IBPP4/443-870/11/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-870/11/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 18 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 20 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy dokonane na terytorium kraju w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy dokonane na terytorium kraju w związku z realizacją projektu pn. "...". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lipca 2011 r. (data wpływu 20 lipca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-870/11/KG z dnia 8 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

G. Z. M. (GZM) jest związkiem międzygminnym powołanym na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) i wpisany do rejestru związków międzygminnych pod numerem 284.

GZM jest zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako zwolniony podatnik podatku od towarów i usług.

G. Z. M. realizował projekt pn. "...".

Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - Priorytet 1 Badania i rozwój technologiczny, innowacje i przedsiębiorczość Działanie 1.1 Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej regionu Poddziałanie 1.12 Promocja inwestycyjna.

Całkowity koszt projekt to 1.038.771,50 PLN, w tym koszty kwalifikowane to 986.550,00 PLN, koszty niekwalifikowane to 52.221,50 PLN; wnioskowana kwota dofinansowania 838.567,50 PLN, tj. 85% kosztów kwalifikowanych.

Zgodnie z wytycznymi oraz zapisami wniosku podatek od towarów i usług VAT jest kosztem kwalifikowanym, tym samym GZM nie będzie występował z wnioskiem o zwrot podatku VAT. Celem otrzymania płatności końcowej w wyniku złożonego przez GZM wniosku o płatność końcową, Beneficjent zobowiązany jest do przedstawienia informacji, która potwierdza, iż Beneficjent - GZM nie jest płatnikiem podatku VAT i nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w ramach zrealizowanego projektu, wystawionej przez uprawniony organ, tj. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach Biuro Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej.

GZM nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i nie składa deklaracji VAT-7.

Realizowany projekt pn. "..." polegał na promowaniu nieruchomości inwestycyjnych miast członkowskich GZM. Działania w ramach przedmiotowego projektu obejmowały działania promocyjne, m.in. stworzenie papierowej i elektronicznej wersji ofert inwestycyjnych, które zostały nieodpłatnie przekazane potencjalnym inwestorom. Promowane tereny inwestycyjne nie są zarządzane przez Wnioskodawcę, tj. GZM. Przedmiotowe tereny zarządzane są przez poszczególne Miasta Członkowskie GZM, tym samym Wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów ze sprzedaży lub dzierżawy, ani jakichkolwiek innych obrotów podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, związanych z promowanymi terenami inwestycyjnymi.

W ramach projektu, zgodnie z wnioskiem miały zostać poniesione wydatki ogółem w wysokości 1.038.771,50 PLN, w tym wydatki kwalifikowane w wysokości 986.550,00 PLN oraz wydatki niekwalifikowane w wysokości 52.221,50 PLN.

Wydatki niekwalifikowane w ramach przedmiotowego projektu obejmowały stawkę podatku VAT 19%, obowiązującą na terenie Republiki Federalnej Niemiec, dotyczącą wydatków ponoszonych w związku z realizacją zadań o nazwie 1) wynajęcie powierzchni wystawienniczej; 2) opłata zgłoszeniowa; 3) podłączenie instalacji wodnej i elektrycznej, zużycie prądu, wody, serwis internetowy; 4) wpis do katalogu; 5) noclegi dla 5 przedstawicieli GZM przez 5 nocy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 lipca 2011 r.):

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy dokonane na terytorium kraju w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 18 lipca 2011 r.), nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy dokonane na terytorium kraju w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizował projekt pn. "...".

Projekt polegał na promowaniu nieruchomości inwestycyjnych miast członkowskich GZM. Działania w ramach przedmiotowego projektu obejmowały działania promocyjne, m.in. stworzenie papierowej i elektronicznej wersji ofert inwestycyjnych, które zostały nieodpłatnie przekazane potencjalnym inwestorom. Promowane tereny inwestycyjne nie są zarządzane przez Wnioskodawcę. Przedmiotowe tereny zarządzane są przez poszczególne Miasta Członkowskie GZM, tym samym wnioskodawca nie będzie osiągał obrotów ze sprzedaży lub dzierżawy, ani jakichkolwiek innych obrotów podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, związanych z promowanymi terenami inwestycyjnymi.

Ponadto z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni", poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT czynnym, a zatem nabywane towary i usługi nie mają w żadnym zakresie związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy dokonane na terytorium kraju w związku z realizacją projektu pn. "...".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Końcowo wskazać należy, iż tutejszy organ nie rozstrzygnął kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu interpretacji, mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu tej kwalifikacji przez samego Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl