IBPP4/443-871/11/JP - Ewidencjonowanie przez szpital specjalistyczny sprzedaży usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-871/11/JP Ewidencjonowanie przez szpital specjalistyczny sprzedaży usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2011 r. (data wpływu 18 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 21 lipca 2011 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 21 lipca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 lipca 2011 r., nr IBPP4/8711/JP.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Szpital specjalistyczny działa zgodnie ze statutem zatwierdzonym uchwałą sejmiku Województwa z dnia 26 sierpnia 2002 r. z późn. zm.. Jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych, utworzonym i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. Podstawowymi zadaniami szpitala jest udzielanie świadczeń zdrowotnych, promocja zdrowia, rehabilitacja zawodowa i społeczna.

Szpital prowadzi działalność gospodarczą związaną ze świadczeniem innych usług w następujących obszarach:

* działalność mająca na celu rehabilitację pacjentów,

* działalność edukacyjno-szkoleniową,

* działalność polegającą na wynajmowaniu i wydzierżawianiu pomieszczeń, sprzętu i terenu pod warunkiem, że nie spowoduje to ograniczenia działalności związanej z leczeniem.

Szpital gospodaruje nieruchomościami przekazanymi 22 maja 2003 r. przez Województwo na podstawie umowy użyczenia z późniejszymi aneksami. Jest to zabudowana nieruchomość wpisana do rejestru zabytków pod numerem położona przy ul........, stanowiąca teren zabudowany wraz z infrastrukturą (uchwały Zarządu Województwa nr 316/03 i 308/06). Na terenie nieruchomości znajduje się wydzielone osiedle mieszkaniowe. Najemcy płacą do Szpitala czynsz i opłaty za media. Od 1 maja 2011 r. Szpital posiada kasę rejestrującą, dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (nie zatrudnionych w szpitalu) w zakresie czynszu, energii elektrycznej, dostarczania wody zimnej i gorącej, odprowadzania i oczyszczania ścieków.

Ponadto w piśmie z dnia 18 lipca 2011 r. Wnioskodawca wskazał symbole PKWiU dla czynności wykonywanych przez Szpital a będących przedmiotem zapytania:

* najem - 68.20.11.0,

* energia elektryczna - 35.11.10.0,

* dostarczanie wody zimnej - 36.00.20.0,

* dostarczanie wody gorącej - 35.30.12.0,

* odprowadzanie i oczyszczanie ścieków - 37.00.11.0.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wystawiając faktury sprzedaży (gotówkowe i bezgotówkowe) dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej dotyczące czynszu, energii elektrycznej, dostarczania wody zimnej i gorącej, odprowadzania i oczyszczania ścieków Wnioskodawca powinien tą sprzedaż ewidencjonować przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 lipca 2011 r.), wystawiając faktury sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej dotyczących czynszu, energii elektrycznej, dostarczania wody zimnej i gorącej, odprowadzania i oczyszczania ścieków każdorazowo księgując je bezpośrednio do rejestru sprzedaży VAT nie musi takiej sprzedaży ewidencjonować za pomocą kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z przepisu art. 111 ust. 1 wynika, iż podatnicy, wobec których powstał obowiązek w zakresie stosowania kas rejestrujących, są obowiązani za pośrednictwem tych urządzeń ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego. Należy jednak zauważyć, iż opodatkowanie transakcji podatkiem od towarów i usług nie jest kryterium determinującym powstanie obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

W dniu 1 stycznia 2011 r. weszło w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W ww. załączniku do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest:

* energia elektryczna, paliwa gazowe, para wodna, gorąca woda i powietrze do układów klimatyzacyjnych (symbol PKWiU 35) 1) - poz. 2,

* woda w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody (symbol PKWiU 36) 1) - poz. 3,

* usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych (symbol PKWiU 37) 1) - poz. 4,

* wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturami (symbol PKWiU ex 68.20.1) 1) - poz. 25.

Gdzie 1) oznacza, że zastosowane symbole grupowań odpowiadają Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Stosownie do objaśnień zawartych w załączniku do rozporządzenia symbol ex oznacza zakres wyrobów i usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący Szpitalem zajmuje się udzielaniem świadczeń zdrowotnych, promocją zdrowia, rehabilitacją zawodową i społeczną. Szpital gospodaruje nieruchomościami przekazanymi przez Województwo na podstawie umowy użyczenia. Na terenie nieruchomości znajduje się wydzielone osiedle mieszkaniowe. Najemcy płacą do Szpitala czynsz i opłaty za media. Od 1 maja 2011 r. Szpital posiada kasę rejestrującą, dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (nie zatrudnionych w szpitalu) w zakresie czynszu, energii elektrycznej, dostarczania wody zimnej i gorącej, odprowadzania i oczyszczania ścieków. Symbole PKWiU dla czynności wykonywanych przez Szpital to:

* najem - 68.20.11.0,

* energia elektryczna - 35.11.10.0,

* dostarczanie wody zimnej - 36.00.20.0,

* dostarczanie wody gorącej - 35.30.12.0,

* odprowadzanie i oczyszczanie ścieków - 37.00.11.0.

W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego wątpliwości Wnioskodawcy budzi to czy wystawiając faktury sprzedaży (gotówkowe i bezgotówkowe) dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej dotyczące czynszu, energii elektrycznej, dostarczania wody zimnej i gorącej, odprowadzania i oczyszczania ścieków powinien tą sprzedaż ewidencjonować przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W świetle wyżej wskazanych przepisów prawnych stwierdzić należy, iż prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 przysługuje w sytuacji świadczenia ściśle określonych usług (usług o konkretnych symbolach PKWiU), które zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Wobec powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca świadcząc wymienione we wniosku usługi dokumentowane fakturami VAT nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących w zakresie świadczenia tych usług. Usługi będące przedmiotem wniosku zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia zawierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania - część I sprzedaż towarów lub świadczenie usług - poz. 2, 3, 4 oraz 25.

Podkreślenia wymaga, że w przypadku usług najmu sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 68.20.11.0 warunkiem niezbędnym do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania jest dokumentowanie tych czynności w całym zakresie fakturami VAT. Treść wniosku wskazuje, że w przypadku Wnioskodawcy warunek ten jest spełniony.

Zatem Wnioskodawca będzie do dnia 31 grudnia 2012 r. zwolniony z obowiązku ewidencjonowania obrotu uzyskanego z tytułu świadczenia usług będących przedmiotem zapytania za pomocą kasy rejestrującej.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie musi takiej sprzedaży ewidencjonować za pomocą kasy rejestrującej, należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości dokonanej klasyfikacji świadczonych usług. Tut. organ nie jest bowiem uprawniony do dokonywania ocen dokonanych klasyfikacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o podaną klasyfikację statystyczną świadczonych usług i traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego opisu stanu faktycznego lub prawnego.

Tut. organ zaznacza również, że przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości fakturowania czynszu, energii elektrycznej, dostarczania wody zimnej i gorącej, odprowadzania i oczyszczania ścieków, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl