IBPP4/443-869/11/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 sierpnia 2011 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP4/443-869/11/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 17 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 sierpnia 2011 r. (data wpływu 10 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez Agencję tytułem organizacji koncertu (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2011 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez Agencję tytułem organizacji koncertu.

Wniosek ten nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 29 lipca 2011 r. znak: IBPP4/443-869/11/MN wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 10 sierpnia 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zawarł umowę z Agencją, której przedmiotem jest zorganizowanie w dniu 1 lipca 2011 r. przez Agencję na zlecenie Wnioskodawcy koncertu zespołu muzycznego. Strony ustaliły, że koncert odbędzie się na Stadionie Miejskim. Wnioskodawca dysponuje tą nieruchomością na podstawie umowy użyczenia zawartej z Gminą, w której Wnioskodawca został również upoważniony i zobowiązany przez Gminę do zlecenia promocji Gminy w ramach promocji koncertu. Promocja koncertu, obejmująca również promocję Gminy oraz Wnioskodawcy została zlecona przez Wnioskodawcę Agencji w zawartej umowie o organizację koncertu zespołu muzycznego.

Strony umowy o organizację koncertu nie wykluczyły również możliwości prowadzenia akcji promocyjnej koncertu oraz pozyskiwania sponsorów i reklamodawców przez Wnioskodawcę, przy czym środki uzyskane przez Wnioskodawcę i Agencję od sponsorów i z usług reklamowych zwiększą budżet koncertu. Sprzedaż biletów wstępu na koncert będzie prowadzona wyłącznie przez Agencję, przy czym Wnioskodawca zastrzegł sobie prawo do wglądu do dokumentacji dotyczącej sprzedaży oraz wspólnego ustalenia cen biletów.

Za zorganizowanie koncertu zespołu muzycznego, Wnioskodawca zapłaci Agencji wynagrodzenie w kwocie 400.000,00 zł brutto w następujący sposób:

* część wynagrodzenia w kwocie 300.000,00 zł brutto przed realizacją koncertu na podstawie wystawionej faktury VAT z tytułu poniesionych przez Agencję kosztów rezerwacyjnych Artysty,

* pozostałą część wynagrodzenia tj. 100.000,00 zł brutto po wykonaniu koncertu na podstawie wystawionej faktury VAT.

Agencja zobowiązana jest do wykonania nałożonych w umowie na nią obowiązków na podstawie szacunkowego budżetu koncertu. Ostateczny budżet zostanie przez nią przedstawiony nie później niż do 25 kwietnia 2011 r. Budżet ostateczny podlega zatwierdzeniu przez Wnioskodawcę.

Po realizacji koncertu Agencja zobowiązana jest do przedstawienia Wnioskodawcy pełnego rozliczenia koncertu poprzez zestawienie faktur i rachunków dokumentujących dochody i poniesione wydatki w związku z organizacją koncertu, przy czym Wnioskodawca zastrzegł sobie prawo wglądu do oryginałów dokumentów.

Strony ustaliły, że w wyniku sprzedaży biletów wstępu, pozyskiwania sponsorów koncertu oraz reklamodawców, może powstać nadwyżka finansowa ponad zakładany budżet. Za nadwyżkę tą rozumieć się będzie różnicę pomiędzy zsumowaną wartością wpłat, w tym dokonanych przez Wnioskodawcę z tytułu wynagrodzenia za organizację koncertu, sprzedaży biletów (pomniejszoną o koszty sprzedaży, tantiemy autorskie oraz podatek VAT) oraz usług promocyjno - reklamowych związanych z koncertem, a ogólnymi wydatkami związanymi z organizacją koncertu. Tak wyliczona nadwyżka finansowa podlegać będzie podziałowi w następujący sposób: 35% nadwyżki zostanie przekazane Wnioskodawcy w ciągu 14 dni od zatwierdzenia przez Niego rozliczenia finansowego koncertu, pozostałe 65% wypracowanej nadwyżki stanowić będzie dochód Agencji. W przypadku gdy koncert zakończy się stratą, strony umowy będą uczestniczyć w jej pokryciu w proporcji w jakiej uczestniczą w nadwyżce.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 8 sierpnia 2011 r. (data wpływu 10 sierpnia 2011 r.) wyjaśniono, co następuje.

1.

W związku z organizacją koncertu, który odbył się w dniu 1 lipca 2011 r. Wnioskodawca nie dokonał sprzedaży usług promocyjnych lub reklamowych na rzecz sponsorów lub reklamodawców. Wnioskodawca nie poniósł też w tym celu wydatków. Dlatego interpretacja dotycząca prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w tym zakresie jest zbędna.

2.

W ocenie Wnioskodawcy zawarta umowa zakupu usługi organizacji koncertu zawiera elementy współorganizacji tego koncertu.Zgodnie z postanowieniami umowy zadaniem Wnioskodawcy było uzyskanie prawa do dysponowania nieruchomością (stadionem miejskim) tj. miejscem odbycia się koncertu. Stadion stanowi własność Gminy. Zadaniem Wnioskodawcy przewidzianym w umowie było uzyskanie prawa do dysponowania stadionem na czas zorganizowania na nim koncertu. Wnioskodawca uzyskał to prawo na podstawie umowy użyczenia zawartej z Gminą. Okres użyczenia trwał od dnia 30 czerwca do 2 lipca 2011 r. Uzyskanie prawa do dysponowania Stadionem Miejskim było zadaniem i obowiązkiem Wnioskodawcy. Za jego wykonanie Wnioskodawca ponosił odpowiedzialność. W przypadku niewykonania tego zadania zobowiązany był do zapłaty odszkodowania na rzecz Agencji w kwocie 100.000,00 zł. Pozostałe zadania związane z organizacją koncertu należały do Agencji i stanowiły jej obowiązki wynikające z umowy. Były to:

* zaproszenie Artysty, realizacja koncertu w tym profesjonalna i pełna realizacja ridera technicznego dostarczonego przez management Artysty, oraz zobowiązań wynikających z kontraktu z Artystą, a także opłat związanych z prawami autorskimi,

* promocja koncertu wraz z promocją Gminy i Wnioskodawcy,

* zabezpieczenie medyczne i przeciwpożarowe koncertu,

* uzyskanie wszelkich licencji, zezwoleń i zaświadczeń związanych z organizacją imprezy masowej,

* ubezpieczenie imprezy masowej,

* zapewnienie ochrony artystom i uczestnikom imprezy,

* podjęcie działań w celu pozyskania sponsorów koncertu i reklamodawców,

* zorganizowanie sprzedaży biletów,

* przedstawienie pełnego rozliczenia koncertu.

Za wykonanie tych obowiązków Agencja ponosiła odpowiedzialność zabezpieczoną karami umownymi.

3.

Przekazanie przez Agencję Wnioskodawcy 35% nadwyżki finansowej powstałej po organizacji koncertu nie będzie miało związku z żadną czynnością wykonywaną przez Wnioskodawcę na rzecz Agencji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do obniżenia podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego VAT wykazanego w fakturach wystawionych przez Agencję tytułem organizacji koncertu w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uzależnia prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakresu w jakim dane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Z tytułu zakupu usługi dotyczącej organizacji koncertu zespołu muzycznego Wnioskodawca nie osiągnie obrotu ze sprzedaży, gdyż cała sprzedaż biletów wstępu będzie prowadzona przez Agencję. Ewentualny podział nadwyżki finansowej lub pokrycie straty po rozliczeniu imprezy nie daje prawa Wnioskodawcy do zakwalifikowania tego zakupu jako związanego z obrotem opodatkowanym. Zdaniem Wnioskodawcy nie ma możliwości do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach wystawionych przez Agencję z tytułu organizacji koncertu. W przypadku gdy Wnioskodawca pozyska sponsorów lub reklamodawców w ramach akcji promocyjnej koncertu będzie miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z poniesionymi wydatkami dotyczącymi promocji tych podmiotów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy zwolnieni podmiotowo od podatku lub realizujący jedynie czynności zwolnione lub niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca podpisał umowę z Agencją, której przedmiotem jest zorganizowanie przez Agencję koncertu zespołu muzycznego. Za powyższą usługę Wnioskodawca zapłaci Agencji kwotę w łącznej wysokości 400.000,00 zł na podstawie wystawionych faktur. Usługa organizacji koncertu nie będzie podlegała dalszej sprzedaży przez Wnioskodawcę. Nie będzie on również dokonywał sprzedaży biletów na ww. koncert.

Konsekwencją powyższego jest uznanie, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usługi organizacji koncertu zespołu muzycznego. Zakupiona usługa nie zostanie wykorzystana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powyższe okoliczności dotyczące przedstawionego zdarzenia przyszłego wskazać należy, że Wnioskodawca nie może dokonać odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu usługi organizacji koncertu.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl