IBPP4/443-873/09/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-873/09/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2009 r. (data wpływu do tut. organu 28 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT w ramach projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku VAT w ramach projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 sierpnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina ubiega się o dofinansowanie projektu pn. "..." z funduszy spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Gmina poniosła koszty opracowania dokumentacji projektowej na to zadanie wraz z podatkiem VAT.

Realizacja niniejszego projektu została rozpoczęta w dniu 21 lutego 2008 r. (data pierwszej płatności za dokumentację projektową), natomiast zakończenie jego realizacji jest przewidziane na dzień 30 czerwca 2011 r.

Uchwałą Rady Miejskiej we z dnia 27 kwietnia 2009 r. został utworzony. Zakład Wodociągów i Kanalizacji. Uchwałą tą jednostce tej został nadany statut. W § 4 pkt 11 niniejszego statutu jako przedmiot działalności Zakładu wskazana jest "Budowa sieci wodociągowych i kanalizacyjnych". Zadanie to jest zadaniem własnym gminy realizowanym poprzez działalność. Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) w celu wykonywania zadań z zakresu budowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych Gmina utworzyła. Zakład Wodociągów i Kanalizacji. Następnie Uchwałą Rady Miejskiej we z dnia 15 czerwca 2009 r. został wyposażony w majątek nieruchomy, w którego skład wchodzą nieruchomości zabudowane, środki trwałe i budowla oraz sieci wodociągowe i kanalizacyjne. Na podstawie art. 45, art. 82 i art. 83 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603) majątek nieruchomy zostanie przekazany w trwały zarząd zakładowi budżetowemu, tj. Zakład będzie realizował inwestycje z zakresu budowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, które są zadaniami własnymi gminy.

ZW osiąga przychody z tytułu opłat za odprowadzanie ścieków oraz sprzedaży wody, przy czym jako zakład budżetowy zobowiązany jest przekazywać do budżetu gminy dochód stanowiący nadwyżkę przychodów nad kosztami.

Właścicielem istniejącej i powstałej w wyniku realizacji projektu infrastruktury pozostawać będzie Gmina. Natomiast będzie użytkownikiem (operatorem) tej infrastruktury i będzie świadczyć usługi z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

ZW jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Faktury związane z budową wodociągu i kanalizacji będą wystawione na. Środki będą pochodzić ze środków własnych oraz udzielanej dotacji przedmiotowej na inwestycje przez Gminę dla. Dodatkowo zadanie będzie współfinansowane ze środków Funduszy Spójności przeznaczonych na ten cel.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek od towarów i usług poniesiony przez na budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w ramach projektu pn. "..." w przypadku, gdy zadanie to będzie realizowane ze środków UE, podlegał będzie zwrotowi przez Urząd Skarbowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on mógł odliczyć podatek VAT od realizowanej inwestycji wodociągowo-kanalizacyjnej w ramach projektu pn. "...", gdyż osiąga przychody z tytułu prowadzonej działalności (opłaty za odprowadzanie ścieków i sprzedaży wody).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz będzie realizatorem projektu pn. "..." z zakresu budowy sieci wodociągowych i kanalizacyjnych dofinansowanego z funduszy spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Faktury związane z budową wodociągu i kanalizacji będą wystawione na.

Właścicielem istniejącej i powstałej w wyniku realizacji projektu infrastruktury pozostawać będzie Gmina. Natomiast będzie użytkownikiem (operatorem) tej infrastruktury i będzie świadczyć usługi z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. osiąga przychody z tytułu opłat za odprowadzanie ścieków oraz sprzedaży wody.

Podsumowując w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług (tj. budowa sieci wodociągowych i kanalizacyjnych), związanych z realizacją projektu pn. "...". Tym samym ma prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT. Bowiem zasadnicze znaczenie dla dokonania odliczenia podatku VAT ma związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a w omawianej sytuacji mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie w całości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl