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że obecnie zajmuje się przygotowaniem projektu współpracy pt. "...". Projekt ten polega na organizacji i przeprowadzeniu na obszarze działalności partnerów projektu spotkań z partnerami projektu współpracy, oraz jego beneficjentami i uczestnikami, w terminie od października 2010 r. do kwietnia 2011 r. W ramach przygotowania projektu organizowany jest również wyjazd studyjny do Austrii w celu spotkania z partnerem zagranicznym, poznania się partnerów i rozeznania w obszarach, z których pochodzą partnerzy oraz podpisania woli współpracy. W trakcie wyjazdu partnerzy zapoznają się ze sposobem promocji i dystrybucji produktów lokalnych, przybliżone zostaną szczegółowo: sprzedaż bezpośrednia produktów takich jak mleko do szkół, gdzie sprzedaje się mleko bezpośrednio wyprodukowane w gospodarstwie w automatach mleczarskich zamontowanych w szkołach. Partnerzy poznają również zakład przetwórstwa owoców, zakładem przetwórstwa oraz gospodarstwem mleczarskim. Koszt całkowity projektu Pt. "..." ponoszony przez Wnioskodawcę wynosi 27.359,07 zł.

Efekty powstałe podczas realizacji oraz przygotowywania projektu współpracy nie będą generowały obrotów dla Wnioskodawcy. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją jak i przygotowanie projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 8 czerwca 2011 r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 8 czerwca 2011 r.), nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zajmuje się przygotowaniem projektu współpracy pt. "...". Projekt ten polega na organizacji i przeprowadzeniu na obszarze działalności partnerów projektu spotkań z partnerami projektu współpracy, oraz jego beneficjentami i uczestnikami, w terminie od października 2010 r. do kwietnia 2011 r. W ramach przygotowania projektu organizowany jest również wyjazd studyjny do Austrii w celu spotkania z partnerem zagranicznym, poznania się partnerów i rozeznania w obszarach, z których pochodzą partnerzy oraz podpisania woli współpracy. W trakcie wyjazdu partnerzy zapoznają się ze sposobem promocji i dystrybucji produktów lokalnych. Efekty powstałe podczas realizacji oraz przygotowywania projektu współpracy nie będą generowały obrotów dla Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją jak i przygotowanie projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", składających deklaracje VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, wynikające z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pn. "...".

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania nabytych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl