IBPP4/443-875/09/JP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 września 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-875/09/JP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2009 r. (data wpływu 29 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 września 2009 r., (data wpływu 21 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu na podstawie umowy-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu na podstawie umowy. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 września 2009 r. (data wpływu 21 września 2009 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-875/09/JP z dnia 10 września 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W ramach swojej działalności wykonuje i świadczy różnego typu usługi wg opodatkowania podatkiem VAT i rozlicza ten podatek składając miesięczne deklaracje VAT-7.

W ramach działalności komercyjnej o której mowa wyżej Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie opracowania studiów wykonalności, usługi doradcze dla przedsiębiorców, projektowe w zakresie budownictwa, wynajem powierzchni, opracowywanie wniosków o dofinansowanie dla przedsiębiorców itp.

Oprócz wymienionych usług Wnioskodawca realizuje szereg projektów finansowanych w ramach Funduszy Strukturalnych na podstawie zawartych umów z WUP lub PARP lub w partnerstwie z uczelniami wyższymi.

Wnioskodawca na podstawie zawartej umowy dotyczącej udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków EEN pomiędzy Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości a Politechniką jako "Koordynatora", który działa na podstawie pełnomocnictw w imieniu "Członków konsorcjum" występuje jako członek konsorcjum - sieci EEN, która jest obecnie największą europejską sieci instytucji wspierających rozwój technologiczny przedsiębiorstw czyli jak wynika z umowy jako "beneficjent projektu".

Projekt jest realizowany w ramach Programu Ramowego Komisji Europejskiej na rzecz Konkurencyjności i Innowacji. Sieć wspiera firmy w identyfikacji potencjalnych partnerów handlowych oraz rozwijanie zagranicznych kontaktów dla MŚP. Świadczy pomoc dla MŚP w rozwoju nowych produktów, docieraniu do nowych rynków i przekazywaniu informacji w ramach Unii Europejskiej. Umożliwia profesjonalne doradztwo dla przedsiębiorstw z zakresu prawa własności intelektualnej, standardów i prawodawstwa. Usługi dla MŚP w ramach sieci są świadczone bezpłatnie.

Podstawowe kierunki świadczonych usług przez Wnioskodawcę w ramach sieci EEN:

* usługi w zakresie informowania, współpracy i umiędzynarodowienia działań przedsiębiorstw,

* usługi w zakresie innowacji, transferu technologii oraz transferu wiedzy,

* zachęcanie do uczestnictwa MŚP w 7 Programie Ramowym UE.

Wsparcie technologiczne w ramach sieci EEN.

Doradztwo w zakresie transferu technologii, innowacji, know-how pomiędzy partnerami technologicznymi (MŚP oraz sektora B+R):

* transfer technologii pomiędzy przedsiębiorstwami

* transfer wyników badań za sfery B+R do MŚP.

o Pomoc w działaniach prowadzących do Transferu Technologii:

* identyfikacja potrzeb i ofert technologicznych MŚP,

* poszukiwanie dostawców i odbiorców technologii poprzez bazę najnowszych zapytań i ofert technologicznych,

* doprowadzenie do kontaktów pomiędzy partnerami technologicznymi.

o Promocja wyników badan naukowych jednostek badawczo rozwojowych:

* identyfikacja wyników badan o odpowiednim potencjale rynkowym,

* promocja przez sieć do MŚP,

* doprowadzenie do kontaktów pomiędzy sferą B+R a MSP,

* pomoc w negocjacjach.

Ponadto jak wskazał Wnioskodawca w piśmie z dnia 18 września 2009 r. w ramach realizacji projektu dokonywał i dokonuje nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych przychodów.

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności odpłatnych opodatkowanych podatkiem VAT, usługi świadczone w ramach realizacji projektu są nieodpłatne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami dotyczącymi projektu zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 18 września 2009 r.), ponieważ w trakcie realizacji projektu jak również po jego zakończeniu nie będą wykonywane czynności opodatkowane VAT związane z projektem, za tym nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony (art. 86 ustawy).

W związku powyższym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma możliwości rozliczania kwoty podatku naliczonego przy realizacji projektu w deklaracjach VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W ramach swojej działalności wykonuje i świadczy różnego typu usługi wg opodatkowania podatkiem VAT i rozlicza ten podatek składając miesięczne deklaracje VAT-7.

W ramach działalności komercyjnej o której mowa wyżej Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie opracowania studiów wykonalności, usługi doradcze dla przedsiębiorców, projektowe w zakresie budownictwa, wynajem powierzchni, opracowywanie wniosków o dofinansowanie dla przedsiębiorców itp.

Wnioskodawca jest członkiem konsorcjum, które zawarło umowę dotyczącą udzielenia pomocy finansowej na realizację zadań ośrodków EEN, z Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości i Politechniką jako "Koordynatorem", który działa na podstawie pełnomocnictw w imieniu "Członków konsorcjum".

Projekt jest realizowany w ramach Programu Ramowego Komisji Europejskiej na rzecz Konkurencyjności i Innowacji. Sieć wspiera firmy w identyfikacji potencjalnych partnerów handlowych oraz rozwijania zagranicznych kontaktów dla MŚP. Świadczy pomoc dla MŚP w rozwoju nowych produktów, docieraniu do nowych rynków i przekazywaniu informacji w ramach Unii Europejskiej. Umożliwia profesjonalne doradztwo dla przedsiębiorstw z zakresu prawa własności intelektualnej, standardów i prawodawstwa. Usługi dla MŚP w ramach sieci są świadczone bezpłatnie.

W ramach sieci EEN Wnioskodawca świadczy nieodpłatnie usługi w zakresie informowania, współpracy i umiędzynarodowienia działań przedsiębiorstw jak również innowacji transferu technologii i wiedzy. Ponadto zachęca do uczestnictwa MŚP w 7 Programie Ramowym UE, udziela wsparcia technologicznego poprzez doradztwo i pomoc w działaniach prowadzących do transferu technologii. Promuje wyniki badań naukowych.

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca dokonywał i dokonuje nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Projekt nie generuje i nie będzie generował żadnych przychodów.

W ramach realizacji projektu Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności odpłatnych opodatkowanych podatkiem VAT, usługi świadczone w ramach realizacji projektu są nieodpłatne.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż projekt nie generuje dla Wnioskodawcy żadnych przychodów (obrotów), których następstwem będzie określenie podatku należnego (tzn. powstanie zobowiązania podatkowego). Wnioskodawca w treści wniosku jednoznacznie wskazał, że w ramach projektu nie będzie świadczył czynności odpłatnych opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym należy uznać, iż towary i usługi jakie są przez Wnioskodawcę nabywane w związku z jego realizacją nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro więc towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem w omawianej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka pozytywna warunkująca prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jaką jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu na podstawie umowy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Tut. organ zauważa również, że nie dokonuje analizy załączonych do wniosku dokumentów, a interpretację wydaje w oparciu o przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) Wnioskodawcy, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie bowiem z przepisem art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl